اخبار استان ها

تهیه طرح افزایش تاب‌آوری شهرهای گیلان در برابر تغییرات اقلیمی

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از گیلان، محمدرضا فلاحتگر امروز_پنج‌شنبه ششم مهر_ با اشاره به روند افزایش شهرنشینی در گیلان اظهار کرد: شهرنشینی در استان در طی دهه های گذشته همچون کل کشور روندی صعودی داشته است و برابر آینده‌نگری های انجام شده، در آینده شاهد افزایش نسبت شهرنشینی در گیلان خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده، روند فعلی گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی در منطقه، با توجه به جغرافیای خاص گیلان می تواند منجر به ایجاد خطرهایی همچون سیل، خشکسالی، موج گرمای هوای شدید، بارش های شدید، تغییرات سطح آب دریای خزر، تشدید پدیده ریزگرد، گردوغبار و آسیب های جدی در حوزه تنوع زیستی و نابودی بوم ساخت های طبیعی و ارزشمند در سطح استان شود و این موارد تاثیر مستقیم بر زیست شهروندان در شهرهای گیلان خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با تاکید بر ضرورت مقاوم‌سازی زیرساخت‌های گیلان خاطرنشان کرد: ایجاد آمادگی لازم و مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها و مجتمع های زیستی استان بالاخص شهرها که محل زیست عمده جمعیت استان هستند، به منظور ایجاد تاب‌آوری لازم و کاهش تاثیرات منفی پدیده تغییرات اقلیمی ضروری است.

فلاحتگر تصریح کرد: در خصوص مسئله تغییر اقلیم در گیلان و همچنین مبحث تاب‌آوری شهری، طی سال های گذشته کم‌تر مورد توجه بوده و مطالعات خاصی در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه داد: انجام پژوهش در این زمینه برای شناسایی سناریوهای احتمالی و تدوین راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی به عنوان یک سند راهبردی فرادست ذیل برنامه آمایش سرزمین استان در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و همچنین برنامه‌های توسعه پنج‌سال شهرداری‌ها و سایر اقدامات توسعه‌ای در سطح شهرهای استان ضروری است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلانمدیرکل راه و شهرسازی گیلان از تهیه طرح پژوهشی ارتقاء تاب آوری شهرهای استان با همکاری دانشگاه گیلان خبر داد و افزود: انجام این فرآیند می‌تواند موجب کاهش خسارات به زیرساخت های شهری استان و پیشگیری از به مخاطره انداختن زیست شهروندان شود؛ ضمن اینکه انجام پژوهش فوق با همکاری دانشگاه گیلان می‌تواند آغازی بر تهیه و اجرای طرح ها و پژوهش‌های تفصیلی و گسترده‌تر در این زمینه در آینده شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا