اخبار استان ها

اتوبوس‌ها پشت دروازه کلان‌شهرها / ناوگان خریداری شده چه زمانی وارد می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران گروه استان‌ها؛ «مدرسه‌اش دیر شده و در ایستگاه این پا و آن پا می‌کند، اتوبوس قبلی یک ربع قبل رفته است، آنقدر ازدحام دانش‌آموز و دانشجو زیاد بود که نتوانست خودش را حتی در پله‌ها جای بدهد. حالا به امید آنکه بعدی زودتر از راه برسد در ایستگاه منتظر مانده و چشم به انتهای خیابان دوخته است.»

این ماجرای ساعات ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ بسیاری از خیابان‌ها در شهرهای بزرگ است؛ نیمه دوم سال که مدارس و دانشگاه‌ها کار خود را آغاز می‌کنند، میزان تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی هم بالاتر می‌رود و بیشتر کلان‌شهرها برای این میزان از تقاضا امکانات کافی ندارند.

مسئله وارونگی هوا و آلودگی‌های شیمیایی ناشی از سوخت‌های فسیلی نیز به نگرانی شهرنشینان به ویژه در روزهای سرد سال تبدیل می‌شود، در میان تمام عواملی که می‌تواند به بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها کمک کند، حمل‌ونقل عمومی جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه آنالیزهای مرتبط با منشأ آلودگی هوا از سهم خودرو و موتورسیکلت به عنوان یک عامل جدی در ایجاد آلاینده‌ها یاد می‌کند.

همه اینها نشان می‌دهد توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها موضوعی اساسی و مهم برای گذراندن روزهای پاییزی و زمستانی با آسمانی آبی است؛ گذشته از این حمل‌ونقل عمومی و خطوط اتوبوسرانی مسئله‌ای مهم در ایجاد عدالت اجتماعی و دسترسی همه اقشار به تسهیلات عمومی برای رفت و آمد ارزان در شهر است.

نگاهی به گزارش جدید مرکز پروژه‌های مجلس شورای اسلامی از کمبود شدید اتوبوس در کلان‌شهرهای کشور خبر می‌دهد، بر اساس افق آخرین طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، تهران بزرگ بیش از ۵۰۰۰ اتوبوس کم دارد؛ وضعیت اصفهان و کرج هم چندان مطلوب نیست، اولی ۷۰۰ و دومی ۱۴۰۰ اتوبوس دیگر نیاز دارد.

کلان‌شهر قم نیز طبق افق مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک باید ۵۳۰ اتوبوس فعال داشته باشد که اکنون این آمار نزدیک به ۲۳۰ دستگاه است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شهر اهواز اکنون ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد در حالی که نیاز این شهر ۱۳۰۰ دستگاه است.

تلاش برای جبران کمبود ناوگان در پایتخت

تهران بزرگ اما به عنوان پایتخت، حساس‌ترین شهر در حوزه حمل‌ونقل عمومی است و در ماه‌های گذشته خرید اتوبوس از چین برای این شهر هم حاشیه‌ساز شده بود. حالا مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران می‌گوید برای خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت‌های داخلی قراردادی در سال ۱۴۰۲ منعقد شده که ۵۶۳ دستگاه تاکنون تحویل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره ششم، ۱۱۱۶ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است و با فعالیت این اتوبوس‌های نو شاهد تغییر چهره تهران در حوزه اتوبوسرانی خواهیم بود و با تلاش همکاران من در مجموعه اتوبوسرانی با آغاز بازگشایی مدارس، ۲۳۰۰ دستگاه را شاغل کردیم.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران تاکید کرد: امیدواریم تا پایان دوره چهارساله مدیریت شهری، تعداد اتوبوس‌های شاغل به ۵۰۰۰ دستگاه برسد تا بتوانیم قدمی در راستای بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی شهر برداریم.

بالا بودن عمر ناوگان با توجه به وضعیت حساس آلودگی هوا در شهر تهران از مسائل چالش برانگیز است در حالی که به دلیل شرایط ویژه شهر تهران، تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی در این شهر همواره بیشتر از عرضه بوده است و نیاز به تقویت ناوگان در شهر احساس می‌شود.

اعطای مجوز خرید ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد

کلان‌شهر مشهد نیز با جمعیت بیش از ۵ میلیون نفری و با میلیون‌ها زائر که به صورت سالیانه به این شهر می‌آیند، از جمله شهرهای حساس در حوزه حمل‌ونقل عمومی است در حالی که نیمی از ناوگان این شهر در وضعیت فرسودگی به سر می‌برد و شرایط مناسبی ندارد.

میانگین عمر ۱۰ سال برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر در حالی است که عمر مطلوب برای اتوبوس پنج سال بوده و بیش از این، یک اتوبوس فرسوده محسوب می‌شود.

مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی شهرداری و از طرفی کمبود ناوگانی که در مجموعه اتوبوسرانی و کمبود قطعات که در تعمیرگاه وجود دارد، مدیریت سازمان اتوبوسرانی توانسته است بخشی از کمبودها را جبران کند.

وی افزود: ۱۷۱۱ دستگاه اتوبوس با میانگین عمر ۱۰ سال در مساحت ۱۹۸.۲ کیلومتری در حال خدمت‌رسانی در شبکه اتوبوسرانی مشهد مقدس هستند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: سال گذشته مجوز انعقاد قرارداد ۴۵۰ دستگاه اتوبوس توسط شورای شهر با مدل‌های مختلف صادر شده است، از این تعداد تأمین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خارجی، ۲۵۰ دستگاه شرکت نامکیران، ۵۹ دستگاه تبدیل قرارداد میدل باس به اتوبوس و ۴۹ مورد نیز خرید از شرکت‌های بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

نژادحسین تصریح کرد: به طور متوسط ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بابت قطعات و سایر مسائل دیگر متوقف است، در این راستا پیشنهاد داریم بخشی از این مجموعه و حدود ۷۰ دستگاه به دلیل قطعه متوقف است، با تسریع در تأمین قطعات راه‌اندازی شود.

اتوبوس‌ها پشت دروازه کلان‌شهرها / ناوگان خریداری شده چه زمانی وارد می‌شود؟

تخصیص ۵۲ دستگاه اتوبوس به شیراز از سال ۱۴۰۰

شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و همراهی نکردن دولت‌ها برای نوسازی ناوگان از جمله دلایلی است که موجب شده حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها وضعیت مساعدی نداشته باشد. این موضوع باعث افزایش شدید عمر ناوگان حمل‌ونقل شده است، به نحوی که بیشتر کلان‌شهرهای کشور از جمله پایتخت نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند، با این وجود شهرداری شیراز طی چند سال گذشته و تا قبل از سال ۱۴۰۰ بدون تکیه بر حمایت‌های مالی، نسبت به خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان فرسوده شهری اقدام کرده است.

از سال ۱۴۰۰ و با شروع برنامه‌های حمایتی، دولت از محل تولیدات داخلی نسبت به سهمیه‌بندی تحویل ناوگان اتوبوس شهری اقدام کرده که سهم شهرداری شیراز از این سهمیه بندی تعداد ۱۲۳ دستگاه اتوبوس بوده است که تاکنون ۵۲ دستگاه آن تحویل شده و تحویل مابقی نیز طی سفر هیئت دولت از وزیر کشور وقت قول گرفته شد تا در اولین فرصت تحویل داده شود.

علاوه بر این شهرداری شیراز نیز برنامه خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را دستور کار دارد، قرارداد خرید ۷۵ دستگاه میدل باس نیز با یکی از کارخانجات خودروساز داخلی منعقد شده است و از دی سال‌جاری طی سه مرحله تحویل شهرداری شیراز می‌شود.

اتوبوس‌ها پشت دروازه کلان‌شهرها / ناوگان خریداری شده چه زمانی وارد می‌شود؟

انعقاد قرارداد خرید ۳۸۶ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای نصف جهان

کلان‌شهر اصفهان نیز تلاش کرده است تا نیازهای انباشته در حوزه تأمین ناوگان را با تلاش و تغییر جهش گونه جبران کند؛ انعقاد قرارداد خرید ۳۸۶ عدد ناوگان حمل‌ونقل همگانی که شامل ۲۳۳ اتوبوس معمولی، ۵۰ اتوبوس ۱۸ متری برای خطوط بی آر تی، ۵۳ میدل باس و ۵۰ ون می‌شود از جمله این اقدامات است که از این تعداد تحویل ۱۸۲ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل همگانی شامل ۱۰۰ اتوبوس، ۵۳ میدل باس و ۲۹ ون تحویل و به ناوگان اضافه شده است.

همچنین توافق‌نامه خرید ۵۰ عدد اتوبوس برقی توسط شهرداری اصفهان با بخش خصوصی امضا شده و بازسازی اساسی ۱۰۰ اتوبوس و تعمیرات ۱۲۰ دستگاه اتوبوس دیگر برای اضافه شدن آن‌ها به ناوگان، اجرایی شده است.

افزایش تعداد ناوگان فعال از ۵۰۰ به ۹۰۰ دستگاه نسبت به ابتدای دوره ششم مدیریت شهری اقدامی شایسته است که توانسته افزایش تعداد مسافر از ۱۵۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نفر را نسبت به ابتدای دوره به ارمغان بیاورد و رشد ۱۶۰ درصدی داشته باشد.

اتوبوس‌ها پشت دروازه کلان‌شهرها / ناوگان خریداری شده چه زمانی وارد می‌شود؟

خرید ۱۵۲ دستگاه اتوبوس طی دو سال برای تبریز

تبریز هم کلان‌شهر دیگری در کشور است که از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی خود رنج می‌برد؛ جمعیت این شهر به سرعت در حال افزایش بوده و به بیش از دو میلیون نفر رسیده است اما شهرداری تبریز با تعداد اتوبوس فعال ۳۷۰ دستگاه و ۲۸۰ اتوبوس ملکی که ۳۰ درصد آن در وضعیت فرسودگی کامل است، نمی‌تواند خود را از نظر ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک کلان‌شهر چابک بداند.

برخی کارشناسان نیاز این شهر به اتوبوس جدید را ۲۰۰۰ دستگاه می‌دانند در حالی که تأمین ۷۰۰ دستگاه مورد نیاز در افق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک برای این شهر مسئله‌ای مملو از چالش است.

روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، کم‌کاری گذشته در خرید اتوبوس را موضوعی می‌داند که با تلاش‌های کنونی در حال جبران است.

به گفته وی سال ۱۴۰۰، ۱۹ دستگاه اتوبوس بر اساس اوراق سال ۱۳۹۹ در دوره شورای ششم، خریداری شد. سال ۱۴۰۱، ۸۸ دستگاه اتوبوس و در سال ۱۴۰۲، ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد که در مجموع ۱۵۲ دستگاه طی دو سال خریداری و وارد ناوگان شده است؛ سال ۱۴۰۳ نیز دو قرارداد ۱۰۰ دستگاهی منعقد شد که در دوره شورای ششم تا این لحظه، ۴۳۴ دستگاه قرارداد خرید منعقد شده و با احتساب ورود امسال، حدود ۱۸۲ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است.

این عضو شورای شهر تبریز عنوان کرد: تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر تبریز بین ۳۳۰ تا ۳۷۰ گزارش می‌شود که بیشتر از ۳۷۰ دستگاه اتوبوس نیست و از این بین حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس دربستی وجود دارد که بنا بر تعهداتی که شرکت واحد نسبت به صنایع و سرویس شرکت‌ها دارد، در خطوط شهری فعالیت ندارند و با کسر این تعداد، بعضی روزها ۲۸۰، ۲۹۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر خدمات‌رسانی می‌کنند.

رشیدی اضافه کرد: در مسیر بی‌آرتی نیز حدود ۴۵ یا ۵۰ دستگاه اتوبوس فعال هستند که این تعداد به دلیل انجام تعمیرات، ممکن است متغیر باشد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تبریز، در حال حاضر میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی در تبریز ۹ سال است که عدد بالایی محسوب می‌شود؛ این عضو شورا همچنین معتقد است که شهر تبریز به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

اتوبوس‌ها پشت دروازه کلان‌شهرها / ناوگان خریداری شده چه زمانی وارد می‌شود؟

ناهماهنگی ظرفیت تولید داخلی و نیاز اتوبوس

کلان‌شهر قم با در اختیار داشتن نیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ذکر شده در طرح جامع خود، شهری نیازمند خرید ناوگان جدید است، هرچند این شهر از نظر در اختیار داشتن ناوگان با عمر دو سال، یکی از کلان‌شهرهای موفق در نوسازی محسوب می‌شود، اما این شهر نیز برای تأمین تعداد مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی با مشکلاتی روبه‌رو است.

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اقدامات شهرداری در قالب بودجه سال گذشته و سال جاری برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی اظهار کرد: در خصوص خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مصوبه سال گذشته، مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه تعیین شده بود که منظور از این تخصیص بودجه، ابتدا خرید میدل باس بود.

وی افزود: ابتدای امر تیم فنی مجموعه برای انجام بررسی‌های لازم فنی فرستاده و پکیجی برای خرید میدل باس تهیه شد، در کل کشور تنها یک کارخانه عقاب افشان این مدل را تولید می‌کند. که مدیرعامل این شرکت اذعان داشت بعضی شهرداری‌ها دو سال است که پول واریز کردند و هنوز تعهدات این شرکت انجام نشده است؛ بنابراین تعهد جدید از سوی شهرداری قم را نپذیرفت و اعلام کرد که شاید این روند دو سال زمان ببرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: طی مذاکرات با شورا و کمیسیون حمل‌ونقل بنا بر این شد که در اصلاحیه بودجه رقم ۱۶۰ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد کاهش یابد، چراکه زمان مصرف بودجه سپری شده بود و زمان کافی برای اجرای همه بودجه نبود، همچنین به اسم بودجه عام نامگذاری شد به این معنا که تحت قالب ون، میدل باس و اتوبوس این ۱۰۰ میلیارد جمع‌بندی شد و در نهایت پس از مصوبه کمیته انطباق فرمانداری، بحث خرید اتوبوس آغاز شد.

خانه‌زاد یزدی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت مورد نیاز شهر قم نمی‌توان سیستم‌های متعدد و برندهای متعدد اتوبوس وارد کرد، گفت: در صورت خرید اتوبوس‌ها با برندهای متعدد، شهر قم به یک سیستم تعمیر و نگهداری وابسته می‌شد که در این شرایط مقرون به صرفه نیست.

در حال حاضر تعدادی اتوبوس اسکانیا در شهر قم وجود دارد که قطعات وارداتی دارند و با توجه به اینکه این قطعات در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد امکان ورودش به کشور وجود ندارد، آیا در این فضا خرید خارجی بازهم به نفع مردم قم است؛ باید به این سوالات پاسخ داد، چراکه چالش نگهداری این اتوبوس‌ها به دلیل مشکلات تأمین قطعات کم نیست

وی ادامه داد: کارخانه عقاب‌افشان نتوانست اتوبوسی به قم تحویل دهد، پس از آن با شرکت ایران خودرو دیزل همکاری صورت گرفت و در نهایت بهمن سال گذشته تغییر و تحولاتی در مدیریت ایران خودرو دیزل رخ داد و مدیریت جدید بحث افزایش قیمت را پیش کشید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: در نهایت برای اینکه ردیف بودجه جذب شود، بخشی از بودجه‌ای که در این زمینه وجود داشت یعنی باقی مانده ون‌های خریداری شده در بودجه سال گذشته لحاظ شد تا ردیف صفر نماند و نزدیک به ۱۸ درصد عملکرد ریالی وجود داشت، البته در سال جاری بررسی‌های فنی انجام شد و برنامه کامل است و از طریق سامانه ستاد آگهی خرید اتوبوس‌های جدید مطرح شده است.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به اینکه مسئله تأمین اتوبوس به یکی از معضلات کلان‌شهرها تبدیل شده است، افزود: سالانه در کشور ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری نیاز است، در حال حاضر خروجی‌های تمام کارخانه‌های اتوبوس‌سازی به ۱۴۰۰ عدد هم نمی‌رسد و طی ۱۰ سال گذشته نیز همین موضوع بوده است.

وی عنوان کرد: این شرایط برای همه کلان شهرها است، یک عقب افتادگی سالانه در کل شهرداری‌های کشور ایجاد می‌شود و تنها برای قم نیست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه هیچ کلان‌شهری حتی تهران در خصوص خرید اتوبوس‌های خارجی نتوانسته موفق باشد و اگر کلان‌شهری در این زمینه موفق بود قم نیز آن کار را انجام می‌دهد، تاکید کرد: خرید اتوبوس‌های خارجی مشکلات زیادی دارد، اول اینکه تخصیص ارز به این موضوع سخت، پیچیده و در سطح ملی است، دوم اینکه خرید اتوبوس‌های خارجی چالش‌های خاص خودش را دارد، به این معنا که برای اتوبوس‌های کارکرده با عمر مفید زیر پنج سال با توجه به تحریم‌های کنونی کشور چگونه باید قطعات تهیه کرد، به علاوه این سوال مطرح است که سیستم نگهداری کنونی سازگار با این اتوبوس‌ها در قم وجود دارد یا خیر.

خانه‌زاد یزدی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی اتوبوس اسکانیا در شهر قم وجود دارد که قطعات وارداتی دارند و با توجه به اینکه این قطعات در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد امکان ورودش به کشور وجود ندارد، آیا در این فضا خرید خارجی بازهم به نفع مردم قم است؟ باید به این سوالات پاسخ داد، چراکه چالش نگهداری این اتوبوس‌ها به دلیل مشکلات تأمین قطعات کم نیست.

وی در خصوص نقش دولت برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۹ دستگاه اتوبوس طی توافقی با سازمان شهرداری‌ها در اختیار قم قرار گرفت و با تلاش‌هایی که شد بیشترین درصد تخصیص اتوبوس در کشور را قم دریافت کرد و تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد قم شد؛ ۲۵ درصد هزینه اتوبوس‌ها را شهرداری قم پرداخت و قرار شد ۷۵ درصد از طریق تهاتر نفت صورت گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار کرد: با توجه به مشکلات تهاتر نفت، مابقی تخصیص‌ها به کل کشور اختصاص نیافت، آن تفاهم‌نامه به هم خورد و ۴۹ دستگاه وارد شهر نشد.

خانه‌زاد یزدی اضافه کرد: نمایندگان شهر قم طی روزهای اخیر دیداری از سازمان اتوبوسرانی داشتند و صحبت‌هایی انجام شد تا بتوان با دولت جدید رایزنی‌هایی انجام داد و این ۴۹ دستگاه را وارد شهر قم کرد.

اتوبوس‌ها پشت دروازه کلان‌شهرها / ناوگان خریداری شده چه زمانی وارد می‌شود؟

خرید ۲۰ اتوبوس برقی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی اراک

علی اصغر غفاری رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک از خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید خبر داد و گفت: از این تعداد پنج دستگاه تحویل شده و مابقی در دست ساخت است.

وی اضافه کرد: سال ۹۶ تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا وارد مدار اتوبوسرانی اراک شد تا بخشی از نوسازی این ناوگان انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تصریح کرد: اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱، قرارداد خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا و ۱۰ دستگاه میدل باس منعقد شد و این دستگاه‌ها وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اراک شده است.

غفاری ادامه داد: سال گذشته و با اطلاع‌رسانی وزارت کشور مبنی بر اعلام نیاز شهرداری‌ها به خرید و قرارداد اتوبوس مشارکتی، طی یک قرارداد ۱۹ دستگاه و قراردادی دیگر ۵۰ دستگاه اتوبوس دارای استانداردهای یورو چهار و یورو پنج منعقد شد.

وی عنوان کرد: از این تعداد ۲۱ دستگاه تحویل سازمان اتوبوسرانی اراک شد و ۴۸ دستگاه به علت تأمین نشدن اعتبار سهم دولت باقی مانده است؛ این مشکل تنها مربوط به شهرداری اراک نیست، بلکه سراسر کشور با این معضل مواجه هستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: مکاتباتی در این زمینه با وزارت‌خانه و استانداری صورت گرفته است و امید می‌رود هرچه زودتر تأمین اعتبار انجام و بدهی دولت پرداخت شود تا شهرداری بتواند از وجود اتوبوس‌های درخواستی بهره‌مند شود.

غفاری افزود: برای خرید اتوبوس‌های برقی دو قرارداد منعقد شده است که طبق آن ۱۰ دستگاه خریداری و در حال حاضر همه آنها تحویل اتوبوسرانی شده است و در حال حاضر شهروندان در حال استفاده از آن‌ها هستند، دیگری خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید است که تاکنون پنج دستگاه آن تحویل شده و مابقی در دست ساخت است.

وی اضافه کرد: در صورتی که طبق قرارداد منعقد شده، اتوبوس‌های درخواست شده به سازمان اتوبوسرانی تحویل داده شود، مجموعه اتوبوس‌های شهر اراک با اتوبوس‌های فعلی که در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند، به حدود ۱۷۰ دستگاه می‌رسد و نیاز شهروندان را به سیستم حمل‌ونقل عمومی تا حدودی رفع می‌کند.

از ۱۵۳ دستگاه خریداری شده برای کرج تنها ۲۹ دستگاه تحویل داده شده است

مهرداد کیانی، شهردار کرج در خصوص آخرین وضعیت اتوبوسرانی در این کلانشهر، گفت: دستگاه‌های فعال ناوگان سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر در یک سال گذشته، ۱۳۶ دستگاه بود که با حمایت و تلاش‌های شورای شهر طی یک سال ۱۵۳ دستگاه اتوبوس از طریق یارانه دولت، اوراق و منابع شهرداری خریداری شد و در حال حاضر تعداد ۲۹ دستگاه به شهرداری کرج تحویل داده شده و ۵۳ دستگاه اتوبوس نیز بهسازی شده و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: از مجموع دستگاه‌های اتوبوس خریداری شده، ۴۰ دستگاه آن برقی است و قرار شده در خط ویژه اتوبوس (میدان حصارک-پایانه شهید سلطانی) به کار گرفته شود و به عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر نقش ایفا کند.

به گفته شهردار کرج راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی تحولی مهم در حمل‌ونقل شهری کشور محسوب می‌شود که برای نخستین‌بار در سطح استان البرز و شهر کرج به اجرا درآمده است.

کیانی با بیان اینکه در حوزه تعمیر اتوبوس‌های فرسوده ظرفیت خوبی در شهرداری وجود دارد، اضافه کرد: ۵۳ دستگاه اتوبوس شهاب در سال‌های گذشته به دلیل خرابی از خط خدمات‌رسانی خارج شده بود و برای بهسازی و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در حال خوداتکایی برای تعمیرات و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده خود با کمک بخش خصوصی است.

شهردار کرج تاکید کرد: با کمک بخش خصوصی، ۱۷ دستگاه از این ۵۳ دستگاه و بازسازی ۹ دستگاه اتوبوس دیگر توسط کارکنان تعمیرکار این سازمان انجام شده است و این روند ادامه دارد.

به گزارش سرمایه گستران، مسئله حمل‌ونقل عمومی به دلیل ارتباط مستقیم با کیفیت هوا، سلامتی، مسائل اقتصادی، عدالت اجتماعی و رضایت شهروندی موضوعی است که همواره مورد تاکید مدیریت شهری در کلان‌شهرها بوده اما رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه نیازمند تسهیل‌گری دولت و تلاش بیشتر برای رفع نیاز کلانشهرها با تولید با کیفیت ناوگان است؛ مسئله‌ای که باید صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان با هدایت نهادهای بالادستی برای آن فکر عاجلی داشته باشند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا