اخبار استان ها

برنامه‌های هفته گردشگری کرمانشاه اعلام شد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز – چهارشنبه چهارم مهر – در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته گردشگری در سالن آناهیتا هتل پارسیان برگزار شد با اشاره به شعار هفته گردشگری «گردشگری و صلح»، اظهار کرد: ۱۲ عنوان برنامه در هفته گردشگری در استان برگزار می‌شود.

وی در بیان اهم برنامه‌ها اجرایی هفته گردشگری، از کلنگ‌زنی محوطه گردشگری شهرستان روانسر روستای سردم، کلنگ‌زنی مرکز تفریحی شهرستان سنقر سد جامیشان و افتتاح هتل کاخ ملل کرمانشاه، هتل ژیار روانسر و اقامتگاه بوم‌گردی سنقر، برگزاری جشنواره سیب، برگزاری کلاس‌های راهنمایان گردشگری اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: فردا در همین راستا با همکاری آموزش‌وپرورش و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه نقاشی کودکان در زمینه صلح در طاق‌بستان برگزار می‌شود.

وی از معرفی استان در فضاهای مختلف در سطح ملی و بین‌الملی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها سخن گفت و ادامه داد: با برگزاری رویدادهای مختلف در راستای معرفی برندها و ظرفیت‌های استان، آژانس‌ها و تورها رونق می‌گیرند.

فرمانی از توسعه زیرساخت‌ها، معرفی استان، کمک‌های بلاعوض و بحث آموزش در راستای رونق گردشگری استان سخن گفت و افزود: در بحث توسعه زیرساخت‌ها و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان از ظرفیت دیگر دستگاه‌های هم استفاده می‌کنیم.

وی در اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان به ظرفیت‌های گردشگری جنگ، فرهنگ و خوراک اشاره و بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان گردشگری خوراک است که نهم مهرماه جاری جشنواره مقدماتی طرح امید ۳ با مشارکت جامعه بهزیستی (سندرم دوان، نابینا و کم بینا و همچنین معلولان جسمانی) برگزار و فینال آن ۳۰ مهرماه جاری با حضور ۵ استان غربی کشور به میزبانی کرمانشاه برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، میراث فرهنگی را بستری برای تقویت گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی بستری برای توسعه است.

آخرین جرئیات سایت باستانی پارینه‌سنگی در کرمانشاه

وی در اشاره سایت باستانی پارینه‌سنگی در ضلع غربی شهر کرمانشاه گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داده مکانی در ضلع غربی شهر کرمانشاه (شهرک پردیس) که قرار بود به نهضت ملی مسکن واگذار شود، منطقه‌ای با قدمتی بیش از یک میلیون سال است که قدیمی‌ترین سکونت‌گاه انسانی در ایران و غرب کشور را داراست.

فرمانی خاطرنشان کرد: وسعت محوطه ۳۰۰ هکتار است، که متأسفانه به علت ساخت و سازهایی زیر شهر رفته، اما ۱۸۵ هکتار آن آزاد است و مانع ساخت و ساز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه این سایت تحولی بزرگ در معادلات پیش از تاریخ کرمانشاه و غرب کشور به وجود می‌آورد. افزود: ابزارهایی که تاکنون در استان کرمانشاه کشف شده، مربوط به دوران پارینه‌سنگی جدید یعنی حدود ۲۰۰ هزار سال پیش بوده است، اما ابزارهای موجود در این منطقه به قدمتی بین یک تا ۱.۵ میلیون سال قبل تعلق دارند که می‌تواند تأثیر عمیقی بر شناخت حضور انسان‌های پارینه‌سنگی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به تعداد زیاد ابزارهای سنگی کشف‌شده در این سایت، خاطرنشان کرد: این سایت، تداوم و توالی دوره‌های پارینه‌سنگی را بیان می‌کند، به‌طوری که انسان‌های نخستین در دوران پارینه‌سنگی قدیم، میانی و جدید از این مکان استفاده کرده‌اند.

وی گفت: اگر بتوانیم این سایت با مساحت ۱۸۶ هکتار و ابزارهای سنگی بی‌نظیر، به موزه پارینه‌سنگی تبدیل کنیم؛ ظرفیتی برای گردشگری خواهد بود.

کشفیات جدید باستان‌شناسی در کرمانشاه

فرمانی در اشاره به کشفیات جدید باستان‌شناسی در کرمانشاه، اظهار کرد: اخیراً در فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تپه تیلینه واقع در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه، ۴ هزار مهرگلی که مربوط به ۵ هزار سال قبل است به‌دست‌آمده که ۴۰۰ مهر از این تعداد سالم است که نشان از اطلاعات و داده‌های جدید باستان‌شناسی در استان دارد.

وی افزود: بروی برخی از مهرها، نشانی از عدد و شمارش وجود دارد که احتمالاً این عددشمارشی پیش از زمینه اختراع خط بوده و اگر در کاوش‌های بعدی ثابت شود؛ تمامی معادلات اختراع خط در باستان‌شناسی به هم می‌خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: اهمیت محوطه تپه تیلینه زمانی دیده می‌شود که با تبدیل به سایت موزه، یک ظرفیت گردشگری ایجاد کند.

نیاز توسعه زیرساختی ۵۰ منطقه نمونه گردشگری کرمانشاه احصا شده است

وی در تشریح توسعه زیرساخت‌ها در بحث گردشگری، تصریح کرد: ۵۰ منطقه نمونه گردشگری در استان دریم که نیاز زیرساخت‌های آن‌ها در بحث آب، برق، گاز و راه احصا شده و پیگی رفع آن‌ها هستیم.

فرمانی افزود: در ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها در استان (سرویس بهداشتی و روشنایی) مشکل داشتیم که برای ۴ محوطه گردشگری بیستون، طاق‌بستان، سراب نیلوفر و ویس‌قرنی بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه کردیم.

وی با اشاره به کمک بلاعوض ۱۶ میلیاردتومانی به بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری طی ۱۸ ماه گذشته، افزود: در برنامه هفتم تکلیف است که در تمامی شهرستان‌ها بازارچه برای صنایع‌دستی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از رشد ۱۰ درصدی آمار گردشگران استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سخن گفت و افزود: ۵۵ بوم‌گردی دارای مجوز در نقاط مختلف استان کرمانشاه فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد پروژه‌های پیشران در حوزه گردشگری سلامت و خوراک در راستای رونق گردشگری در استان در حال فعالیت هستیم.

فرمانی در ادامه از برگزاری ۱۲ عنوان برنامه در هفته گردشگری اشاره و در بیان اهم برنامه‌ها از کلنگ‌زنی محوطه گردشگری شهرستان روانسر روستای سردم، کلنگ‌زنی مرکز تفریحی شهرستان سنقر سد جامیشان و افتتاح هتل کاخ ملل کرمانشاه، هتل ژیار روانسر و اقامتگاه بوم‌گردی سنقر، برگزاری جشنواره سیب، برگزاری کلاس‌های راهنمایان گردشگری نام برد.

وی شعار هفته گردشگری را «گردشگری و صلح» عنوان کرد و گفت: فردا در همین راستا با همکاری آموزش‌وپرورش و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه نقاشی کودکان در زمینه صلح در طاق‌بستان برگزار می‌شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا