اخبار استان ها

تولید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ در گلستان

علی کاووسی در گفتگویی در گلستان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و رطوبتی که در گلستان داریم، این منطقه جزو برترین‌های تولید طیور کشور به شمار می‌رود، در واقع بین مازندران و گلستان همیشه رقابت است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان داشتیم، افزود: از این میزان که در ۱۵ کشتارگاه طیور استان انجام شد، ۲۸۲ هزار تن گوشت گرم مرغ در استان تولید شد.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با بیان اینکه روزانه هزار تن تولید مرغ داریم، اضافه کرد: ۵۰۰ تن از این حجم به استان تهران، ۱۲۰ تن به صورت میانگین داخل استان مصرف می‌شود و مابقی به ۱۶ استان دیگر کشور انتقال داده می‌شود.

وی با اشاره به صادرات این محصول از استان گلستان افزود: در سال‌جاری چهار هزار و ۵۰۰ تن مرغ به کشور عراق صادر شد.

کاووسی ادامه داد: همچنین در سالی که گذشت، یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دوز بخش دولتی و خصوصی واکسن برای بخش طیور مصرف کرده است تا محصولی سالم به مصرف‌کنندگان برسد.

وی با بیان اینکه در طول سال دو نوبت واکسن برای مبارزه با بیماری نیوکاسل به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: شکل کار دامپزشکی نظارت بهداشتی است، در واقع ما سربازان گمنام خط مقدم نظارت بهداشتی، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها هستیم.

مدیرکل دامپزشکی گلستان در توضیح ظرفیت تولید تخم‌مرغ در استان گفت: روزانه به صورت میانگین بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن تولید تخم‌مرغ داریم که ظرف یک‌سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن صادرات به کشورهای عراق و قطر صادر شده است.

وی پرورش دام در استان را با توجه به به شرایط اقلیمی در این منطقه مناسب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به بستر و پتانسیل موجود، علاقمندان برای پرورش دام در این حوزه باید ورود کنند، ضمن اینکه از دامداران سنتی فعلی نیز با هدف توسعه مراکز، باید یک حمایت مضاعف شود.

کاووسی عرضه تسهیلات کم‌بهره را یکی از راه‌های حمایت از دامداران سنتی دانست و اضافه کرد: با این روش دست کم می‌توان ظرفیت فعلی را دو برابر کرد که به این ترتیب بخش اعظم گوشت کشور تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت پرورش میگو در سایت گمیشان گفت: در سال‌جاری، ۳۰۳ میلیون قطعه لارو در سایت میگو رهاسازی شد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان ادامه داد: سایت میگوی گمیشان برای دو سال متوالی، تنها سایت عاری از بیماری در کشور بود، زمانی که سایت عاری از بیماری باشد، می‌توان به تمام کشورهای دنیا، حتی کشورهای میگو پرور نیز این محصول را صادر کرد که این یکی از نقاط قوت استان گلستان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در سال‌گذشته سه هزار و ۷۲۵ تن میگو عاری از بیماری داشتیم، افزود: در سال‌جاری نیز تا پایان سال پیش‌بینی چهار هزار تن را داریم که امیدواریم محقق شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا