اخبار استان ها

انجام عمل عقیم‌سازی، نگهداری و تامین غذای سگ‌های ولگرد در همدان

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از همدان، بابک مهدی آزاد، امروز _چهارشنبه ششم تیر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این امر، با همکاری شهرداری و گروه‌های مردم‌نهاد، همچنین سمن‌ها انجام می‌شود و بر اساس آمار سامانه ١٣٧ رضایت شهروندان از اقدامات شهرداری در این باره بالای ۹۵ درصد است.

وی افزود: همدان یکی از پاک‌ترین شهرهای ایران در خصوص وجود سگ‌های بلاصاحب در شهر است که روزانه اتفاقات ناگواری در شهرهای دیگر رخ می‌دهد، اما در شهر همدان طی چند سال گذشته مورد حادی وجود نداشته است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ادامه داد: آمار سگ‌گزیدگی در همدان مربوط به نگهداری‌های خانگی است و درصدی که به نام سگ‌های بلاصاحب ثبت می‌شود.

مهدی آزاد اضافه کرد: در بافت مرکزی شهر، به تعداد اندک، اما در حواشی شهر به علت نزدیکی به مناطق روستایی و کوهپایه‌ها، شمار سگ‌های پرسه زن بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر و میزان زاد و ولد این حیوانات تأثیرگذار است که طبق نظر کارشناسان، ارتباط مستقیمی بین نسبت غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب و افزایش زاد و ولد آن‌ها وجود دارد، به طوری که با غذا رسانی ازدیاد نسل سگ‌های بلاصاحب تشدید می‌شود.

وی افزود: یکی از معضلات اساسی در خصوص افزایش جمعیت و کنترل جمعیت حیوانات بلاصاحب، غذادهی برخی شهروندان به آن‌هاست که به همین دلیل از شهروندان درخواست می‌شود از غذارسانی به حیوانات جدا خودداری کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ادامه داد: دادن غذاهای گوشتی خام، به سگ‌های بلاصاحب خوی آن‌ها را از اهلی به وحشی تغییر می‌دهد، چرا که از گذشته دور غذای این حیوانات پسماند غذای صاحبان آن‌ها و به‌ویژه نان خشک بوده است.

مهدی آزاد اضافه کرد: جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب جزو وظایف شهرداری است که به صورت دائمی در حال انجام است، اما نمی‌شود انتظار پاکسازی صد درصدی شهر را از وجود سگ‌ها داشت، از همین رو از شهروندان تقاضا می‌شود وجود هر نوع سگ ولگرد را به سامانه ١٣٧ گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز جدید نگهداری سگ‌های بلاصاحب در زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع در حال احداث است و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا