پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

تعدیل نرخ ارز، راه نجات تولید و صنعت کشور

 

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،« بهرام سبحانی» در سومین جلسه کمیسیون صنایع اتاق اصفهان  گفت: با توجه به این که درکشور هرساله به صورت میانگین شاهد تورم ۱۵ درصدی  هستیم، تعدیل نرخ ارز متناسب با نرخ تورم ضروری است.

وی افزود: چنانچه هرساله به تعدیل نرخ ارز بپردازیم، این افزایش در تورم ۱۵ درصدی گم خواهد شد و اگر این تعدیل به صورت سالیانه انجام نشود و پس از گذشت چند سال، مجبور به افزایش شویم، شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که نظیر آن درسال ۱۳۹۱ به وقوع پیوست و ارز ۱۲۰۰ تومانی یکباره به بالای ۳۰۰۰ تومان رسید و منجر به افزایش قیمت اقلام گوناگون در کشور و وارد شدن فشار زیادی بر اقشار مختلف مردم و اقتصاد کشور شد.

«مجتبی ملا احمدی» نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان  نیز با بیان این که افزایش نرخ و یکسان سازی ارز نباید هدف باشد، اظهارداشت: افزایش و یکسان سازی نرخ ارز ابزاری است که از آن می توان برای رسیدن به بعضی از اهداف اقتصادی کشور استفاده کرد، اما وقتی به هدف تبدیل می شود، فساد اقتصادی و رانت را به دنبال خواهد داشت.

«مهدی مسایلی» مسوول کمیته خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری کمیسیون نیز با بیان این که متاسفانه در دولت های دهم و یازدهم به دلیل مشکلاتی که در فروش نفت به وجود آمد، ساده ترین راه کنترل اقتصاد، مانور بر روی نرخ ارز بوده است، گفت: بازی با نرخ ارز تنها راه نجات اقتصاد ایران نیست.

«احسان خیام باشی» مسوول کمیته بازیافت نیز در ادامه این نشست گفت: اگر عرضه و تقاضای واقعی در کشور وجود داشته باشد و دولت بازارسازی نکند، قیمت ارز نوسان زیادی را تجربه نخواهد کرد.

«مهدی فخاری» دبیر کمیسیون صنایع گفت: در اقتصاد کشور همیشه با رکود یا تورم مواجه خواهیم بود و این ها بزرگترین معضل اقتصاد هستند که بر اثر عدم انعطاف پذیری قیمت ها و دستمزدها به وجود خواهند آمد.

وی افزود: وقتی تقاضا کم می شود در یک شرایط انعطاف پذیر، قیمت ها باید خودشان را تعدیل نمایند اما وقتی قیمت ها چسبنده بوده و قادر به تعدیل نباشند، تقاضا از عرضه فاصله گرفته و رکود یا تورم به وجود می آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا