اخبار استان ها

اجرای پروژه‌های خطوط ریلی در کلان‌شهرها از پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری‌ها هستند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از فارس، محمدحسن اسدی در هشتمین بازدید مدیریت شهری از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس در سال ۱۴۰۳ در بررسی روند ساخت ایستگاه G3 خط سه مترو شیراز و همچنین عملیات حفاری مکانیزه تونل این خط که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری شیراز برگزار شد، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی که هر هفته در روزهای شنبه در بازدید از پروژه‌های بزرگ مقیاس شهر شیراز صورت می‌گیرد، بازدید از روند اجرایی ایستگاه گلستان خط ۳ مترو صورت گرفت.

وی افزود: اجرای پروژه‌های خطوط ریلی در کلان‌شهرها از پروژه‌های با اهمیت مدیریت شهری است، چرا که یک عملیات فنی، پر هزینه، زمان‌بر و پیچیده است و باید در اجرا تمام جوانب کار در نظر گرفته شود.

شهردار شیراز ادامه داد: از اواخر سال گذشته بود که با ورود و استقرار دستگاه تی بی ام در ایستگاه گلستان، عملیات اجرایی این خط آغاز شد.

اسدی خاطرنشان کرد: حین اجرای عملیات چنین پروژه‌هایی با موضوعات و مسائل خاص مواجه می‌شویم و یکی از مسائلی که در این پروژه با آن مواجه شدیم، برق‌رسانی به این پروژه بود که با اقدامات در دستور کار این موضوع برطرف شد و در حال حاضر عملیات احداث ایستگاه در حال انجام است.

وی در تشریح مشخصات اجرایی خط ۳ مترو اظهار کرد: این خط بیش از ۱۱ کیلومتر طول دارد و هفت ایستگاه را در بر می‌گیرد و تاکنون عملیات اجرایی چند ایستگاه توسط سازمان بازآفرینی شهرداری شیراز در حال انجام است و بقیه ایستگاه‌ها توسط شرکت شمس عمران اجرا می‌شود.

شهردار شیراز افزود: با توجه به اینکه استقرار دستگاه تی بی ام باید در موقعیت مکانی که بود، مونتاژ آن صورت می‌گرفت، اجرای عملیات این ایستگاه خاص و پیچیده بود.

اسدی تاکید کرد: شهرداری شیراز جزو کلان‌شهرهایی است که به جز خط ۳ در خط ۲ مترو نیز از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی به سمت میدان کلبه طراحی دو تونل و دو دستگاه تی بی ام صورت گرفته است، همچنین خط ۴ مترو در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص آن بحث و گفت‌وگو است و به زودی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود، این در حالی است که ایستگاه بلوار رازی شفت ورودی آن بوده کار آن آغاز شده است و اتصال این خط به خط یک است.

وی اضافه کرد: در اتصال خط ۲ به ۴ و اتصال خط یک به ۴ شاهد انجام عملیات عمرانی هستیم.

شهردار شیراز تصریح کرد: معتقدم شیراز، جز کلان‌شهرهایی است که با قوت، با سرعت و با کیفیت عملیات عمرانی تمام پروژه‌ها و به ویژه خطوط مترو در آن در حال انجام است.

اسدی اضافه کرد: خطوط مترو جز پروژه‌های اجرایی با اهمیت است، به ویژه اجرای خط ۳ مترو برای کلان‌شهر شیراز که از پل معالی‌آباد آغاز و تا پایان میدان گلستان خواهد بود و می‌تواند اتصال به سایر خطوط را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: در هیچ بخشی از شیراز حجم و تعداد جمعیت به میزان محور شمال‌غرب نیست و بسیاری از شهرک‌ها همچون شهر چند صد هزار نفری صدرا، بزین، گلستان، استقلال، بهشتی در این منطقه قرار دارند و اجرای خطوط مترو در این محور می‌تواند به عنوان مهم‌ترین خط مترو شهر شیراز باشد.

شهردار شیراز در پایان همچنین از آغاز عملیات اجرایی دو تقاطع در کمربندی جنوب شرق شیراز، بهره‌برداری و افتتاح از یک بوستان و یک فرهنگسرا در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد.

با خروج دستگاه تی بی ام، تغییرات در پیاده راه سلامت اعمال می‌شود

امیر یقطین رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این بازدید اظهار کرد: خط ۳ مترو شیراز از ایستگاه چهارراه میرزای شیرازی (پل معالی‌آباد) آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، گلستان، زیر گذر شهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه عملیات احداث این خط توسط شرکت مهندسی و ساختمانی شمس عمران اجرا می‌شود، افزود: ایستگاه میلاد که دومین ایستگاه این خط است به صورت زیر زمینی اجرا می‌شود، همچنین دو ایستگاه صنایع و دکتر حسابی نیز طراحی نقشه‌ها انجام شده است و در خصوص احداث ساخت ایستگاه‌ها طی روزهای آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: دو ایستگاه بهشتی و آفرینش همچون سایر ایستگاه‌ها عملیات اجرایی آنها در حال انجام است، همچنین در ایستگاه گلستان که شفت ورودی تی بی ام در این ایستگاه قرار دارد، با این دستگاه تاکنون عملیات حفاری ۱۰۰ متر خاک انجام شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: با استقرار دستگاه تی بی ام که در این پروژه صورت گرفت، با خاک کامل و دژی که این منطقه دارد، عملیات حفاری در حال اجرا است و برنامه ما این است که این دستگاه در یک زمان سه ساله از ایستگاه گلستان حرکت کند و در پیاده‌راه سلامت حاشیه جنوبی بلوار چمران از زمین خارج شود.

یقطین تاکید کرد: با طراحی و ساخت خروجی این ایستگاه در حاشیه جنوبی بلوار چمران، تغییراتی را در پیاده راه سلامت خواهیم داشت تا بتوانیم با اتمام عملیات اجرایی، دستگاه
تی بی ام را از این نقطه خارج کنیم.

با توسعه مترو، تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شیراز صورت می‌گیرد

رضا محمدیان عضو و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در سخنانی اظهار کرد: اگر در بازه زمانی چهار تا پنج ساله آینده شهرداری شیراز بتواند چهار خطوط ریلی را به انجام برساند، تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شیراز را شاهد خواهیم بود و تسهیل در ترافیک و تردد مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شهر شیراز طولی است و دارای مسافت زیاد بوده بخش زیادی از سطح شهر شیراز در پوشش مترو قرار می‌گیرد و مدیران آینده باید بتوانند روی طرح اجرایی ادامه خطوط ۴ و خط ۵ که طرح مصوب دارد تمرکز داشته باشند تا نقاط خلأ در شهر شیراز پوشش داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: مترو با توجه به نبود آلایندگی و ایجاد نکردن مزاحمت‌های ترافیکی یک وسیله عبور و مرور داخل شهری است و تحولی که در این حوزه در حال اتفاق است به نسبت سایر کلان‌شهرها وضعیت شهر را بهتر خواهد کرد.

حسین شاهسون مدیرعامل شمس شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران همچنین در این مراسم همچنین اظهار کرد: این شرکت زیر مجموعه وزارت دفاع است که علاوه بر فعالیت در حوزه دفاعی، در سایر حوزه‌ها خدمتگزار مردم است و امید است خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم.

به گزارش سرمایه گستران، توسعه غربی خط ۱ مترو شیراز (خط ۳) به طول ۱۲ کیلومتر و در هفت ایستگاه از چهارراه میرزای شیرازی آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، گلستان، زیر گذر شهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌رسد، همچنین تونل خط ۳ مترو به طول ۱۰ کیلومتر با روش مکانیزه که نسبت به روش‌های سنتی دارای سرعت اجرا و ایمنی بسیار بالاتری است، احداث خواهد شد و عملیات اجرایی تونل و ایستگاه‌های خط ۳ مترو از ابتدای سال ۱۴۰۲ توسط شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران به عنوان پیمانکار اصلی پروژه آغاز شده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا