اخبار استان ها

امنیت غذایی پایدار در گروی دانش بنیان شدن بخش کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز _چهارشنبه دوم آبان_ در دومین رویداد ملی فناورانه کشاورزی دانش بنیان و بهره‌ور در استان مرکزی اظهار کرد: باید ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در خدمات رسانی به بخش کشاورزی سرعت یابد.

وی با بیان اینکه توجه به دانش‌بنیان‌ها و فناوری در بخش کشاورزی، دغدغه تأمین امنیت غذایی را کاهش می‌دهد، افزود: امنیت غذایی یک دغدغه برای همه کشورها است و رسالت تأمین غذایی در همه کشورها بر عهده وزارت کشاورزی بوده و نقش اساسی را در این زمینه در دنیا دارد.

استاندار مرکزی گفت: در صورتی که بخواهیم به امنیت غذایی پایدار دست یابیم، نیاز است بهره‌برداران از دانش، علم و فناوری کافی برخوردار باشند.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه فناوری و دانش‌بنیان باید در بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد، افزود: حرکت در این مسیر باید با جدیت دنبال شود، در استان مرکزی در طول سال‌های اخیر اقدامات شاخصی در مسیر خروج بهش کشاورزی از زیر سایه صنعت صورت گرفته است، البته هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد که باید طی شود.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایران کمبود نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی است، کشاورزی باید به سمت اقتصادی شدن حرکت کند.

سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت و منابع آبی است

علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم اظهار کرد: یکی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی، تأمین امنیت غذایی و تولید ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل و اصلاح الگوی کشت و منابع آبی است.

وی با بیان اینکه باید مصادیق بهره‌وری که انجام شده و به نتیجه رسیده مورد توجه قرار گیرد، افزود: سهم کشاورزی قراردادی استان باید به ۲۰ درصد برسد، حرکت بخش کشاورزی در مسیر دانش‌بنیان‌ها الزامی است.

تنها راه تأمین امنیت غذایی افزایش بهره‌وری است

غلامرضا گودرزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی هم اظهار کرد: تنها راه تأمین امنیت غذایی افزایش بهره‌وری است، باید از دانش مناسب تولید استفاده تا از نهاده‌ها به نحو مطلوب بهره‌گیری شود.

وی با بیان اینکه اهمیت بخش کشاورزی از این نظر است که متولی امنیت غذایی کشور است تصریح کرد: بخش کشاورزی باید در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: در این استان ۱۸۰ شرکت وجود دارد که ۱۶ شرکت آن در بخش دانش‌بنیان و فناورانه فعالیت می‌کند.

گودرزی ادامه داد: این آمار معادل حدود ۹ درصد است و این استان در این زمینه از میانگین شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه کشاورزی بالاتر است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا