اخبار استان ها

اجرای سرشماری عمومی‌کشاورزی سال ۱۴۰۳ در همدان

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری سرمایه گستران از همدان، تورج الوانیان امروز _یکشنبه یکم مهر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث سرشماری کشاورزی برای ما اهمیت بسیار دارد و امروز که امنیت غذایی جایگزین خودکفایی شده مسائل مربوط به حوزه کشاورزی بسیار مهم است و برای برنامه‌ریزی در این عرصه، داشتن اطلاعات دقیق حائز اهمیت است.

وی افزود: با این توضیح که ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی بوده و نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش افزوده استان نیز از این محل تأمین می‌شود و با توجه به شرایطی که در استان و کشور شاهد آن هستیم تکلیف داریم به سمت اقتصاد کشاورزی کم آب بر برویم، از این رو کسب این اطلاعات در سال‌های آینده زمینه ساز برنامه‌ریزی ما در حوزه مدیریت آب و امنیت غذایی خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ادامه داد: مرکز آمار به عنوان سازمان بالادستی ما و ما به عنوان‌نماینده این سازمان به صورت مستمر طرح‌های آمارگیری را انجام می‌دهیم که عموماً مقطعی و با نمونه‌های مشخص انجام می‌شود که خروجی آن‌ها همان آمار سالیانه است که ارائه می‌شود.

الوانیان اضافه کرد: با توجه به نیازهای کشور گاهی لازم است سرشماری عمومی‌رخ دهد، امسال نیز سرشماری عمومی‌کشاورزی انجام خواهد شد و پیش از این ۴ دوره سرشماری کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و یک دوره نیز قبل از انقلاب برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: تهیه فهرست بهره‌برداران کشاورزی، گردآوری اطلاعات مرتبط با بهره‌برداران، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه‌ای از کشاورزی و گردآوری آمار مربوط به سطح کشت و تولید ۵۰ محصول زراعی از جمله اهداف ما از اجرای این سرشماری است.

وی افزود: از سال قبل به دنبال اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در استان هستیم و این سرشماری اطلاعات جامعی به ما خواهد داد تا در سال‌های آینده چه کارهای انجام دهیم و این سرشماری درباره محصولات زراعی، محصولات باغی، دام، طیور زنبور عسل و شیلات انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ادامه داد: تمام نقاط جغرافیای استان، شهرها، روستاها و مزارع در این سرشماری لحاظ خواهند شد، البته در این طرح شهرها به دو بخش منتخب و غیر منتخب تقسیم می‌شوند که بر اساس آن تمامی‌نقاط به جز ۸ مرکز شهرستان، سرشماری عمومی‌و کامل خواهند شد.

الوانیان اضافه کرد: با این توضیح که مأموران آمار به افراد ساکن و غیر ساکن، عشایر کوچنده و شرکت‌های رسمی‌که فعالیت کشاورزی دارند مراجعه خواهند کرد، این سرشماری دوازدهم آبان شروع شده و به مدت ۳۰ ادامه خواهد داشت البته احتمال تمدید سرشماری نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از هزار روستا در استان سرشماری می‌شوند و ستاد مرکزی سرشماری در استان مستقر شده و متناظر با آن نیز ستادها در سطح شهرستان‌ها و با مسئولیت فرمانداران تشکیل می‌شود، چرا که جذب ۵۰۰ نیروی آمارگیر و فنی که در این حوزه باید متخصص و بومی‌باشند، توسط فرمانداران انجام خواهند شد.

وی افزود: اجرای درست آمارگیری منوط به ارتباط مؤثر و اطمینانی است که بین افراد صورت می‌گیرد تا اطلاعات به دست آمده دقیق باشد و اطلاع‌رسانی و بیان اهمیت موضوع برای مردم خواست ما از اصحاب رسانه است تا همه با هم کمک‌کنیم کشور را برای رشد و پیشرفت بیشتر آماده سازیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ادامه داد: اجرای این طرح برای اقتصاد بسیار اهمیت دارد و استان ما در چند محصول کشاورزی رتبه‌های خوبی در کشور دارد و ما می‌توانیم با اطلاعات دقیق که از سرشماری به دست می‌آوریم در حوزه صنایع تبدیلی نیز سرمایه‌گذاری اساسی و درستی داشته باشیم.

الوانیان اضافه کرد: با بیان اینکه اطلاعاتی که از مردم گرفته می‌شود کاملاً محرمانه بوده و تنها در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد و به هیچ وجه منتشر نخواهد شد و یکی از خروجی‌های این نوع سرشماری‌ها این است که در اطلاعات آن برای برنامه‌ریزی ۱۰ سال آینده لحاظ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ تورم بر اساس بررسی قیمت ۵۰۰ قلم کالا به دست می‌آید و نرخ تورم کشور در مرداد ماه امسال ۳۴.۸ درصد و نرخ تورم استان در همین ماه ۳۳.۷ بوده است، همچنین استان در این بخش رتبه ۲۴ کشور را دارد. علاوه براین تورم ماهانه استان ۱.۶ درصد بوده است و در این بخش نیز رتبه ۲۵ را داریم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا