اخبار استان ها

تحلیل کارنامه بودجه‌ای معاونت خدمات شهری شهرداری قم / اجرای کامل پروژه‌های سرمایه‌ای

مهدی اصفهانیان مقدم در گفتگویی در قم اظهار کرد: بودجه حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۰ پروژه در خصوص سازمان‌های مدیریت پسماند، آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، سازمان سیما منظر و فضای سبز و چند سازمان دیگر را پوشش داده است.

وی افزود: از این میان نزدیک به ۴۷ پروژه در زمینه‌های عمرانی با بودجه ۱۴۸ میلیارد تومانی بوده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: بیشتر پروژه‌ها در زمینه‌های فنی و سرمایه‌ای در سازمان‌ها بود که در حوزه معاونت پیش بینی شده است.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اینکه درصد تحقق و پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۲ بوده اضافه کرد: جمع بودجه جاری و عمرانی معاونت خدمات شهری تقریباً با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۱ میلیارد تومان بود که به صورت ۱۰۰ درصد تحقق یافت.

وی تاکید کرد: به این معنی که تفریغ بودجه ۱۴۰۲ حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست در زمینه کد پروژه‌های جاری و عمرانی با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۱ میلیارد تومان بود که تفریغ آن ۱۰۰ درصد شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم ادامه داد: حدود ۳۲۲ میلیارد تومان برای خدمات فضای سبز، ۴۴۰ میلیارد تومان خدمات شهری و رفت و روب و انتقال پسماند و ۴۰ میلیارد تومان نیز تخلفات شهری بود که قالب سه کد پروژه ستاد در خصوص خدمات برای شهرداری انجام گرفته است.

تحقق ۸۵ درصدی بودجه عمرانی در حوزه خدمات شهری

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه درصد تحقق بودجه جاری تقریباً ۱۰۰ درصد بود و بودجه عمرانی نیز حدود ۸۵ تحقق داشته است، گفت: در رابطه با تفریغ بودجه حوزه معاونت خدمات شهری یک نگاه تحقق ۱۰۰ درصد فیزیکی کدهای پیش بینی شده بود.

وی اذعان داشت: تشریفات قانونی برخی کد پروژه‌ها به دلیل شرایط خاص اقتصادی جامعه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ انجام شد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم اضافه کرد: برخی اقلام مثل خرید لوله برای توسعه و گسترش فضای سبز و حذف آبیاری سنتی، بعد از انعقاد قرارداد باید به قسمت‌های واجد شرایط برای اخذ تاییدیه و رعایت استانداردها تحویل داده می‌شد، بنابراین هر بخشی که در کارخانه تولید می‌شد به اداره استاندارد می‌رفت. همین یک نمونه خرید با تدبیری که اندیشیده شد ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال جاری کاهش قیمت برای معاونت داشت و تحویل سازمان سیما منظر داده شد.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اینکه برخی از این قراردادها در حال طی کردن مسائل قانونی خود است گفت: کد پروژه‌هایی که بیشتر در مباحث فنی و زیرساختی و سرمایه‌ای تعریف می‌شود از نظر پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد انجام شد اما بخشی از مراحل اداری و مالی، تحویل صورت وضعیت‌ها، اخذ تاییدیه‌ها و استانداردها در سال ۱۴۰۳ انجام می‌گیرد.

تحقق ۱۲۲ درصدی بودجه سازمان سیما و منظر

وی اضافه کرد: کل بودجه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۶ میلیارد تومان، میزان تحقق ۸۱ میلیارد تومان و از نظر درصدی ۱۲۲ درصد تحقق داشت که اینها نسبت به اصلاحیه بوده است. بودجه جاری این سازمان از ۳۴ میلیارد تومان میزان ۳۱ میلیارد و ۹۲ درصد تحقق داشته است. بودجه عمرانی نیز ۱۰۷ درصد تحقق داشت و نگاه اصلی در سازمان‌ها کاهش هزینه‌های مصرفی و افزایش پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای بوده است.

به گفته معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از صندوق ملی محیط زیست اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای شهر قم اخذ و این مبلغ برای تجهیز مدیریت پسماند در سایت البرز هزینه شد.

اصفهانیان مقدم ادامه داد: در رابطه با تسهیلات رفاهی و خدماتی مورد نیاز حوزه معاونت خدمات که بیشتر برای زائرین شهر قم مورد نیاز است در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵ میلیارد تومان در این زمینه و سرویس‌های بهداشتی سیار و احداث در هسته مرکزی شهر جذب شد اما اغلب اقدامات در این زمینه با محوریت شهرداری قم انجام گرفته است.

وی در خصوص مباحث فضای سبز اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ با بودجه مناسب تصمیم بر این گرفته شد که قالب تولید گل و گیاه در شهر قم به صورت امانی و احداث گلخانه در سطح مناطق هشتگانه با یک گلخانه مرکزی با محوریت سازمان سیما منظر و فضای سبز صورت گیرد.

کاهش هزینه‌ها در حوزه خدمات شهری قم

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: این کار موجب کاهش هزینه‌های تمام شده و تأمین بیش از ۹۰ درصد گل و گیاه مورد نیاز مناطق هشتگانه در داخل گلخانه‌های قم می‌شود. با این تدبیر با وجود گرمی هوا و بحران کم آبی، شادابی فضای سبز به خصوص در فصل گرما انجام شد که این نیز از سیاست گذاری‌های بسیار خوب بود.

اصفهانیان مقدم گفت: در کنار این مباحث مربوط به مکانیزاسیون آبیاری فضای سبز، استفاده از پساب در مجموعه‌های بوستان‌های جنگلی و در نهایت مراقبت و نگهداری مستمر موجب شد تا شهر قم دارای فضای سبز شاداب و با نشاط برای استفاده زائرین، مجاوران و همه عزیزان در همه ایام سال و متناسب با فصول مختلف باشد.

وی در رابطه با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تاکید کرد: کل بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۰۴ میلیارد تومان، درصد تحقق ۹۳ درصد و در زمینه بودجه جاری ۹۲ درصد و بودجه عمرانی نیز حدود ۷۵ درصد تحقق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بوده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه در سال گذشته با حمایت شهردار محترم و تخصیص بودجه لازم، سازمان آتش نشانی برای اولین بار توانست خودروی CBRNE را تهیه کند، گفت: این خودرو با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در سال گذشته خریداری شد و قابل استفاده در حوادث بیولوژیکی، هسته‌ای و شیمیایی است که به لطف خدا با تدبیر و پیگیری‌های انجام شده، سازمان آتش نشانی جز معدود کلان شهرهایی است که به این خودرو مجهز است.

خرید ماشین‌آلات پیشرفته خدمات شهری

به گفته اصفهانیان مقدم در سال ۱۴۰۲ همچنین چند دستگاه خودروی آتش نشانی پیشرو، جرثقیل و خودروی باربر، تشک نجات و سایر ابزار افزایش ضریب ایمنی شهر و جلوگیری از وقوع این حوادث خریداری شد. در خصوص مدیریت بحران نیز اقدامات خوبی با خرید تجهیزات لازم انجام گرفت.

وی در خصوص بودجه کلی سازمان مدیریت پسماند در سال ۱۴۰۲ گفت: بودجه این سازمان مبلغ ۶۵ میلیارد تومان با تحقق ۹۷ درصد، بودجه جاری ۳۱ میلیارد تومان به میزان ۹۷ درصد و بودجه عمرانی نیز ۹۵ درصد تحقق بود. قالب بودجه‌های عمرانی نیز در بخش پروژه‌های سرمایه‌ای در حوزه مدیریت پسماند و افزایش شاخص‌های زیست محیطی در مجتمع البرز شهرداری قم بوده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره تبدیل دو تا پنج درصد از سایت البرز به فضای سبز، گفت: لازمه این کار انتقال پسماند به این نقطه بود که سال گذشته با تخصیص اعتبارات لازم این کار صورت گرفت.

اصفهانیان مقدم ادامه داد: با توجه به پروژه‌های عمرانی در خصوص بازیافت مواد در سایت البرز، یکی از الزامات انتقال خطوط گاز و انرژی به این سایت بود که در سال گذشته با تخصیص اعتبار این انتقال انرژی صورت گرفت.

به گفته وی شهرک بازیافت با توجه به تخصیص بودجه و اعتباراتی که در سازمان پیش بینی شده و ضمن همکاری با سایر دستگاه‌های ذیربط، در مراحل ابتدایی تحویل حدود بالغ بر ۳۳ هکتار زمین از اداره کل راه و شهرسازی برای احداث شهرک و انتقال گاراژهای ضایعاتی به این منطقه قرار دارد تا پس از آن صنایع تکمیلی بازیافت نیز ایجاد شود. همچنین مباحث مربوط به انرژی‌های نو و ایجاد شهرک‌های انرژی خورشیدی نیز در مجموعه سایت البرز پیش بینی شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم افزود: سیاست مجموعه سایت البرز مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری است، برای جذب سرمایه گذار خوب و آکادمیک باید زیرساخت‌هایی مثل آب و گاز و انرژی مهیا شود که این موضوع سال گذشته مورد توجه قرار گرفت.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

اصفهانیان مقدم تاکید کرد: برنامه معاونت خدمات شهری استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی و سرمایه گذاری به خصوص بخش دانش بنیان است که بتوان پروژه‌های زیست محیطی و مدیریت پسماند را اجرا کرد.

وی پیرامون بودجه کل سازمان آرامستان‌ها تصریح کرد: بودجه این سازمان در سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان بود. میزان تحقق ۸۰ میلیارد تومان، درصد تحقق ۱۰۷ درصد، در بودجه جاری ۱۰۱ درصد و در بودجه عمرانی نیز ۱۱۳ درصد تحقق داشت. در سازمان آرامستان ها به دلیل اینکه سیاست اصلی ارائه خدمات مناسبت با کیفیت بالا به شهروندان بوده است سعی شده تا در زمینه بودجه عمرانی و جاری حداکثر خدمات به مردم ارائه شود.

به گفته معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم، کل بودجه سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری در سال گذشته، ۲۲۰ میلیارد تومان بود که با توجه به دستور شهردار محترم و سیاست گذاری در این سازمان در راستای ارتقای خدمات دهی به خصوص مناطق کمتر برخوردار صورت گرفته است.

اصفهانیان مقدم اذعان داشت: بودجه سازمان به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در متمم بودجه افزایش یافت که درصد تحقق بودجه سازمان از حیث درآمد و مصارف حدود ۶۷ درصد بوده است. علت این عدد کم تحقق بودجه به دلیل رکود در بازار مسکن و املاک بود و قالب کد پروژه‌ها در سازمان میادین حول فروش مغازه‌های شهرک خودرویی و پلاک‌هایی در شهرک صنوف برنامه‌ریزی شده بود.

ذخیره اموال در سازمان میادین میوه و تره بار

وی افزود: با توجه به رکود بازار و مصوبه هیئت مدیره و تصمیم نهایی این مساله مد نظر قرار گرفت که برای کسب نتیجه بهتر این مغازه‌ها در ابتدا به صورت استیجاری در اختیار متقاضیان قرار گیرند تا در فرصت مناسب با شرایط مطلوب و با توجه به وجود سرمایه گذار و شریک در شهرک خودرو در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. به نوعی در سال گذشته یک ذخیره اموال صورت گرفت و در سال جاری با تشویق‌هایی که ایجاد شد این بلوک‌ها و مغازه‌ها در حال فروش است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم در ادامه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه‌های فرهنگی و مأموریت‌های فرهنگی در سطح مناطق هشت‌گانه، سازمان‌ها و شهرداری مرکز تعریف شد تا بتوان در زمینه‌های شور و نشاط اجتماعی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، عفاف و حجاب و توسعه سرانه‌های ورزشی در سطح مناطق هشت‌گانه خصوصاً در مناطق کم برخوردار صورت گرفت.

اصفهانیان مقدم تصریح کرد: بودجه مصوبه سازمان فرهنگی و ورزشی در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴۵ میلیارد تومان بود که البته این بودجه در سازمان دیده شد و یک مبلغی نیز شهرداری مرکز پس از آن اضافه کرد، تحقق این بودجه ۹۳ درصد به طول کلی و از نظر بودجه جاری ۹۰ درصد و بودجه عمرانی ۹۶ درصد بود.

وی گفت: در حال حاضر ۷ سوله فرهنگی و ورزشی در سطح مناطق هشتگانه به همشهریان عزیز خدمات می‌دهند. با تدبیر شهردار محترم در سال ۱۴۰۲ و هم در سال ۱۴۰۳ پروژه‌هایی به صورت ویژه در دست اقدام قرار گرفت که نمونه آن زمین‌های ورزشی روباز به خصوص در شهرک پردیسان بود که بخشی در سال گذشته به بهره برداری رسید و بخشی نیز در سال جاری به اتمام می‌رسد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: سازمان فرهنگی ورزشی نیز به مناسبت‌های فرهنگی که در سطح شهر برگزار می‌شود یکی از ارکان اصلی و تأثیرگذار در تمام مراسم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که به لطف خدا تا امروز توانسته با همکاری سایر دستگاه‌ها کارنامه موفقی در شهر کریمه اهل بیت (س) داشته باشد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا