پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

حضور مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در دهمین اجلاس اتاق اصناف با موضوع ارائه طرحهای مهارت آموزی در محیط کار واقعی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، در این جلسه رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف ضمن خوش آمدگوئی از تلاشهای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در بحث مهارت آموزی و تعیین صلاحیت حرفه ای اصناف قدردانی کرد و بر تعامل بیشتر بین دو مجموعه تاکید کرد.

در ادامه ابوطالب جلالی ضمن دعوت از اتحادیه ها جهت همکاری بیشتر با مراکز آموزش فنی و حرفه ای در خصوص طرح کارورزی دانش آموختگان، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی، ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرفه ای، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموختگان به بنگاه اقتصادی مباحثی را بیان نمود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ضمن اشاره به متناسب بودن سیاست های آموزشی فنی و حرفه ای با بسته های حمایتی اشتغال افزود: بسته های آموزشی دقیق متناسب با مشاغلی که امروزه در جامعه داریم تدوین و آموزش هایی که صورت می گیرد به صورت عملی می باشد. از طرفی علیرغم گران بودن این آموزش ها، دولت این ظرفیت ها را به صورت رایگان ارائه می دهد تا مهارت آموختگان با ارائه طرح هایی، تسهیلاتی را دریافت و شغلی را برای خود و دیگران فراهم نمایند.

ابوطالب جلالی در راستای معرفی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و ضرورت آن عنوان نمود: در گذشته تمرکز بر آموزش های مهارتی قبل از اشتغال و توسط دولت صورت می پذیرفت و در حال حاضر دولت و بخش خصوصی به کمک هم آموزش های مهارتی را اجرا و آموزش های متصل (مدرسه – مهارت) ‌مورد توجه قرار گرفته و در آینده بایستی دولت به عنوان تسهیل گر و بخش خصوصی به عنوان آموزش دهنده آموزش های مهارتی مبتنی بر نیاز با تنوع بخشی، مشاغل را در محیط کار واقعی اجرا نماید.

وی بیان داشت: در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متقاضی در کنار استاد کار (مربی) و در محیط کار واقعی دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یکسال سپری می نماید و با محیط کسب و کار نیز آشنا و کسب تجربه می نماید و ضمن خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می گردد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروی های فاقد مهارت با استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاه های اقتصادی از دیگر مزایای این طرح می باشد.

جلالی اظهار داشت: متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش های فنی و حرفه ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضاء می رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی گردند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان در معرفی طرح دوم با نام طرح کارورزی دانش آموختگان، هدف از اجرای آن را افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی و ایجاد انگیزه کارآفرینی و ارتقاء صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان عنوان نمود.

جلالی گفت: در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir  مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام نمایند.

وی افزود: در این طرح دانش آموخته در کنار دوره آموزشی مهارتی در دوره آمادگی شغلی نیز شرکت نموده و در طول دوره آموزشی که از حداقل ۴ ماه تا حداکثر ۶ ماه به طول می انجامد از یک سوم حداقل حقوق کارگری که توسط دولت پرداخت می شود برخوردار می گردد و بیمه مسئولیت مدنی به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی گردند.

جلالی گفت: این دو طرح می تواند موجبات بالا بردن اندازه مشارکت، تنوع رشته های آموزشی، مشارکت خبرگان و نخبگان و صاحبان فن و افراد با تجربه شود.

لازم به ذکر است در این جلسه مسعود دانشمند رییس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت و ایرج توکلی رییس واحد آموزش در صنایع اداره کل نیز حضور داشتند.

 در پایان جلسه به سوالات حضار پاسخ داده شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا