بودجه دولتی متروی قم اندک است / نیاز ۴۰۰۰ میلیارد تومانی مترو در ۱۴۰۴

محمد انگشتباف در گفتگویی در قم با اشاره به اهمیت تأمین منابع مالی برای پروژه متروی قم اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای این پروژه قرارداد منعقد شد و پیش بینی شده بود که ۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در اواخر سال گذشته اختصاص یابد که به سال جاری موکول شد.
وی افزود: امسال نیز باید ۴ هزار میلیارد تومان دیگر برای این پروژه جذب شود تا برنامهریزی زمان بندی شده محقق شود و محل تأمین این ارقام بودجه داخلی شهرداری قم و اوراق مشارکت است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پروژههای در دست اجرا تصریح کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی ایستگاههای ولیعصر، جمکران و ایستگاههای عبوری A7 و A8 در مناطق حساس بافت سنتی شهر از جمله امامزاده موسی مبرقع و حسین آباد در جریان است.
انگشت باف گفت: پیشرفت پروژههای ایستگاههای A4 و A5 نیز باید تسریع شود تا به برنامه زمان بندی شده برای مهر ۱۴۰۷ دست پیدا کنیم.
وی با مقایسه بودجههای گذشته و فعلی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته، پروژههای ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومانی دولتی، ارقام قابل توجهی محسوب میشدند، اما این مبالغ در سال ۱۴۰۳ دیگر پاسخگوی نیازهای پروژه نیست.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم افزود: سال گذشته تنها ۶۵ میلیارد تومان در بودجه عمرانی به متروی قم اختصاص یافت که سازمان موفق شد در روزهای پایانی سال، تخصیص ۱۰۰ درصدی آن را دریافت کند تا این میزان در اردیبهشت ماه امسال به پروژه تزریق شود.
انگشت باف با بیان محدودیتهای این بودجه تصریح کرد: چنین مبالغی تنها کفاف هزینههای جاری مانند حقالزحمه ۴ تا ۵ مشاور نظارتی پروژه را میدهد و در حال حاضر ماهانه حدود ۵ میلیارد تومان صرف هزینههای مشاوره میشود که از همین محل ۶۵ میلیارد تومانی تأمین خواهد شد.
منبع خبر : ایمنا