اخبار استان ها

آستارا در تصرف آژانس‌های سرگردان

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از گیلان، حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار در جوامع شهری است؛ وجود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل و گسترش آن به منظور حفظ سلامت شهروندان و آسایش آن‌ها از وظایف مدیریت شهری است.

تاکسی‌ها از قدیم نقش مهمی در جابه‌جایی شهروندان به‌خصوص در شهرهای کم‌جمعیت داشته‌اند؛ بنابراین در نظر داشتن زیرساخت مناسب از نظر فنی و معیشتی برای تاکسی‌ها و تاکسیرانان شرایط را برای آسایش خاطر ساکنان شهرهای کوچک فراهم می‌کند.

تاکسی تلفنی یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که رانندگان آن با داشتن کارت سلامت، کارت تردد، صلاحیت اخلاقی و نداشتن سوءپیشینه در پارکینگ دفاتر آژانس مستقر می‌شوند تا شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز، با تماس تلفنی و امنیت خاطر، برای رسیدن به مقصد از آن استفاده کنند، اما بی‌توجهی و نبود نظارت دقیق از سوی مسئولان متولی بر عملکرد این نوع تاکسی‌ها و افزایش بیکاری در آستارا، موجب شده است که افراد بسیاری در این شهر برای کسب درآمد به صورت غیرمجاز و بدون هیچ آرم و علائمی و صرفاً با داشتن تابلو، در شهر به صورت گردشی اقدام به مسافرکشی کنند؛ این مسئله مشکلات زیادی را برای سیستم حمل‌ونقل شهری ایجاد کرده و موجب کسادی کسب‌وکار رانندگان تاکسی و ترافیک و نارضایتی بسیاری از شهروندان در آستارا شده است.

طی سال‌های اخیر نیز تمهیدات و اقدامات مناسب و مؤثری از سوی اعضای شورای ترافیک و پلیس راهور برای ساماندهی کامل آژانس‌های غیرمجاز شهر آستارا انجام نشده است.

۱۲۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی در آستارا فعالیت دارد

سیروس وظیفه، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا در این خصوص به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: هم‌اکنون ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی در آستارا وجود دارد که ۲۰۰ دستگاه آن مجوز ندارند و به صورت غیرقانونی و گردشی در سطح شهر اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند و شناسایی این افراد در دست انجام است و این رانندگان باید با مراجعه به سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مجوز بگیرند و در غیر این صورت اجازه فعالیت ندارند.

می‌افزاید: با توجه به اینکه بر اساس قانون، آژانس‌ها اجازه ندارند با گردش در سطح شهر مسافر سوار کنند، از این رو از اول مهرماه، شناسایی و اعمال قانون آژانس‌های گردشی در سطح شهر آستارا، توسط ۲ دستگاه خودرو گشت سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری و همکاری پلیس راهور در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸ دفتر تاکسی تلفنی در شهر آستارا وجود دارد که هشت دفتر غیرفعال است و تنها ۱۰ دفتر آژانس، پارکینگ اخصاصی دارند، تاکید می‌کند: داشتن پارکینگ خودرو برای دفاتر آژانس‌ها الزامی است و تمام دفاتر باید حداقل زمینی به مساحت ۱۵۰ مربع تهیه کنند و به پارکینگ اختصاص دهند، اما مالکان آژانس‌ها به دلیل درآمد اندک و گرانی سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بهای زمین، امکان تهیه پارکینگ را ندارند و خودروها را در معابر عمومی نزدیک دفتر آژانس پارک می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در راستای رفع مشکل پارکینگ آژانس‌ها، جلسه‌ای با حضور مدیران آژانس. ها، فرمانده انتظامی، پلیس راهور و نماینده وقت مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی برگزار و مقرر شد برای دفاتر آژانس‌هایی که مشکل ترافیک ندارند، مجوز صادر شود که در نهایت برای همه آژانس‌ها از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی مجوز صادر شده است.

آستارا در تصرف آژانس‌های سرگردان

تعداد تاکسی‌های تلفنی شهر آستارا بیش از حد مجاز است

وظیفه تصریح می‌کند: تعداد تاکسی تلفنی‌های آستارا نسبت به وسعت و جمعیت شهری بسیار زیاد بوده و فاصله قانونی در صدور مجوزها میان دفاتر آژانس‌ها رعایت نشده و بیشتر مجوزها در دهه ۸۰ تا ۹۰ صادر شده است.

وی می‌گوید: هم اکنون استاندارد تعداد دفتر آژانس مورد نیاز در شهر آستارا حداکثر ۲۰ تا ۲۵ دفتر با ۳۰ راننده است و در حال حاضر سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری هرگز مجوزی برای تأسیس آژانس جدید صادر نمی‌کند و در آینده نیز نخواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا می‌افزاید: این سازمان نمی‌تواند جلوی فعالیت دفاتر آژانس‌های مازاد را بگیرد زیرا مجوز آنها سال‌ها قبل صادر شده است، ولی چنانچه دفتر آژانس مدتی فعال نباشد به او اخطار می‌دهیم و اگر حدود پنج سال از تعطیلی دفتر بگذرد، امتیاز آژانس را باطل می‌کنیم.

وظیفه با بیان اینکه تیم‌هایی از سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری و اداره نظارت بر اماکن عمومی آستارا به صورت مستمر بر نحوه فعالیت دفاتر آژانس‌ها نظارت دارند، اضافه می‌کند: از شهروندان درخواست می‌کنیم به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و مفقود شدن لوازم همراه خود، در خیابان‌های سطح شهر از سوار شدن به آژانس‌های فاقد آرم و علائم مشخص از سوی سازمان حمل‌ونقل شهرداری خودداری و در مکانهایی‌ها با آدرس مشخص، در صورت نیاز به آژانس با دفاتر تاکسی تلفنی و در خیابان‌ها با تاکسی بی‌سیم تماس حاصل کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و داشتن شکایت از رفتار رانندگان تاکسی مراتب را به سازمان مدیریت حمل‌ونقل واقع در شهرداری آستارا یا اداره تعزیرات حکومتی شهرستان در فلکه گاز اطلاع دهند.

وی با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات بی دریغ ۱۴ ساله غلامرضا مصاحب رئیس سابق سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا می‌گوید: فعال کردن گشت‌های تاکسیرانی در سطح شهر در صبح و بعدازظهر، برگزاری کلاس‌های آموزشی و صدور گواهی پایان دوره برای رانندگان تاکسی و اجرای برنامه‌های مدون، بروز و هوشمند در چارچوب قانون با استفاده از نیروهای جدید از مهمترین برنامه‌های در دستور کار سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا است.

عادل نیرودل، عضو شورای اسلامی شهر آستارا در این خصوص به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: مراعات نشدن قانون از سوی برخی از مسؤولان متولی موجب افزایش تاکسی‌های تلفنی گردشی و غیرمجاز در شهر آستارا شده و بعضاً عملکرد این رانندگان بدون نظارت و کنترل است.

وی می‌افزاید: در ادوار گذشته بعضی از مجوزهای دفاتر تاکسی تلفنی شهر آستارا بدون بررسی کارشناسی دقیق از جمله توجه به تراکم جمعیت، فواصل قانونی و داشتن پارکینگ و سایر موارد صادر شده است.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا خاطرنشان می‌کند: تاکسی تلفنی یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که رانندگان آن باید در پارکینگ اختصاصی دفاتر آژانس مستقر شوند تا شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز، با تماس تلفنی، برای رسیدن به مقصد از آن استفاده کنند، در حالی‌که تعدادی اندکی از دفاتر آژانس در آستارا دارای پارکینگ هستند و پارک خودروها در خیابان‌های محل اسقرار دفاتر، خود یکی از عوامل ترافیک در شهر است.

نیرودل تصریح می‌کند: بعضی از مدیران آژانس‌ها، تابلوی تاکسی تلفنی خود را در ازای دریافت مبلغی به رانندگان غیرمجاز اجاره می‌دهند و این رانندگان با نصب تابلو روی خودرو خود در سطح شهر به صورت گردشی اقدام به مسافرکشی می‌کنند و در این راستا، تخلفات متعدد را شاهد هستیم.

آستارا در تصرف آژانس‌های سرگردان

آژانس‌های سرگردان، سیمای شهر آستارا را مخدوش کرده است

وی اظهار می‌کند: حضور آژانس سرگردان در آستارا، سیمای این شهر توریستی و گردشگرپذیر را مخدوش کرده است و بسیاری از مواقع موجب ترافیک شهری می‌شود و بعضاً مسئولان متولی به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه، اراده‌ای برای ساماندهی این رانندگان ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه نبود شغل یکی از دلایل مهم افزایش تعداد رانندگان تاکسی‌های تلفنی در این شهر است، می‌گوید: حضور بیش حد مجاز آژانس در شهر آستارا موجب کسادی کار تاکسی‌های شهری و افزایش نارضایتی آن‌ها شده است و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی پلیس راهور و سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری است.

نیرودل با بیان اینکه طبق گزارش‌های مردمی برخی از رانندگان آژانس‌ها با تخلف آشکار بیشتر از کرایه مصوب از مسافران دریافت می‌کنند، تاکید می‌کند: سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری آستارا ضمن اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر با زیاده خواهی برخی رانندگان آژانس‌ها در چارچوب قانون برخورد کند.

نبود کارخانه و مراکز تولیدی و شغل مناسب و افزایش سرسام آور تورم و وضعیت اقتصادی نامناسب یکی از دلایل مهم گرایش تعداد زیادی از جوانان و افراد تحصیل‌کرده به شغل‌های کاذب همچون آژانس برای امرار معاش و تأمین هزینه‌های زندگی در شهرها شده است، از این رو با آموزش و ترویج مهارت‌های شغلی و راه اندازی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال با کمک و حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی می‌توان تا حدود بسیار زیادی از افزایش شغل‌های کاذب در جامعه شهری جلوگیری کرد.

گزارش از محمدرضا رشیدی خبرنگار سرمایه گستران

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا