پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

ارتقای امکانات رفاهی عمارت سعدی در تکریم پیشکسوتان هنرمند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، حوزه هنری استان اصفهان در راستای تکریم ارباب رجوع و به ویژه احترام به هنرمندان پیش کسوت و همچنین جانبازان و معلولین و در پی درخواست این عزیزان برخود واجب دانست که با تعبیه آسانسور درعمارت تاریخی سعدی حضور و رفت و آمد این عزیزان را تسهیل نماید.

دکتر مهدی احمدی فر رئیس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به اهمیت جایگاه پیشکسوتان سالمند و جانبازان دفاع مقدس گفت: عمارت سعدی یک عمارت تاریخی و میراثی است که با توجه به حفظ زیبایی شناختی فضا و قدمت آن و همچنین بنا به درخواست های مکرر عزیزان و گلایه مندی آنان از پلکان این مجموعه اقدام به جانمایی آسانسور با استفاده از نظرات کارشناسی در فضای همکف عمارت سعدی نمودیم.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه ماوا و خانه بسیاری از هنرمندان استان اصفهان است که مورد حمایت های مادی و معنوی حوزه هنری قرار دارند، در راستای رفاه حال این عزیزان که بسیاری از آنان در نشست ها، گالری ها و امور اداری خود به ما مراجعه می کنند چنین تصمیمی اتخاذ شد که امیدواریم موجب رضایت آنان و خداوند قرارگیرد.

**”به ساعت اصفهان” به سمت شعر پیشرو گام برداشته است

شب عید سعید غدیر یکی دیگر از شب های شعر “به ساعت اصفهان” به همت حوزه هنری استان اصفهان و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان و با حضور سودابه کریمی کارشناس انجمن های ادبی کشور و جمعی از شاعران کشوری و استانی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

 در ابتدای این برنامه سعید بیابانکی از شاعران برجسته کشوری گفت: “به ساعت اصفهان” چند سالی است پا گرفته و کم کم به سمت شعر پیشرو گام برداشته است.

وی افزود: این برنامه با حضور شاعران کشوری و استانی برگزار می شود و بستری برای رشد و باروری دیگر شاعران است.

بیابانکی در جایگاه مجری محمدرضا کاکایی را به عنوان اولین شاعر به جایگاه دعوت کرد.”کمال هر چه در این عالم از کمال علی است/ دلیل خلقت عالم علی و آل علی است” این مطلعی از یک غزل بود که کاکایی برای حاضران خواند.

محمد حسین ملکیان (فراز) شاعر و فرزند یکی از جانبازان سرافراز نفر بعدی بود که برای شعر خوانی به جایگاه دعوت شد. پدر ملکیان فوت شده بود و بیابانکی ضمن تسلیت به او گفت: پدر محمدحسین سالها در بستر بیماری و از جانبازان سرافراز کشور بودند، ان شالله روحش قرین صلحا و شهدا باشد.

“بی روی علی شعر من آرایه ندارد/بی اذن علی نطق در آن مایه ندارد/ عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش/یعنی که فقط بنده سلطان نجف باش” این مطلع قطعه ای بود که ملکیان خواند و سپس غزلی دیگر به مناسبت عید غدیر برای حاضران قرائت کرد.

پس از آن بیابانکی گفت: کار شعر راست گفتن است و شعری که بر اساس دروغ سروده شود دیگر شعر نیست.

سپس رها احمدی با این مطلع یک غزل خواند. ” ماهی که کران تا به کران نیست نظیرش/ خورشید تن آسوده در آفاق حریرش/ شاهی که جهان زیر نگین کرم اوست/هرگز ننشسته است به آزار اسیرش”.

مجری برنامه با اشاره به چهارم شهریور درگذشت مهدی اخوان ثالث افزود: او یکی از پنج قله شعر بعد از نیما بود. با این سخن صدای شعرخوانی اخوان در سالن پخش شد که مورد استقبال حضار قرارگرفت.

اصغر معاذی شاعر کرمانشاهی از مهمانان حاضر در برنامه به دعوت بیابانکی برای شعرخوانی به روی سن آمد و شعر خود را با این مطلع آغاز نمود” باغی که در هجوم خزان می سوخت از خاطر بهار نخواهد رفت/ از سینه ای که داغ تو را دیده است/ جز آتش انتظار نخواهد رفت” ” بهار آمده اما هوا هوای تو نیست/ مرا ببخش اگر این غزل برای تو نیست”.

او با خواندن چند غزل با تشویق حاضران روبرو شد. سپس بیابانکی درباره او گفت: معاذی شاعر خوب و بی حاشیه ای است و من همیشه شعرهای خوبی از او شنیده ام. برخی از شاعران چیزی در چنته ندارند اما پر حاشیه اند و او از این قاعده مستثنی است. خوب می سراید و ملایم می خواند.

علی علیزاده شاعر افغانی شاعر بعدی بود که چنین خواند. ” قدم می زنم و باد عصر زن های بیشتری را به طرفم می آورد. دلتنگی موهای بلند زنی است. دلتنگی دیواری است که قرن هاست با خط هایی که به رویش کشیده اند، زندگی می کند.”

پس از شعر خوانی شاعران نامبرده، مهدی کرباسی استنداپ کمدی درباره سرقت ادبی اجرا کرد.

” چیزی بگو، آهی بکش، بغضی بخندانم/ خیر سرم دارم برایت شعر می خوانم”  این مطلعی از یک غزل بود که منصور یال وردی برای حاضران خواند.

مهتاب خسروی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم چنین خواند.”جلد بام تو ولی در بند بامی دیگرم/ بر لبم اسم تو و در حصر نامی دیگرم”.

” به هر که رفته پیاده بگو سوار بیاید/ بگو قرار غدیر است بیقرار بیاید” این مطلع شعری بود که مریم قادری آن را خواند.

بیابانکی در این قسمت از برنامه کتاب” از پیله تا پروانگی” اثر محمدرضا روزبه استاد دانشگاه خرم آباد را معرفی کرد و گفت اشعار این کتاب در قالب تلفیقی از اشعار دکتر شفیعی کدکنی و احمد شاملو است که به زیبایی و با زبان نو سروده شده است.

علی فردوسی شاعر دیگری بود که به جایگاه دعوت شد و چنین خواند.”برای اینکه بجنگند شاه ها با هم/ سپیدها همه با هم سیاه ها با هم/ گناه کیست که فرمانبرند و می جنگند/بدون چون و چرا بی گناهها با هم”.

پس از آن فاطمه جوانمردی از نوجوانان اعضاء کانون پرورش فکری به شاهنامه خوانی پرداخت و تشویق حضار را برانگیخت.

مهدی رحیمی شاعر دلیجانی از شاعران دیگری بود که چنین خواند. “دست در دست تو دادیم و جهان شکل گرفت/ حرکت کرد زمین بعد زمان شکل گرفت”، او چند غزل خواند و با تشویق حاضران روبرو شد.

سپس سید مجید موسوی از شاعران سپیدسرا چنین خواند.” می تواند نام پلی باشد. میدانی یا لوله ای که آب می برد جنگزدگان رنگ و رو رفته را یا برکه ای میان دو شهر که حکومت جاری می کند برای دستی که بسته است.”

فهیمه قادری هم از دیگر سپید سرایان حاضر در این برنامه بود که چنین خواند “دادگاه رسمی است و من عمیق ترین متهم در ردیف اول به کلاهی فکر می کنم که قاضی شده است.”

“زمین زیارت او را که آرزو می کرد/ برای پاکی خود نیت وضو می کرد” این مطلعی از یک غزل بود که او برای حاضران خواند.

سودابه امینی کارشناس انجمن های ادبی کشور پس از دعوت به جایگاه گفت: خوشحالم که امروز در جمع اصفهانی ها هستم و شعرهای خوبی شنیدم. سپس چنین خواند.” جهان در خط پرگار حسین است/ همه سرها سر دار حسین است” و یک غزل دیگر نیز برای حاضرین خواند.

مائده هاشمی شاعر بعدی بود که یک غزل با مطلع” نقش ها یک طرف اند و طرفی نقش جهان/ لب به لب پخش شده حرف تو در نصف جهان” قرائت کرد.

پرنیان کعبه زاده هم شعر قلب را خواند.” قلب من خانه ای خراب شده است/ قلب تو خانه ای خراب شده است”.

سیدعلی احمدی شاعر دیگری بود که گفت: “اگر چه هر چه به غیر خدا عدد دارد/ ولی شراب محبت مگر که حد دارد”.

سروش سلطانی، آزاده پریشانی، زهرا کرمی، پروین برهان شهرضایی و مریم فرهنگ مهر از شاعران دیگری بودند که به شعرخوانی در سیزدهمین برنامه شب شعر به ساعت اصفهان پرداختند.

گفتنی است، سیزدهمین شب شعر فصلی به ساعت اصفهان دارای پخش زنده اینترنتی گروه تلویزیونی سیماوا بود.

درخشش نمایش خیابانی “ماموریت ویژه” در جشنواره تیرنگ مازندران

نمایش خیابانی “ماموریت ویژه” به کارگردانی مجتبی خلیلی یکی از تولیدات خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان است که در پانزدهمین جشنواره سراسری بومی تئاتر تیرنگ مازندران درخشید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، خلیلی از برگزیده شدن این نمایش در ۵ بخش در این جشنواره خبرداد و افزود: این نمایش برگزیده بخش های کارگردانی، طراحی فضا و لباس، طرح و ایده و بازیگری مرد است و پیش از این نیز در همایش تئاتر مردمی خرداد برگزیده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: نمایش “ماموریت ویژه” داستان سهراب سربازی درقیام ۱۵ خرداد ۴۲ را بیان می‌کند که به ماموریت ویژه فرستاده می شود و این ماموریت ناتمام می ماند، ماموریت ویژه تقابل دیگری است از شاهنامه ای دیگر بر سرپل باقرآباد ورامین.

کارگردان این نمایش نقطه قوت نمایش مأموریت ویژه را مطرح بودن یکی از قومیتهای تأثیرگذار در حماسه های تاریخی ایران عنوان کرد و افزود: ارائه این نمایش با لهجه شهرکردی و لباس های قومی و بختیاری توانست به جلب توجه تماشاگران و به ویژه هموطنان بختیاری منجرشود.

مجتبی خلیلی کارگردان نمایش خیابانی “ماموریت ویژه” تاکید کرد: این نمایش تقدیر بخش طراحی لباس برای آدینه رحیم نژاد، برگزیده بخش طراحی فضا برای مجتبی خلیلی و آدینه رحیم نژاد، تقدیربازیگری مرد برای سید پویا امامی برگزیده طرح و ایده برای حیدر رضایی برگزیده کارگردانی برای مجتبی خلیلی را به ارمغان آورد.

***رهایی از واقعیت در نمایشگاه نقاشی آثارمحمود حشمتی نژاد

محمود حشمتی نژاد در مورد آثار نمایشگاه انفرادی خود در گالری نقش خانه حوزه هنری استان اصفهان گفت: این نمایشگاه که از امروز بعدازظهر(شنبه ۱۰ شهریور۹۷) در گالری نقش خانه اصفهان افتتاح می شود به نوعی نشانگر رهایی از واقعیت موجود است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، آثار محمود حشمتی نژاد انتزاعی آبستره است و با تکنیک ترکیب مواد و اکرلیلک و رنگ و روغن در ابعاد بزرگ کار شده اند.

وی افزود: این آثار نشان می دهد که چگونه به رویاهایمان بپردازیم و از واقعیت کمی دور شویم و در این آثار می توان استفاده از رنگ های خالص و شاد را با استفاده از فرم های ذهنی ملاحظه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۲۴ اثر از آثار نقاشی خود را ارائه کرده ام که محصول سال ۹۶ و ۹۷ هستند.

بزرگترین اثر نمایشگاه آثار نقاشی این هنرمند نقاش به صورت سه لتی و در ابعاد ۳مترو ۸۰ در ۹۵ سانتی متر است و کوچکترین اثر این نمایشگاه نیز ۵۰ در ۷۰ سانتی متر است.

نمایشگاه آثار محمود حشمتی نژاد ساعت ۱۷ بعدازظهر روز شنبه ۱۰ شهریورماه در گالری نقش خانه واقع در مجتمع فرهنگی و هنری سوره افتتاح می شود. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا روز سه شنبه ۲۰ شهریورماه به گالری نقش خانه واقع در خیابان آمادگاه، مجتمع فرهنگی هنری سوره مراجعه نمایند.

گفتنی است، محمود حشمتی نژاد فعالیت خود در زمینه نقاشی را از کودکی و به صورت تجربی آغاز کرد و سپس در مقطع کارشناسی نقاشی از دانشگاه آزاد تهران مرکز دانش آموخته شد، وی موسس و مدیر آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی نگاه، عضو هیئت موسس انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد هنرهای تجسمی استان اصفهان و عضو انجمن هنرمندان نقاش اصفهان است و بیش از سی نمایشگاه انفرادی و گروهی تاکنون برگزار کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا