اخبار استان ها

اینچه برون، امن‌ترین مرز کشور است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران در گلستان، امیر یوسفی پیش‌ازظهر امروز –دوشنبه بیست‌وسوم مهر- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری را با کشورهای CIS دارد، از این رو باید امکانات زیرساختی از جمله تجهیزات تخلیه، بارگیری و انبار در این مرز تقویت شود تا نیازهای کشور را از این مرز وارد و محصولاتمان را به راحتی صادر کنیم.

وی افزود: امروز راه‌اندازی بازارچه مشترک مرزی، امری بسیار ضروری در این منطقه محسوب می‌شود که این امر موجب افزایش درآمد مرزنشینان شده است و هم امنیت مرز، بیشتر تضمین شود.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه تنش‌های آبی در استان هر روز تشدید می‌شود، افزود: اثرات مخرب کم‌آبی در بخش کشاورزی، صنعت و حوزه اجتماعی و سیاسی کاملاً محسوس است در نتیجه انتظار داریم طرح تأسیس آب شیرین‌کن در سواحل خزر در اسرع وقت اجرایی شود.

وی افزود: به دلیل توجه نکردن به بخش کشاورزی، محصولات این بخش با هزینه‌های سنگین تولید می‌شود، به‌طوری که تولید برخی از تولیدات اساسی مقرون به صرفه نیست، انتظار داریم قیمت‌های دستوری محصولات این بخش متناسب با هزینه‌های آن تعریف شود، چرا که نیازها با نرخ قیمت دلار بازار آزاد تهیه شده اما مبنای قیمت دستوری، ارز دولتی است.

یوسفی با بیان اینکه انتظار داریم صادرات محصولات کشاورزی از تعهدات ارزی معاف شوند، افزود: این امر موجب رشد تولید و صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی اضافه کرد: قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌ها دارای اشکالاتی است که این ایرادات در اجرا، خودش را نشان می‌دهد، در چنین شرایطی شاید حل یک مشکل و منفعت مردم، در گرو خم کردن قانون و گاهی تخطی از قانون باشد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: مدیران به رغم اینکه می‌دانند حل مشکل با دور زدن قانون میسر است اما جرأت تصمیم‌گیری ندارند، پیشنهاد ما این است که برای چنین تصمیماتی یک هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های اجرایی ایجاد، تا برخی مشکلات سریع‌تر حل شود.

وی اظهار کرد: عادی نبودن شرایط اقتصادی کشور موجب بروز برخی معضلات در این حوزه شده است که انتظار داریم به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فعالان اقتصادی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی از تخلفات کوچک چشم‌پوشی کنند و با تعامل درصدد حل آنها باشند.

به گفته یوسفی، وجود زنجیره‌های طیور در گلستان یکی دیگر از ظرفیت‌های این استان است که با تولید ۳۰۰ هزار تن مرغ، در جایگاه اول کشور قرار دارد، همچنین گلستان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی مرغ تهران است.

وی ادامه داد: صنعت طیور در گلستان توانمندی بالایی برای توسعه دارد، از این رو توجه به مشکلات و تقویت این صنعت می‌تواند در امنیت غذایی کشور بسیار مؤثر باشد، همچنین استان گستان در صنعت دام هم وضعیت مشابهی با صنعت طیور داریم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور دارای بیش از دو هزار میلیارد دلار سرمایه هستند، از این رو تسهیل در شرایط حضور آنها در ایران و تخصیص مشوق‌های متنوع می‌تواند سرمایه آنها را به سمت کشور سوق دهد.

وی در خاتمه یادآور شد: به منظور برقراری عدالت در توزیع منابع در کشور پیشنهاد می‌شود، عوارض و ارزش افزوده به صورت کشوری تجمیع و به نسبت جمعیت و محرومیت در استان‌ها تسهیم شود.

وی افزود: با توجه به مراجعات سرمایه‌گذاران به گلستان، کمبود زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و گاز در شهرک‌های صنعتی موجب کندی روند سرمایه‌گذاری و حتی دلسردی سرمایه‌گذاران شده است، از این رو با توجه به محرومیت استان انتظار داریم، توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در استان گلستان شود.

وی گفت: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق الساعه مشکل دیگر تولید و تجارت است، در بهار سال جاری در حالی که کامیون‌های سیب زمینی گلستان برای صادرات در مرز بودند یک تصمیم غلط وزارت کشاورزی خسارت بزرگی به کشاورز، صادرکننده وارد کرد و نه تنها سیب زمینی صادر نشد، بلکه قیمت داخلی آنقدر پایین آمد که برخی کشاورزی سیب زمینی را برداشت نکردند.

وی در ادامه افزود: در سال‌جاری، موضوع تأخیر در پرداخت وجه گندم، کلزا، جو، سیب زمینی و گوجه فرنگی خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد، خواهشمند است در سطح ملی تصمیمی جدی برای پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان گرفته شود، در غیر این صورت شاهد فعال‌تر شدن واسطه‌ها و دلالان، و به یغما رفتن دسترنج کشاورزان و کاهش تولید محصولات اساسی خواهیم بود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا