آقای استاندار؛ صدای اعتراض لرستان را به گوش پایتخت برسانید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، لرستان در طول دهههای گذشته به دلایل مختلف از ضعف مدیریتی رنج برده است و این امر باعث شده با انبوهی از مشکلات ریز و درشت از قافله توسعه عقب بماند.
نبود راههای ارتباطی مطلوب، اجرا نشدن طرحهای صنعتی بزرگ، نداشتن سد بزرگ برای مهار روانابها و سیلابها، مهاجرت جوانان باسواد جویای کار در نبود اشتغال و تعطیلی و نیمهتعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تکمیلنشدن طرحهای نیمه تمام، این استان پرظرفیت را به یکی از استانهای محروم و عقب مانده از قافله توسعه تبدیل کرده است.
یکی از مهمترین دلایل این حجم انبوه مشکلات، انتصاب مدیران ناکارآمد در دستگاههای اجرایی بوده است؛ مدیرانی که هیچگاه تمایل و اراده پیگیری مشکلات استان از سطوح وزارتی و مقامات کشوری نداشته و نشستن پشت میزهای چوبی و اتاقهای شیشهای خود را به هر اقدام دیگری ترجیح داده و باعث شدهاند لرستان در وضعیت فعلی گرفتار شود.
با روی کار آمدن ابوطالب شفقت به عنوان استاندار جدید لرستان و تغییر رویه سابق اما امیدها نسبت به تغییر وضع موجود افزایش یافته و تمام دغدغهمندان و دلسوزان استان امید به برونرفت لرستان از این حجم مشکلات را از استاندار انتظار دارند.
تحریریه خبرگزاری تسنیم در لرستان، ضمن آرزوی موفقیت برای استاندار جدید، چند نکته کوتاه را درباره مسائل کلان و اصلی که لرستان با آن درگیر است را در اختیار مدیریت ارشد استان قرار میدهد.
از آنجا که زیستپذیری لرستان پایین آمده و میل به مهاجرت فزونی یافته است. ضرورت دارد استانی چون لرستان به استانی مولد تغییر چهره دهد، زیست شهرهای آن تقویت و مشخص شود که حداقل تا ۲۰سال آینده مسیر حرکت استان و شهرهای آن به چه صورت خواهد بود تا هم مردم، هم مسئولان و هم سرمایهگذاران با فهم چهرهای واضح از آینده استان، به سرمایهگذاری در آن ترغیب شوند.
با توجه به آنچه گفته و نیازهایی که برشمرده شد، به نظر میرسد توجه به اصول ذیل ضروری است:
۱٫ اصلیترین نیاز لرستان در حال حاضر ترسیم برنامه جامع استان است. لرستان در بسیاری از سالها در تلاطمهای بیمهریهای پایتخت، سوءمدیریت برخی مسئولان ضعیف و ناکارآمد، سیاستزدگی داخلی و بیانگیزگی در مطالبهگری مردمی، دچار هدر رفت عظیم منابع شده است.
این در حالی است که در بسیاری از موارد مختلف ظرفیتهای عظیمی از نیروی انسانی، منابع خدادادی، موقعیتهای تاریخی و جغرافیایی و امثالهم وجود دارد که اگر برنامهای مدون و مقنن ترسیم شود و همه عوامل اجرایی و توان ادارات، سازمانها و نهادهای مختلف موظف به اجرای آن باشند و بر درستی اجرای آن نظارت دقیق و علمی صورت پذیرد، سیر تغییرات مثبت قطعاً سرعت بیشتری خواهد داشت و سلیقههای مختلف و ناهماهنگ، چهره استان را بیش از این مخدوش نخواهد کرد و باعث درجا زدن استان در موارد مختلف نخواهد شد.
۲٫ اجرای برنامههای پیشرفت، نیازمند نیروی انسانی متعهد، متخصص، پویا و کاربلد است تا جبران مافات شود.
متأسفانه در لرستان جناحبازی و باندبازی و گاهی رفاقتهای محفلی بلای جان تغییرات مثبت شده است، چنانکه این موارد سبب شده است بسیاری از نیروهای متعهد و متخصص منزوی شده و از توان زیاد و ظرفیت آنها استفاده درست نشود.
مردم، بهترین راههای پیشرفت را بلدند
ایجاد روندی مشخص و سریع برای بهگزینی نیروی انسانی، بسیار ضروری است، به صورتی که در این روند راه برای جناحبازی و باندبازی بسته شود و باعث امیدواری جوانان تحصیلکرده استان برای یاری دادن دولت برای رسیدن به اهداف و آرمانها شود.
۳٫ تجارب سالیان گذشته به خوبی نشان داده است که مردم، بهترین راههای پیشرفت را بلدند و در بسیاری از امور اگر کار به درستی به مردم و تشکلها واگذار شود، نتیجه خواهد داد.
تشکلهای مردمی و حلقههای میانی و جوانان مؤمن، شاهکلید حل مسائل استان هستند، زیرا صلاح ممکلت، مردمان دانند. برای ترسیم دقیق برنامهها، همنشینی با پیشکسوتان ادارات (نه فقط کارمندان)، نظامیها، قدیمیهای بازار و کسبه خوشنام، تولیدکنندگان خرد، معتمدین محلات، دانشجویان نخبه و دانشآموزان مستعد هر کدام آوردههای گرانبهایی دارند که سالهاست مغفول مانده و بهویژه در لرستان هیچگاه این ظرفیت عظیم به درستی به کار گرفته نشده است.
در وهله اول پای کار آوردن این ظرفیت و جلسات فکری برنامهریزی شده بسیار اهمیت دارد و مهم، استمرار این گونه جلسات و البته بهرهبرداری از این جلسات است، نه تزئینی بودن و صرفا برای گزارش به رسانهها.
ناکارآمدی برخی مسئولان، رهزن اعتقادات جوانان شده
۴٫ از طرف دیگر تا جایی که امکان دارد، از سیاستخواران استان دوری کنید، این افراد همواره به خاطر منافع خویش مسئولین ارشد استان را به اشتباه انداختهاند.
این افراد به ویژه در اوایل کار که مسئولان جدید و گاه غیربومی چندان شناختی نسبت به افراد، جریانها و طیفهای مختلف ندارند با ادبیاتی زیبا و بزک شده و ریاکارانه سعی میکنند خود را به مدیران نزدیک کنند؛ لازمترین کار برای کمشدن اثر طیف مذکور، این است که راههای دور زدن قانون بسته شود.
۵٫ فرهنگ تمامشیعی لرستان، ریشه در حماسه و عاطفه دارد و مردم این دیار در پیچهای مهم تاریخی؛ چه قبل از انقلاب اسلامی و چه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نشان دادهاند که همیشه پیرو مراجع تقلید و بزرگان دین بودهاند که نمود آن در ایثار و حماسهآفرینی جوانان لرستانی در هشت سال دفاع مقدس به خوبی دیده شد.
ولی ناکارآمدی برخی مسئولان و ضعف آنها در عرصههای مختلف رهزن اعتقادات جوانان شده، در کنار آن، سارقان شرافت و دشمنان این مرز و بوم کوشیدهاند راه را بر فرهنگ درست، غنی و کهن استان ببندند، برنامههای ویژهای در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فرهنگی لازم است که این برنامههای باید بر اساس پایههای محکم اعتقادی طرحریزی و اجرا شود.
آموزش و پرورش لرستان سیاستزدهترین نهاد است
۶٫ متأسفانه نهاد علم و دانش چه در حوزه و چه دانشگاه در لرستان، بیمار هستند و نیاز به احیای ویژه دارند. شما که تجارب گرانبهایی دارید، میطلبد ویژه به این امر بپردازید که این ورود جدی شما و استفاده از ساختار آموزشی اصلاحشده به اعتلای استان کمک خواهد کرد.
لرستان همواره مهد پرورش نخبگان و استعدادهای مختلف علمی و فرهنگی در دانشگاه بوده و در حوزه هم تاریخ لرستان با نامهای بزرگی چون آیتالله بروجردی، آیتالله کمالوند میدرخشد و نگاه ویژه به حوزه و دانشگاه میتواند استان را به مسیر و ریل پیشرفت آبادانی رهنمون کند.
۷٫ آموزش و پرورش لرستان در سالیان متمادی و به ویژه دوره اخیر به جای آنکه فرهنگیترین نهاد باشد، سیاستزدهترین نهاد است.
به عنوان مثال متأسفانه در انتخاباتهای مختلف شاهد آن بودهایم که این نهاد فرهنگی اسیر سیاستزدگی و تقابل جریانها، گروهها و نمایندگان بوده است که در انتخابات مجلس جاری این امر کاملا مشهود بود.
پاکسازی مسئولان این مجموعه از وامداران سیاسی امری ضروری برای ساختن آینده استان و تربیت درست و سالم آیندهسازان لرستان است.
۸٫ بیصدا بودن لرستان در پایتخت، مشکلی تاریخی است؛ باید صدای “اعتراض عزتمندانه” در بیعدالتیها به گوش مرکز رسیده شود، تقویت رسانههای سازمانی و مردمی، باید به شکلی معقول انجام پذیرد. فربه شدن برخی استانها و اشتهای تمامنشدنی آنها، نباید مانع رشد سایر استانها شود. عدالت تقسیم بودجه بر اساس جمعیت و وسعت نیست، عدالت علوی، صرفاً عددمحور نیست، رفع استضعاف است. جذب سرمایهها، جذب نیروی انسانی قوی و تغییر ضرایب بودجه باید با صدای بلند به مرکز رسانده شود.
بازارهای منطقه بسترهای خوبی برای تجارت است
اینکه لرستان در آمارهایی مثل نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، تورم و شاخص فلاکت در بدترین حالت ممکن قرار دارد باید به خوبی به گوش مسئولان رده بالای دولت رسانده شود و برای رفع این مشکلات برنامهریزی موثر و منظم صورت گیرد.
۹٫ لرستان کجای ساختار اقتصادی ایران است؟! واژه محروم چه زمانی از پیشوند این استان حذف میشود؟ اقتصاد بیسامان، نیاز به تفکر راهبردی دارد، سه حوزه کشاورزی، حملونقل و صنایع تبدیلی نیاز است که در طرح جامع لرستان جایگاه خود را در ساختار اقتصادی ایران پیدا کنند.
فقط در بخش کشاورزی با مدیریت درست و استفاده از منابع آب و زمینهای حاصلخیز میتوان استان را از نظر اقتصادی به رشدی باورنکردنی رساند که متأسفانه این مهم مغفول مانده است.
۱۰٫ بازارهای منطقه بسترهای خوبی برای تجارت، توریسم علمی و پزشکی، طبیعتگردی و تبادلات فرهنگی است و موقعیت جغرافیایی لرستان برای این موارد دارای مزیتهای متعددی است؛ به عنوان مثال ظرفیت عظیم اربعین با توجه به ورود جدی مجموعههای مردمی، برای مسئولان صرفاً یک کار فوق برنامه است، در حالی که بستری جدی برای تبادلات فرهنگی، علمی و اقتصادی است.
۱۱٫ استفاده از طبیعت خدادادی و مسحور کننده لرستان نباید تسهیلکنندهای برای نابودی فرهنگ غیرت و حیای قوم لر و سرازیر کردن بیحساب مرفهین بیدرد باشد، که این امر احیاء نیست، ممات است.
طبیعت لرستان در برخی موارد در کل کشور کمنظیر است و باید برای رشد اقتصادی و تغییر مثبت در معیشت مردم استان به ویژه روستانشینان و عشایر برنامهریزی کرد که متأسفانه در سالیان متمادی برای این بخش برنامهریزی و سرمایهگذاری صورت نگرفته است.
منبع خبر : ایران اکونا