اخبار استان ها

برداشت ۱۶۰۰ تن میگوی پرورشی از مزارع استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران، مهدی تنگستانی‌مکان ظهر امروز _سه‌شنبه هفدهم مهر_ در جمع خبرنگاران در سالن جلسات این اداره کل با اشاره به بیش از ۶ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه در ۶ ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: در این بازدیدها، ۳۵ هزار و ۱۵۷ مورد فرآورده ضبط و ۳۲ هزار و ۳۹۱ مورد گوشت و آبزیان امحاء شده است.

وی افزود: طی مدت یاد شده ۹ هزار و ۴۰۸ مورد دام و بالغ بر ۷ میلیون و ۶۶۴ هزار مورد طیور کشتار شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به ۲۱ واحد مرکز تکثیر فعال میگو در استان اظهار کرد: میزان مولد تولید شده در استان، ۶۵ هزار قطعه و پست لارو تولید شده بیش از ۲ میلیارد قطعه بوده است.

تنگستانی‌مکان با اشاره به ۱۱ سایت فعال پرورش میگو و ۳۷۴ واحد مزرعه پرورش فعال، بیان کرد: میزان برداشت میگو تا پایان شهریور سال جاری یک هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط به وجود آمده در استخرهای پرورش میگو، گرمای شدید امسال و بالا بودن شوری در سطح استخرهای پرورشی، طول دوره پرورش میگو افزایش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: با توجه به غذادهی کمتر و عدم تولید پست لارو مورد نیاز در زمان مقرر، برداشت امسال در ماه‌های آبان و آذر صورت خواهد گرفت.

تنگستانی‌مکان با اشاره به اهمیت عمل به توصیه‌های بهداشتی توسط پرورش‌دهندگان میگو برای پیشگیری از پیشروی بیماری‌ها در استخرهای پرورش میگو عنوان کرد: از آنجا که یک بیماری باکتریایی می‌تواند کل استخر را در عرض ۲۴ ساعت درگیر کند، بنابراین شاهراه مقابله با بیماری این است که خود پرورش‌دهنده به این تفکر برسد که پیشگیری کند، چرا که اگر یک نفر خوب کار نکند بیماری به راحتی به سایر استخرها می‌رسد.

وی با بیان اینکه باد، خاک، ماشین و غذا و پرندگان می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند، خاطرنشان کرد: همزمان سه آزمایشگاه با سه آزمایش روی سلامت پست لاروها تاییدیه می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به اینکه امسال شیوع بیماری AHPND در میگو بیشتر بوده، گفت: به دلیل اینکه هنوز برداشتی انجام نشده، هیچ‌گونه برآورد خسارتی صورت نگرفته است.

تنگستانی‌مکان بیان کرد: امسال از ۱۰ درصد مزارع درگیر بیماری، ۲ هزار و ۲۰۰ تن میگوی پرورشی برداشت شده است.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت محدود دامپزشکی و اهمیت توسعه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر به عنوان پایلوت کشور که از اهداف مهم دولت به شمار می‌رود، وجود آزمایشگاه‌های همکار برای این توسعه نیاز است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا