به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: دراﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻬﺎی ﻧﻮﻳﻦ در ﺻﻨﻌﺖ ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ ﻏﻴﺮواﻗﻌﻲ ﺑﻮدن ﻗﻴﻤـﺖ ﻗﻴـﺮ ﺗﺎﭼﻨـﺪی ﭘـﻴﺶ ﺑﺎﻋـﺚ ﮔﺮدﻳـﺪﻩ ﺑـﻮد کـﻪ اﺳـﺘﻔﺎدﻩ از ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻬـﺎی ﻧـﻮﻳﻦ در ﺻـﻨﻌﺖ ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ همواره ﻏﻴﺮ اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﻠﻮﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﭼﺮاکه اﺳﺘﻔﺎدﻩ از روﺷﻬﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﺗﻌﻤﻴﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺮاش و روکش ﻳﺎ ﻟﻜﻪ ﮔﻴﺮی هﻤﻮارﻩ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮاﺗﺮ و ارزاﻧﺘﺮ از روﺷـﻬﺎی ﻧﮕﻬـﺪاری ﻣـﺪرن و ﻧﻴﻤـﻪ ﻣـﺪرن اﻣـﺮوزی ﺑﻨﻈﺮﻣـﻲرﺳﻴﺪ. اﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﮔﺮدﻳﺪﻩ که ورود ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻬﺎی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﺁﺳـﻔﺎﻟﺖ ﺑـﺎ ﺗـﺎﺧﻴﺮ ﻗﺎﺑـﻞ ﺗـﻮﺟﻬﻲ ﺑـﻪ کشوراﺗﻔﺎق ﺑﻴﻓﺘﺪ.
در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، استفاده از فن آوری های نوین در نوع استفاده از آسفالتها ، آسفالت های نوین مانند آسفالت sma ، میکروسرفیسینگ، ژئوگرید، الیافی و مهمتر از آن آسفالت های لاستیکی مورد استفاده قرار گرفته اند .
این آسفالت ها در جهت کمک به محیط زیست، صرفه اقتصادی، ۵۰ درصد مقاومت بالا و عمر بیشتر در جهت توسعه ی پایدار تولید می شود .
وی اظهار داشت تا قبل از این از آسفالتهای معمولی استفاده می شد که در حال حاضر آسفالتهای sma، الیافی، میکروسرفیسینگ ، ژئوگرید و لاستیکی در دستور کار قرار دارد که در آنها مصرف قیر کاهش پیدا کرده و آیتمهای دیگر درجهت افزایش عمر و مقاومت آسفالت افزایش یافته است .
غلامی افزود: اصفهان به لحاظ قرار گیری در محل چهارراه حمل ونقل کشور و به جهت وجود صنایع بسیار در آن بارهای ترافیکی سنگینی بر جاده های آن تحمیل می شود که این سنگینی بار با آسفالتهای معمولی جواب نمی دهد و باعث نشست آسفالت و موج دار شدن آن ودرنهایت از بین رفتن آسفالت می شود که ضروری است برای دوام بیشتر از آسفالتهای نوین استفاده شود .
از مزیت های استفاده از آسفالتهای لاستیکی ونوین ، ضمن آنکه عملیات خط کشی بر روی آنها بهتر انجام می شود و در هنگام بارندگی از شدت لغزندگی کاسته می شود و بازتاب نور بیشتری در شب دارد ، در دراز مدت نیز دارای ارزش افزوده است و همچنین صرفه جویی انرژی، استفاده از پایداری محیط زیست ، برگرداندن لاستیک های فرسوده به چرخه سود دهی و رانندگی با آرامش بهتر، سروصدای کمتر، انعطاف بیشتر، ماندگاری و مقاومت بالاترآسفالت و اجرای کار آسان تر از جمله مزیت های آن است .
مهدی فقهی رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راه وشهرسازی استان نیز دراین باره گفت: در استان اصفهان با توجه به شرایط مختلف آب وهوایی و با توجه به عبور بارهای ترافیکی سنگین از راهها و وجود صنایع بزرگ درآن استفاده از آسفالت های نوین ضروری است که به همین منظور تاکنون ۳۰ کیلومتر از جاده های استان از جمله محور اصفهان – تهران، شهرضا –بروجن، شهرضا – اصفهان، زرین شهر – سفیددشت و نایین – اصفهان با استفاده از آسفالت sma آسفالت شده است و ۴۰ کیلومتر دیگر نیز از محورهای استان در دستور کار قرار دارد .
آسفالت میکروسرفیسینگ نیز در جاده های استان از قبیل محور تیران – سامان، رحیم آباد – قلعه شور، نطنز – مورچه خورت، نطنز – آزادراه کاشان، چوپانان – اردکان و اصفهان – چادگان در حال انجام است .
حسین حجتی رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن وشهرسازی اداره کل راه وشهرسازی استان نیز در توضیح نوع این آسفالتها بیان داشت: در آسفالت های sma سنگ های مورد استفاده در نوع آسفالت روی هم سوارند و این باعث بالا رفتن مقاومت آسفالت می شود . در شیب های تند و بارهای ترافیکی سنگین این نوع آسفالت استفاده می شود که قدرت کششی بالا و مقاومت بسیاری دارد. با توجه به دانه بندی و تفاوت سنگدانه های موجود در آن این نوع آسفالت دارای مقاومت بالایی است و کمتر فشرده می شود .
یکی از این نوع آسفالتها آسفالت الیافی فورتا است که مقاومت کششی بالایی دارد و این نوع الیاف به آسفالت معمولی اضافه می شود و مقاومت کششی آسفالت را بالا می برد . باعث جلوگیری از ترک در آسفالت و حالت مصلح کننده دارد و در محور چوپانان – اردکان استفاده شده است.
حجتی از جمله آسفالت های نوین و کارآمد با مقاومت بالا را آسفالت لاستیکی نام برد و گفت: از پودر لاستیک های فرسوده و ناکارآمد در جهت مقاومت و افزایش عمر آسفالت استفاده می شود که این نوع آسفالت مقاومت کششی بالا و ماندگاری بیشتری نسبت به نوع خود دارد
آسفالت ژئوگرید : یک نوع الیاف بافته شده به هم است که زیر آن قیر قرار گرفته و در خرابی های زیاد از آن استفاده می شود و ۵۰ کیلومتر از محورهای استان از طریق ژئوگرید انجام شده است .
ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ کارﺑﺮدهای اﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻت، اﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﻧﻮع ﺧﺎﺻﻲ از ژﺋﻮﺳـﻨﺘﻴﻜﻬﺎ ﺑـﺎ ﻋﻨـﻮان ژﺋﻮﺗﻜـﺴﺘﺎﻳﻞ زﻳـﺮﻻﻳﻪ روکش ﺁﺳﻔﺎﻟﺘﻲ ﺑﺎ هدف کنترل ﺗﺮکهای اﻧﻌﻜﺎﺳﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮی و کاهش ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺗﻤﺎم ﺷـﺪﻩ روﺳﺎزی اﺳﺖ. ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﺼﺐ اﻳﻦ ﻻﻳﻪ ها، ً ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺁﻣﺎدﻩ کردن ﺳﻄﺢ، ﭘﺨﺶ ﺗﻚ کت، ﻧـﺼﺐ ﻻﻳـﻪ ها و اﺟﺮای روکش اﺳﺖ.
استفاده از هرنوع این آسفالت به شرایط اقلیمی ، بار ترافیکی ، نوع راه و درجه راه بستگی دارد .