اخبار استان ها

ترافیک، گره کور شهر گرگان در ایام بازگشایی مدارس

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از گلستان، با وجود آنکه چند روزی تا ایام بازگشایی مدارس باقی مانده است، اما دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان و اضطرابشان برای آغاز سال تحصیلی جدید رخ نموده است و آنها از همین حالا نگران مدیریت زمان به جهت همراهی فرزندانشان به مدرسه و رسیدن خودشان به محل کار هستند، نگرانی که با وجود ترافیک سنگین در شهر گرگان موضوع عجیب و پیچیده‌ای هم نیست و آنها از همین حالا خودشان را برای روزهای سختی که با اعصاب خوردی همراه است، آماده کرده‌اند.

مرضیه لولایی مادر یکی از دانش‌آموزان گرگانی در گفتگویی در این رابطه می‌گوید: پسرم در شهرک حافظ مدرسه می‌رود که با وجود قرارگیری میدان بار در نزدیک این شهرک هر روز با حجم بالای ترافیک از خودروهای حمل بار مواجه هستیم که این زمان زیادی از ما برای هدایت فرزندمان به مدرسه و رسیدن به موقع به سرکار خودمان می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این محور در کمربندی همیشه قفل است، می‌افزاید: چندباری به راهنمایی و رانندگی هم اطلاع دادیم که ترتیب اثری داده نشده است.

ابوالفضل شاکری پدر یکی از دانش‌آموزان است که از تراکم مدرسه در خیابان گرگان‌پارس انتقاد می‌کند و به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: و به دلیل تراکم خودروها در زمان بازگشایی مدارس شاهد تصادفات زیادی در این منطقه هستیم.

وی خواستار مدیریت درست برای ارائه مجوز با توجه به ظرفیت خیابان‌های شهرستان گرگان می‌شود و می‌گوید: وقتی عبور و مرور در روزها و ساعات خارج از تعطیلی دانش‌آموزان از این خیابان به واسطه ترافیک سنگین دشوار است، دیگر واگذاری مجوز جدید برای احداث مدرسه سوءمدیریت محسوب می‌شود.

علی مسعودیان نیز یکی دیگر والدین گرگانی است که فرزندش در مدرسه معلم واقع در مسیر فضای سبز گلشهر تا میدان مدرس است، او نیز نسبت به گره‌های ترافیک در ساعات اولیه صبح و زمان پایانی مدارس انتقاد می‌کند و می‌گوید: این مسیر همیشه ترافیک است و هیچ پلیسی برای مدیریت ترافیک مشاهده نمی‌شود، در زمانی که مدارس باز نیست شرایط اینگونه است، حال با آغاز سال تحصیلی اوضاع بدتر هم می‌شود.

حمل سرنشین بیش از ظرفیت خودرو در سرویس مدارس

گذشته از مشکلات ترافیکی که این سال‌ها به معضل لاینحل شهرستان گرگان تبدیل شده است، والدین دانش‌آموزان خواستار نظارت بیشتر بر خودروهای سرویس مدرسه نیز هستند.

علی اصغر حسام در گفتگویی در این رابطه می‌گوید: با وجود اینکه تعرفه تعیین شده برای سرویس مدارس مبلغ اندکی نیست اما گاهی مشاهده می‌شود برخی رانندگان در یک خودروی سواری به جای چهار نفر گاهاً هشت نفر سرنشین دارند که این صرف نظر از دشواری شرایط برای فرزندمان، مخاطراتی را به دنبال دارد.

عبدالله حاجیلری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گرگان اما نسبت به این موضوع واکنش جدی نشان می‌دهد و به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: خودروی رانندگانی که بیش از ظرفیت، سرنشین سوار می‌کنند، متوقف و جریمه خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر چنین شرایطی برای خودروهای سرویس مدارس مشاهده شود، پس از دریافت کارت، گزارش به شرکت حمل‌ونقل و سازمان حمل‌ونقل شهرداری برای بازنگری ارائه خواهد شد.

او در توضیح کنترل ترافیک شهر در زمان آغاز مدارس، می‌گوید: از هفته قبل حضور عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان آغاز شده است، چرا که در هفته‌های نخست مدارس این ترافیک افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب تلاش شده است تا با راهداری و فرمانداری هم در این زمینه هماهنگی انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گرگان با بیان اینکه مناطق شهر مطالعه شده و نقاط مختلف شهر بر اساس گزارش کارشناسان و دوربین‌ها شناسایی شده است، می‌افزاید: پلیس راهور تلاش دارد تا طرح مدارس با کمترین گره ترافیکی اجرا شود.

وی با اشاره به تمرکز مدارس شهر گرگان در کوی تختی، علی محمدی و گرگان‌پارس می‌گوید: در سه سال اخیر این مشکل در شورای ترافیک مصوب شده است که جهت هرگونه بازگشایی مدارس در محور علی محمدی و گرگان پارس باید در شورای ترافیک مطرح و کمیته کارشناسی ضمن بازدید میدانی نسبت به اعلام نظر اقدام کند و به این ترتیب بازگشایی مدرسه در این سال‌ها به ندرت بوده است.

ترافیک، گره کور شهر گرگان در ایام بازگشایی مدارس

افزایش ۲۸ درصدی نرخ سرویس مدارس

مهدی کمال غریبی، رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری گرگان نیز با اشاره به افزایش ۲۸ درصدی تعرفه سرویس مدارس در سال‌جاری می‌گوید: برای خودروهای سواری یک میلیون و ۷۰ هزار تومان و خودروهای جمعی و مینی‌بوس ۸۰۲ هزار تومان نرخ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: حوزه حمل‌ونقل درون شهری شهرداری گرگان برای استقبال از مهر و آغاز سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی داشته و از این رو نزدیک به ۲۰ دستگاه اتوبوس ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان برای نقاط مختلف شهر پیش‌بینی کرده است.

او یکی از راه‌های حمل‌ونقل دانش آموزان را سرویس مدارس اعلام می‌کند و می‌گوید: سامانه سپند فضایی برای ثبت درخواست خانواده‌ها جهت سرویس مدارس است، این سامانه که از سال ۱۴۰۰ فعل شده بود، در سال‌جاری به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی شد.

به گزارش سرمایه گستران، با توجه به وجود مشکلات ترافیکی در شهر گرگان به نظر می‌رسد شورای ترافیک شهرستان به جای پیش بینی راهکارهای تسکینی برای کنترل گره‌های ترافیکی نسبت به رفع مشکل به صورت اساسی چاره‌ای بیاندیشند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا