به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، دکترعابدی طی سخنانی در مورد شخصیت اصلی این فیلم که مردی به نام اُوه است توضیح داد : ” اُوه مردی است که با اینکه حرف حق می زند اما نچسب است به لحاظ شخصیتی او یک شخصیت وسواسی دارد . شخصیت های وسواسی دارای ۵ ویژگی هستند . ۱- منظم ۲- اصول گرا ۳- محتاط ۴- مسوولیت پذیر ۵- کمال گرا همه این خصوصیت ها به خودی خود خصوصیات مثبتی هستند اما وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرند در یک نفر شخصیت او را خشک و غیرقابل انعطاف می کنند . حال اگر این شخصیت ها دچار افسردگی شوند غیرقابل تحمل می شوند و شکننده ، برای همین است که اُوه بعد از مرگ همسرش افسرده و شکسته شده و می خواهد خودکشی کند . “دکتر عابدی با اشاره به مدل شخصیت ۹ گانه در مورد شخصیت اُوه افزود : ” این شخصیت در مدل شخصیتی ۹ گانه جزو شخصیت های پایی است . سه دسته اصلی شخصیت ۹ گانه ، ۱- مدل شخصیت سری ۲- مدل شخصیت دلی ۳- مدل شخصیت پایی هستند . شخصیت های سری شخصیت هایی هستند که خیلی فکر می کنند و سه مدل تیپی رهبر ، صلح جو و اصلاح طلب هستند . شخصیت دلی اهل احساسات هستند و سه مدل کمکی ، انگیزه دهنده و هنری دارند . شخصیت های پایی اهل اقدامند و سه مدل تیپی فکور ، عمل گرا و وفادار دارند . شخصیت اُوه جزو تیپ وفادار است یعنی در سرتاسر فیلم روی اصولی وفادار است ، آدم وفادار بیمار نیست وفاداری بیماری نیست یک ویژگی است ، آدم های وفادار خیلی تردید دارند همانطور که او در خودکشی کردنش خیلی مردد است . “در ادامه این نشست دکتر عابدی ضمن اشاره به شخصیت پردازی زیبای فیلم ” مردی به نام اُوه ” در مورد مغایرت شخصیت پردازی اُوه عنوان کرد : ” از ویژگی های اصلی این فیلم نشان دادن لایه های زیرین شخصیت اوه است ، برای همین فیلم پر از فلاش بک ( بازگشت به گذشته ) است . چشم انداز زمانی اُوه گذشته است . از مغایرت های این فیلم با واقعیت روانشناسانه می توان به همین کیفیت اشاره کرد یعنی اصولا آدم های افسرده به گذشته برمی گردند مثل اُوه اما او در گذشته خاطرات مثبت را بیشتر به یاد می آورد در صورتیکه در واقعیت افراد افسرده به گذشته منفی فکر می کنند . “دکتر عابدی در مورد نقش محیط در شکل گیری شخصیت های وسواسی توضیح داد : ” شکل گیری شخصیت افراد زیر ۵ سالگی است ، در شخصیت های وسواسی نقش اصلی را محیط ایفا می کند نه وراثت یا ژنتیک ، در شکل گیری شخصیت اُوه پدر او که فردی خشن و وسواسی است نقش اصلی را بازی می کند پس نقش مادر کمرنگ می شود . بعد از آن هم این شخصیت همسر اوست که جای مادرش را می گیرد . شخصیت های وسواسی مکانیکال هستند ، آنها فعال و احساساتی اند و تنها راه گذر از آنها این است که برایشان احساسات خرج کنیم و آدابشان را رعایت کنیم . “وی در مورد تم اصلی فیلم ” مردی به نام اُوه ” گفت : ” سونیا همسر اُوه نماد مدرنیسم است ، پروانه نماد پست مدرنیسم است و پدر اُوه نماد سنت هاست . در زندگی همیشه افراد سنتی نصیحت می کنند ، افراد مدرن کاری به کسی ندارند اما افراد پست مدرن مهربانی می کنند و در برابر ناملایمات زود از میدان به در نمی شوند می مانند و چیزی را از نو می سازند . آنها فرار نمی کنند . تم اصلی این فیلم یعنی پروانه کسی که پست مدرن است و حتی یک شخصیت خشن مثل اُوه را که وسواسی است درست می کند . “