اقتصاد کلان

خراسان شمالی شاهد بهبود شرایط اقتصادی در دولت سیزدهم است

مرتضی بهزادفر گفت : یکی از موضوعات مورد تاکید دولت سیزدهم و رییس جمهور شهید و مقام معظم رهبری توجه ویژه به اقتصاد است و شاخص کلان اقتصادی در کشور و استان متاثر از تصمیم سازی‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم تغییرات خوبی را تجربه کرد.

بهزادفر گفت: تغییرات نرخ سالانه تورم که قبل از دولت سیزدهم وضعیت نامناسبی داشت در شروع این دولت به عنوان یکی از محور‌های اصلی فعالیت قرار گرفت.

او گفت : نرخ سالانه تورم در خراسان شمالی در فروردین ماه ۱۴۰۲ در جایگاه چهارم و بالاتر از میانگین کشوری بود که با تلاش مدیران و اتخاذ سیاست‌های کلان دولت سیزدهم، اکنون به جایگاه ۲۴ ارتقا یافته است.

بهزاد فر گفت : برای اولین بار در استان در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نرخ تورم سالانه در استان ۳۶.۵ درصد و به پایین‌تر از میانگین کشوری رسید، این شاخص در کشور ۳۷ درصد است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: نرخ بیکاری در خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲، ۷.۵درصد را تجربه کرد که این شاخص در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است. 

بهزادفر در بخش دیگر سخنان خود شاخص محیط کسب و کار را مورد توجه قرار داد و گفت : در دولت سیزدهم جایگاه شاخص محیط کسب و کار در استان با ۵.۹۷ درصد ارتقای قابل توجهی داشته است که نسبت به میانگین کشوری نیز شرایط بهتری دارد.

به گفته بهزاد فر در دولت سیزدهم در شاخص امنیت سرمایه گذاری در استان جایگاه سوم کسب شد و در این مدت این جایگاه حفظ شد که متاثر از سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی و تلاش مدیران است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: شرایط محیط کلان اقتصادی خراسان شمالی در دولت سیزدهم با فعالیت رئیس جمهور شهید شرایط خوبی را تجربه می‌کند و امیدواریم این شرایط پایدار بماند.

بهزادفر گفت : طی دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور شهید اعتبارات استان ها، رشد قابل توجهی داشت و اعتبارات استانی ما از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان در سال‌های گذشته به بالغ بر ۳۱۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسید.

او گفت : اعتبارات پروژه‌های ملی به نام استان در سال ۱۴۰۳ در قانون بودجه رشد ۸۲ درصدی یافت و این رشد قابل توجه در پروژه‌های ملی و استانی در دولت سیزدهم نسبت به سال‌های قبل از آن به سبب نگاه ویژه تمرکززدایی که دولت نسبت به استان‌ها و افزایش اختیارات استانداران داشته است و نیز این اتفاقات نشان از هدفگذاری و تصمیم سازی خوب دولت و درک مناسب‌تر از شرایط استان‌ها است.

او گفت : با توجه ویژه رئیس جمهور شهید به تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان در سال گذشته در یک مرحله بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار و امسال نیز۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به این پروژه تزریق شد تا برای تکمیل بخش باقیمانده این محور گام‌های خوبی برداشته شود.

بهزادفرگفت : اختصاص اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از سد گلمندره، پروژه انتقال آب پلنگ دره، ارتقای راه‌های آسفالت روستایی، ارتقای سرانه فضای آموزشی، توجه به محرومیت زدایی و برای اولین بار اضافه شدن ردیف مصوب به نام محرومیت زدایی در جداول پیوست قانون برخی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا