اخبار استان ها

استان‌های مرزی در توسعه روابط ملی بسیار اثرگذار هستند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امشب _یکشنبه پانزدهم مهر_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این استان تنها استانی است که مرز مشترک با ترکیه دارد، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی نقش مهمی در توسعه روابط همه جانبه ایران با ترکیه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه مرز مشترک آذربایجان‌غربی با ترکیه، دسترسی ایران به اروپا را فراهم می‌کند، افزود: آذربایجان‌غربی در مسیر چندین کریدور بین‌المللی یعنی کریدور شرق و غرب و همین طور کریدور شمال غرب که قفقاز را به خلیج فارس متصل می‌کند، قرار دارد.

استاندار آذربایجان غربی به ترسیم چشم‌انداز تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه نیز اشاره کرده و گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار میزان مبادلات تجاری دو کشور بوده و راه طولانی برای تحقق چشم‌اندازی که توسط ایران و ترکیه پیش بینی شده، در پیش است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌غربی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه پایانه‌های مرزی مشترک با ترکیه دارد، اضافه کرد: سه پایانه اصلی آذربایجان‌غربی با ترکیه در شهرستان‌های ماکو، خوی و ارومیه قرار داشته و یکی از اولویت‌های اصلی استان، تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها و بازگشایی مرزهای جدید است.

وی در ادامه با اشاره به فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای در سه سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته نشستی با حضور استانداران مرزی چهار استان مرزی ترکیه برگزار و با امضای تفاهم‌نامه، تقریباً نقشه راه برای گسترش فعالیت‌های همه‌جانبه و همکاری‌های دوجانبه تهیه شد.

استاندار آذربایجان غربی بر تسهیل شرایط لازم جهت همکاری بخش خصوصی دو کشور نیز تاکید کرده و یادآور شد: اتاق بازرگانی ارومیه ارتباط خوبی با مجموعه فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ترکیه فراهم کرده و توافقاتی نیز در حوزه گردشگری انجام گرفته است.

معتمدیان همچنین با اشاره به رفع موانع پیش روی پایانه‌ها جهت افزایش تعداد پذیرش تبادل کامیون در مرزهای استان، افزود: استراتژی و راهبردی که مرزها باید تبدیل به محل گذر و عبور شوند و نه محل توقف، از جمله سیاست‌هایی است که در آذربایجان‌غربی دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان‌های مرزی در توسعه روابط ملی بسیار اثرگذار هستند، تصریح کرد: تعامل حوزه‌های گمرکات، پایانه‌ها، نیروی انتظامی و مرزبانان دو طرف باعث شده که بسیاری از مشکلات در منطقه رفع شود.

استاندار آذربایجان غربی به ویژگی‌های بندر مرسین ترکیه نیز اشاره کرده و افزود: بندر مرسین از طریق دریای مدیترانه به اروپا و آمریکا دسترسی داشته و با تأمین زیرساخت‌های لازم ریلی و جاده‌ای، می‌توان زمینه واردات کالا از این بندر به استان را فراهم کرده و قیمت تمام شده کالا را کاهش داد.

معتمدیان همچنین با اشاره به اهمیت روان سازی تردد از مرزهای استان، بیان کرد: تعدد مرزهای جدید، زمینه توسعه صادرات و واردات کالا بین دو کشور مهم منطقه یعنی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به سفر سال گذشته در قالب شورای عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور با حضور شهید رئیسی، افزود: در این سفر ۱۰ سند همکاری به امضا رسید که بخش عمده آن مربوط به آذربایجان‌غربی بوده و یکی از توافقات خوب نیز موضوع بازگشایی معابر جدید به ویژه کوزه‌رش سلماس به عنوان چهارمین مرز رسمی و بین‌المللی استان بود.

استاندار آذربایجان غربی به اهمیت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان دو کشور مهم و استراتژیک جهان اسلام نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حتماً در دولت چهاردهم همچون دولت سیزدهم، عزمی جدی بر توسعه همکاری‌های مشترک در همه ابعاد مختلف بین دو کشور حاکم خواهد بود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا