اخبار استان ها

درآمدهای حوزه گردشگری در توسعه بافت تاریخی هزینه شود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از اصفهان، علیرضا مفرح روز _یکشنبه هشتم مهر_ در جلسه مشترک شورای اسلامی شهر کاشان با اداره میراث فرهنگی و گردشگری که به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، در ابتدای جلسه در پی محکوم کردن ترور شهید حسن نصرالله با ایستادن و شعار دادن به این شهید جبهه مقاومت ادای احترام و اظهار کرد: صنعت پویای گردشگری یکی از ظرفیت‌های ویژه شهر کاشان است.

وی افزود: بافت تاریخی ظرفیتی ویژه در حوزه صنعت گردشگری به شمار می‌آید که زیر ساخت‌های محدود منطقه مشکلاتی را برای سرمایه گذار ایجاد کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به اینکه عدم پارکینگ در بخش بافت تاریخی منطقه مشکل آفرین است، گفت: در این جلسه مصوب می‌شود تا درآمد از معافیت صنفی گردشگری در خود بافت هزینه شود تا زیرساخت‌های گردشگری کاشان تقویت شده و توسعه یابد.

وی تاکید کرد: کاشان پیشگام در حوزه گردشگری کشور است و باید در آمدهای این مجموعه در خصوص مرتفع شدن مشکلات و توسعه گردشگری کاشان استفاده شود

کاشان را در جایگاه خود معرفی کنید

علی هاشمی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر کاشان نیز اظهار کرد: ظرفیت‌های بیشماری در حوزه گردشگری کاشان وجود دارد که متأسفانه مغفول مانده و آنطور که باید معرفی نشده است.

وی افزود: کاشان ظرفیت‌های ویژه و منحصر به فردی دارد که مغفول مانده و آنگونه که درخور شأن این شهر است مورد توجه قرار نگرفته، لذا ظرفیت‌های آن تمام و کمال به جهانیان معرفی نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: سرمایه‌گذارانی از گوشه و کنار کشور به کاشان آمدند و در احیای بافت تاریخی شهر سهیم شدند که ما قدردان آن‌ها هستیم و به آنها نگاهی صرفاً اقتصادی نداریم بلکه به عنوان بنگاه‌های فرهنگی انتظار داریم تا نمایندگان شهر باشند.

هاشمی طاهری با بیان اینکه کاشان از نظر گردشگری ظرفیتی جهانی دارد، افزود: در چند دهه اخیر سرمایه گذاران زیادی در این منطقه بافت تاریخی را احیا کردند که ما دست همه این عزیزان را به مهر می‌فشاریم و قدردانشان هستیم، آنها نمایندگان این منطقه هستند و برخورد آنان با مسافر گویای تمدن و اصالت این منطقه خواهد بود.

گردشگری مذهبی در کاشان مغفول مانده است

مصطفی کردمیل عضو دیگر شورای اسلامی شهر کاشان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه کاشان ظرفیت‌های بیشماری در خصوص آئین‌های سنتی مذهبی دارد در این خصوص می‌توان ویژه‌تر به آن پرداخت.

وی افزود: وجود امامزاده عظیم الشان حضرت سلطان علی بن محمد باقر (ع) و مراسم قالی‌شویان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی کاشان است که می‌تواند همه ساله گردشگران مذهبی دنیا را به این خطه راهنمایی کند.

این عضو شورای شهر همچنین عزاداری داخل تیمچه امین الدوله را یکی دیگر از این ظرفیت‌های حوزه گردشگری مذهبی عنوان کرد و گفت: ما تا کنون نتوانسته‌ایم آنگونه که باید در جذب گردشگر مذهبی موفق عمل کنیم و کاشان را در این حوزه به جهان معرفی کند.

تهیه سند گردشگری مشکلات این حوزه را رفع می‌کند

حسین حیدریان یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر کاشان با بیان اینکه صرفاً برگزاری جلسات مشکلی از حوزه گردشگری کاشان رفع نمی‌کند، اظهار کرد: تدوین سند گردشگری و پرداختن و به جزئیات می‌تواند در این خصوص چاره ساز بوده و مشکلات زیر ساختی حوزه گردشگری را مرتفع کند.

وی افزود: در چشم انداز کاشان جذب سالانه ۱۵ میلیون گردشگر خارجی دیده شده است که با برطرف کردن مشکلات حوزه گردشگری و طراحی سند گردشگری در برنامه هفتم توسعه می‌توان به این موضوع به طور ویژه پرداخته و ریز جزئیات را بررسی و خلأ ها را جبران کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر کاشان تاکید کرد: دغدغه‌های میراث فرهنگی و گردشگری کاشان با تعامل بیشتر کمیسیون‌های اقتصادی و فرهنگی با اداره میراث مرتفع می‌شود.

احداث بازارچه فروش صنایع‌دستی یکی از ضروریات منطقه کاشان است

عفت پدرام فر رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان اظهار کرد: صنایع دستی کاشان یکی از ظرفیت‌های خوب منطقه است که باید برای فروش آن بازار و مکانی متمرکز ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در گشایش اقتصادی منطقه کارآمد است افزود: چنانچه در دوره‌های بعدی شورا کمیسیون گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود مشکلات این حوزه بهتر و سریع‌تر مرتفع و به توسعه گردشگری که لازمه‌ی هر کشوری است بیشتر پرداخته می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان جایگاه گردشگری در تبادل فرهنگ‌ها و توسعه اقتصادی و پویایی بازار را مهم دانست و گفت: برای ارتقا این جایگاه زیر ساخت‌های جاده‌ای، افزایش سرمایه گذاری در هتل‌ها و بوم گردی‌ها نیاز است که شهرداری در این مسیر تسهیلگری می‌کند.

پدرام فر وجود المان‌های شهری و نامگذاری های بوستان‌های مسگر، شعربافی و فرش را از جمله اقدامات شهرداری در حوزه گردشگری معرفی کرد و ضمن تشکر از شهردار برای خلق زیبایی‌های خیابان علوی کاشان گفت: از مدیریت شهری می‌خواهیم فاز دوم خیابان علوی را نیز پیگیری کند.

جای گردشگری ادبی در کاشان خالی است

حسین باغشیخی نیز اظهار کرد: منطقه فرهنگی کاشان با وجود ظرفیت‌های هنری ادبی و ویژگی‌های بی بدیلی می‌تواند در جذب گردشگر ادبی نقش آفرینی کند.

وی با قدردانی از مدیران و سرمایه گذاران اماکن تاریخی و هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها افزود: این عزیزان با اهتمام به رونق حوزه گردشگری نمایشگاهی از اصالت و تمدن شهر کاشان هستند که در روبه رو شدن با گردشگر این هویت را به نمایش می‌گذارند.

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های مردمی منطقه کاشان پر رنگ تر از هر چیز به چشم می‌آید گفت: مسئولان قدر این ظرفیت‌های ویژه را بدانند و افرادی مانند امیر مقامی که برای معرفی شهر کاشان به برزک رفته تا جایی برای موزه عکس‌هایش بیاید را دریابند.

باغشیخی تصریح کرد: در خصوص تغییر کاربری‌ها باید تغییر رویه داد چه بسا سقف‌هایی که ناخودآگاه در اثر ناملایمات زمان فرو ریخته و اثری تاریخی را نابود می‌کنند.

وی با اشاره به فرزندان این مرز و بوم که دلسوزانه دغدغه میراث شهر را یدک می‌کشند گفت: از جمله این مردان بزرگ تاریخ، اکبر رضوانیان است که ضریب نفوذ فرهنگی را در خانه‌ها و اقامتگاه‌های این شهر چندین برابر کرده و به احیا بافت تاریخی مبادرت می‌ورزد.

این عضو شورا با بیان اینکه نیاز است تا لیستی از نبایدها و نا اولویت‌ها در طرح‌های مدیریت شهری تهیه شود افزود: چه بسیار اولویت‌ها در شهر وجود دارد که نیاز است تا با تحلیل امکان سنجی توسعه به آنها پرداخته شود.

۲۰ درصد ساختمان‌های کاشان به بافت تاریخی تبدیل شده است

علیرضا عرب بیگی رئیس کمیسیون فنی شورای اسلامی شهر کاشان اظهار کرد: ۲۰ درصد از خانه‌های کاشان به بافت تاریخی تبدیل و وجود این خانه‌های مخروبه حضور اتباع را در این محدوده‌ها پررنگ کرده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه سرمایه گذاری در بافت تاریخی بسیار زیاد است و باید از سرمایه گذاران این بخش قدردانی کرد، افزود: اگر با سرمایه گذار همکاری نشود و جذب سرمایه در بافت تاریخی صورت نگیرد نه تنها شاهد خرابی این بخش بلکه پیامدهای بد آن خواهیم بود.

مهدی نادعلی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان نیز اظهار کرد: انصافاً مدیریت شهری در حوزه زیر ساختی خدمات ارزنده‌ای داشته و صرفاً مقطعی کار نکرده که جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه لازم است تا با ایجاد کیوسک‌های راهنمای مسافر در ورودی‌های شهر در حوزه گردشگری همت ویژه شود افزود: دروازه‌های شهر باید با المان گردشگری و کیوسک راهنمای مسافر معرفی و تسهیلگری بهتری در حوزه گردشگری ارائه دهند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا