اقتصاد کلان

تولید حدود ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم می‌دانست رشد اقتصادی از مسیر افزایش تولید محقق خواهد شد، گفت: با توجه به سهم نفت در اقتصاد ایران، نیمی از رشد اقتصادی کشور در این سه سال مربوط به رشد حاصل از گروه نفت و گاز بوده است.

او تصریح کرد: در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و اکنون که در سال ۱۴۰۳ هستیم، شاخص‌های اقتصادی به ما نشان می‌دهد این روند، روندی افزایشی و رو به تعالی و رشد بوده است. بنابر اظهارات منابع رسمی کشور ممربوط می‌شود که در روند افزایش تولید و البته صادرات نفت ایران کاملاً ملموس و قابل مشاهده است.  

خجسته مهر اضافه کرد: دولت سیزدهم در تولید نفت حدود ۷۰درصد رشد داشته که رشد بی‌نظیری در کمتر از سه سال به‌شمار آمده که حاصل درایت این دولت است، زیرا شاخصی مهم‌تر از رشد تولید در اقتصاد یک کشور وجود ندارد.  

معاون وزیر نفت گفت: خوشبختانه رشد تولید نفت به افزایش صادرات و درآمدزایی تبدیل و باعث شد درآمد نفتی کشور از سالانه زیر ۱۰ میلیارد دلار، در سال پایانی دولت دوازدهم به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ برسد و این درآمد فقط از محل فروش نفت خام و میعانات گازی به‌دست آمده است. این اعداد نشان‌دهنده جهش ۳۰۰درصدی درآمد‌های نفتی ایران در دولت سیزدهم است.

خجسته مهر گفت: برای نمونه، یکی از این طرح‌ها، طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان است تا ظرفیت تولید نفت در این میدان از روزانه ۱۹۰ هزار بشکه کنونی به ۵۵۰ هزار بشکه افزایش یابد. با توجه به مشترک‌بودن این میدان نفتی، جهش حدود ۲۰۰درصدی برداشت نفت از آن اقدام ارزشمندی است که در بلندمدت تأثیر بسزایی بر درآمد‌های نفتی کشور خواهد داشت.

او افزود: براساس این قرارداد که در دولت سیزدهم به امضا رسید، توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان در مدت هفت سال با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلاری با سرمایه و توان و تخصص ایرانی انجام خواهد شد و تولید نفت را روزانه ۳۶۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد. این بخشی از تولید تعهدشده‌ای است که در برنامه هفتم باید به آن برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تولید حدود ۷۰درصد از گاز موردنیاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی است که اگر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود، ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز بیشتر از این میدان مشترک برداشت خواهد شد، همچنین حدود ۳ میلیارد بشکه به تولید میعانات گازی ایران افزوده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا