پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

از شروع تئاترمکایش “پستچی پابلو نرود “/تمدید ثبت نام اعتکاف نو جوانان /برگزاری سیر نمایشگاهی سواد رسانه‌ای وسایر برنامه های نمایشی در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این تئاتر که به کارگردانی رادمهر کشانی به روی صحنه رفته، به بررسی تأثیر زندگی پابلو نرودا بر اطرافیانش می‌پردازد که نمایشنامه این تئاتر نوشته آنتونیو اسکارمتا و ترجمه آن از علیرضا کوشک جلالی است.
در مراسم نواختن زنگ تئاتر نمایش “پستچی پاپلو نرودا” که روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه برگزار شد، جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر اصفهان و علاقه‌مندان به تئاتر حضور پیدا کردند.
مدیر دفتر تخصصی زبان و ادبیات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در ابتدای این جلسه پابلو نرودا را نمایشنامه نویسی، شاعر خطاب کرد و گفت: برای آنکه همه به یاد بیاوریم پابلو نرودا کیست، خوب است تا با زندگی او بیشتر آشنا شویم.
الهه رضایی اظهار داشت: نرودا دیپلمات، سناتور و شاعر و نمایشنامه نویس نوگرای شیلیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات بود که نام خود را از یان نرودا شاعر اهل چک انتخاب کرده بود.
رضا کشانی، پدر رادمهر کشانی، کارگردان تئاتر و از پژوهشگران تئاتر است که در مورد نمایشنامه پستچی پابلو نرودا گفت: اگر به نمایش‌های کلاسیک کشورهای دیگر توجه کرده و مفاهیم آن را درک کنیم، شرایطی برای حرکت تئاتر به سوی جایگاه اصلی خودش برداشته‌ایم.
وی تئاتر را مادر همه هنرها عنوان کرد و افزود: همه هنرها در تئاتر مستتر است و شعر موسیقی و نقاشی و معماری را در آن می‌توان یافت، شعر در بافت تئاتر وجود دارد زبان ارتباطی آن واژه و ایماج است، ایماج به معنی تصویرهای گویا است و مفهوم را انتقال می‌دهد و این نمایشنامه سرشار از ایماج است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظرم باید از مسئولان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تشکر کرد که شرایطی را فراهم آورده تا کارهای ارزشمند به روی صحنه بیاید و امیدوار هستم این اتفاق تداوم داشته باشد.
گفتنی است؛ نمایش “پستچی پاپلو نرودا” از سوی تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، از ۱۷ فروردین تا ۵ اردیبهشت در تالار هنر ساعت ۲۰ به روی صحنه می‌رود.

** ثبت نام ویژه برنامه اعتکاف پسران و دختران نوجوان تمدید شد
ثبت نام ویژه برنامه های”شما به آسمان دعوت شده اید” و “پرواز ماهی ها” با محوریت اعتکاف پسران و دختران نوجوان تمدید شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برنامه “شما به آسمان دعوت شده اید” ویژه پسران نوجوان سطح شهر با حضور نزدیک به ۴۰۰ نفر در ایام اعتکاف برگزار می شود.
این طرح اعتکاف ویژه نوجوانان پسر از سوی دفتر تخصصی نوجوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و مرکز فرهنگی شهید چمران برنامه ریزی شده است.
اجرای جنگ محتوایی، ویژه برنامه سحرگاهان با عنوان آغوش ستاره ها، تشکیل حلقه های معرفتی پر پرواز، تشکیل ساعات اندیشه ورزی، برنامه به استقبال نور برای آماده سازی نماز جماعت، برگزاری جلسات تمنای آسمان با محوریت سخنرانی کارشناسان و … ازجمله برنامه های این طرح است.
برنامه فرهنگی جذاب “شما به آسمان دعوت شده اید” با محوریت اعتکاف روزه اولی ها ویژه پسران نوجوان پایه ششم تا نهم در محل مسجد رحیم خان واقع در خیابان طالقانی برگزار می شود.
دختران نوجوان پایه ششم تا دهم (۱۲ تا ۱۶ سال) نیز در طرح “پرواز ماهی ها” شرکت می کنند که این برنامه نیز از سوی دفتر تخصصی نوجوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان مناطق ۱۵ گانه و مجموعه فرهنگی تربیتی دختران روبه دریا در محل مسجد قبا واقع در ملک شهر برنامه ریزی شده است.
ارائه بسته فرهنگی، اجرای طرح های قرائت قرآن، ختم صلوات، طرح تفکر، طب سنتی، قرارعاشقی در ساعت ۱۲ ظهر و ۲۰ شب، سخنرانی با حضور کارشناسان مجرب و … از جمله برنامه های این طرح است.
علاقمندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند تا ۲۰ فروردین ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ با شماره تلفن های ۳۲۳۷۰۳۳۴ و ۳۲۳۵۱۳۳۱ (ویژه پسران) و ۳۲۳۰۲۰۰۵(ویژه دختران) تماس حاصل کنند.

** برگزاری سیر نمایشگاهی سواد رسانه‌ای در نقاط پرتردد شهر اصفهان
نکات مربوط به سواد رسانه ای در قالب سیر نمایشگاهی از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به مردم آموزش داده می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در گستره سبک زندگی، پیام شکل می‌گیرد و مخاطب دارای سواد رسانه‌ای می‌تواند سبک زندگی القا شده در پیام را شناسایی کند.
رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی به دلیل تأثیرگذاری عمیق‌شان، سریع و گسترده در عرصه‌های مختلف وارد شده‌اند و با عموم مردم رابطه‌ای دو سویه یافته‌اند، رسانه‌ها با توجه به ماهیت تاثیرگذاری خود می‌توانند نقش بسیار مهمی در بازسازی درست رسانه‌ای در جامعه ایفا کنند.
سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب و چه موادی مضر هستند، چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. چون مردم اکنون باسوادتر شده‌اند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف ‌می‌کنند چقدر کلسترول، ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد، در فضای رسانه‌ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بوده و چه چیزهایی را از آن‌ها برداشت.
کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز در روزهای پایانی سال ۹۵ در طبقه سوم سیتی سنتر سیر نمایشگاهی سواد رسانه‌ای را برای آموزش استفاده صحیح مردم از رسانه‌های اجتماعی برگزار کرد.
سیرنمایشگاهی عیدانه در ترمینال‌های مسافربری شهر
دبیر کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به تبدیل جلسات سواد رسانه‌ای به سیر نمایشگاهی برای عموم مردم گفت: نکاتی که قرار است کمیته رسانه اصفهان به مردم آموزش دهند در مکان‌های عمومی به صورت تصویر سازی برقرار شده است.
غلامرضا رحیمی، اظهار کرد: نمایشگاه رسانه واقع در طبقه سوم سیتی سنتر اصفهان واقع شد که به موضوعات شبکه‌های اجتماعی، مدیریت مصرف رسانه ، اعتیاد رسانه‌ای و ارائه تولیدات و برنامه‌های کمیته رسانه که در بازار موجود نبوده، پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری سیر نمایشگاهی این مجموعه در اکثر نقاط شهر ادامه داد: این سیر نمایشگاهی تاکنون در باغ غدیر، پل خواجو، پاتوق‌های فرهنگی جمعیتی شهری، کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و اکثر مدارس استان اصفهان برگزار شده و در ایام عید در چند ترمینال مسافربری شهری که عموم مردم حضور داشتند، برقرار شد.
زایش نمایشگاههای شهری از دل نمایشگاه‌های کمیته رسانه
رحیمی استقبال مردم از تصویرسازی‌های طنز را زیاد دانست و تصریح کرد: اکثر سیرهای نمایشگاهی کمیته رسانه اصفهان زایش نمایشگاه‌های دیگر را انجام می‌دهد یعنی از همان سیر برای برگزاری نمایشگاه‌های دیگر به کمیته سفارش می‌دهند؛ مثلاً در دهه فجر بیشتر از ۱۰ نمایشگاه در نقاط مختلف شهر سفارش گرفته و برگزار شد.
دبیر کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: برنامه‌های این کمیته برای عموم مردم است و قشر خاصی را در برنمی‌گیرد لذا بر این اساس سال جاری چشم اندازه نشر و توزیع پیش روی برنامه‌های این کمیته قرار دارد و از حوزه تولید فاصله می‌گیرد و برای توزیع مکان‌هایی انتخاب شده که عموم مردم حضور دارند.
رحیمی با اشاره به ضرورت حضور و افزایش سواد رسانه‌ای در بعضی از قسمت‌های مهم شهر مثل سیتی سنتر گفت: قرار است تلویزیون‌های تبلیغی و رسانه‌نماهای این مجموعه در اختیار کمیته رسانه قرار بگیرد تا کلیپ‌های تولیدی و آموزشی رسانه‌ای برای عموم مردم پخش شود و بعد از آن با کانال تلگرامی که به مردم معرفی می‌شود می‌توانند با این کمیته ارتباط بگیرند.
باید دانست سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت مصرفی خارج شوند و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع آن‌ها باشد. سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شوند. عدم آشنایی با رسانه ها مثل فردی است که مهارت خلبانی ندارد و در کابین هواپیما قرار می گیرد و منجر به سقوط خود و اطرافیان خود خواهد شد.

خانه کودک برگزار می‌کند:
** ویژه برنامه “باغ کودک داروگ” راهی برای هدایت و پرورش کودکان
ویژه برنامه “باغ کودک داروگ” به مدت ۸ هفته تا اردیبهشت ماه سال جاری از سوی خانه کودک در محل باغ بانوان ناژوان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رئیس خانه کودک در مورد ویژه برنامه «باغ کودک داروگ» گفت: این برنامه به منظور پرورش تسهیل‌گران جهت هدایت کودکان و پرورش و آماده‌سازی کودکان از بهمن ماه ۹۵ آغاز شده و به مدت ۸ هفته تا اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.
نفیسه حبیب الهی در مورد اولین دوره این ویژه برنامه اظهار داشت: برنامه “باغ داروگ” پنجشنبه‌ها در باغ ناژوان در حال برگزاری است که این طرح به‌صورت پایلوت برپا شده و نتایج آن در برگزاری دوره برای تمام استان استفاده می‌شود.
وی در مورد روند برگزاری دوره افزود: خانه کودک در این برنامه در حال تربیت تسهیل‌گرانی است که به طبیعت و کودک علاقه‌مند هستند، کسانی که به این مجموعه افزوده می‌شوند، در ابتدا در دوره‌های تئوری شرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: هر هفته مربیان به باغ می‌آیند و موضوع جدیدی به آن‌ها آموخته می‌شود. برای مثال هفته اول این برنامه به آموزش مشاهده کردن و هفته دوم به شیوه گزارش نویسی اختصاص داشت و هر هفته دستور العملی متفاوت دارد.
رییس خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در مورد حضور کودکان در باغ گفت: بچه‌ها به باغ می‌آیند و بازی می‌کنند به کودک برنامه‌ای برای بازی کردن داده نمی‌شود، خودشان با کشف و شهود به کار کردن می‌پردازند. بچه ها نمی‌دانند باید چه کنند و خودشان با وسایل باغ برای خود پروژه تعریف می‌کنند.
حبیب الهی این برنامه را برای کودکان پروژه محور دانست و افزود: مربیان کار کودکان را رصد کرده و یادداشت می‌کنند. بعد از خروج بچه‌ها از پارک مربیانی که تسهیل‌گری می‌آموزند کشفیات خود را به استاد ارائه می‌دهند و با پرسش و پاسخ نکاتی که بچه ها رعایت کردند، دیده و ندیده‌های آن‌ها و خصوصیات بچه‌ها را بررسی می‌کنند.
وی تسهیل‌گری را این‌چنین تعریف کرد: تسهیل از آسان‌گری برمی‌آید، مربی‌ها آموزش داده و اتفاق را شرح می‌دهند؛ اما تسهیل‌گر آموزش نمی‌دهد کودک خودش تجربه می‌کند. تسهیل‌گر در کنار کودک قرار دارد و او را از آسیب‌ها حفظ می‌کند و کمک می‌کند تا کودک تجربه خود را کامل کند.
وی خاطرنشان کرد: علاقه مندان برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اجرای طرح “باغ داروگ” می توانند با شماره خانه کودک ۳۶۲۷۵۰۴۰ تماس حاصل کنند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا