به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت:اتاق بازرگانی در راستای مسوولیت های اجتماعی تلاش کرده که با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی توانمند در استانفراهم شود.
وی از فعالیت های زیربنایی کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازیاتاق در بخش آموزش بازرگانان کوچک و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان و مدیران واحدهای آموزشی خبر داد و گفت:اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی همواره به دنبال توجه به زیرساخت های اقتصادی و آموزشی است و در این راستا همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش داشته است .
وی از راه اندازی کرسی رواشناختی به همت کمیسیون سیاست گذاری و پایش و دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت:مسایل روانشناختی و روانشناسی یکی از چالش های بنگاه های اقتصادی استان است در فرایند تامین نیروی انسانی و توسعه طرح های اقتصادی است .
وی ضمن تبریک روز معلم و روز روانشناس ومشاور گفت:معلمان نقش موثری در ترببیت نسل آینده کشور دارند و توسعه پایدار کشور به دست معلمان است .
شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش استان اصفهان در این همایش گفت: دانایی و توانایی دو ابزار مهم برای تربیت کودکان و نوجوانان است
وی آموزش و پرورش را سرمایه دارترین دستگاه دولتی برشمرد و گفت:نیروی انسانی به عنوان مهمترین شاخصه توسعه یافتگی شناخته می شود و امروز آموزش و پرورش مملو از این ذخایر گرانبهاست .
معلمان در فرایند تربیت دانش اموزان نقش بسزایی در بالفعل ساختن پتاسیل ها دارند
محمدرضا عابدی رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان در این همایش گفت:زندگیهر انسان مانند چهارفصل یک سال است همواره در حرکت از بهار تا زمستان و این چرخش همواره تا لحظه مرگ برای انسان بارها تکرار می شود .
وی ماه اردیبهشت را ماه ایده آل سال برشمرد و گفت: ماهی که در آن سراسرزیبایی و نعمت های الهی است و هوا در معتدل ترین وضعیت خود قرار دارد .
عابدی تربیترا بستر بالفعل پتانسیل هر انسان برشمرد و گفت:آموزش و پرورش بویژه معلمان در فرایند تربیت دانش اموزان نقش بسزایی در بالفعل ساختن پتاسیل ها دارند.
در آموزش و پرورش گفتگو نداریم/جامعه به گفتگو نیاز دارد
ویتربیت را فرایند یک طرفه دانست و گفت:آموزش فرایندی دوطرفه است ولی تربیت توسط مربی پس از سالها تلاش و خودسازی انجام می گیرد و رابطه یک طرفه دارد .
وی با اشاره به تجربه سیستم های آموزش و پروش کشورهای توسعه یافته گفت:به جای بمباران مطالب آموزشی توسط معلمان به دانش آموزانبایستی گفتگو رادر کلاس های ترویج دهیم.
عابدی تاکید کرد:وظیفه اصلی معلم ،آموزش فقط نیست بلکه او مربی است و در فرایند تربیت بایستی بتواند با دانش اموز به گفتگو بپردازد و مفاهیم زندگی و درست اندیشیدن را به او منتقل سازد .
وی با اشاره به کمبود منابع تربیتی در نظام تعلیم و تربیت گفت: متاسفانه کتاب های تخصصی اندکی در این راستا نوشته شده است .
ذهن،منطق،کشف،تاثیر و شفقت پنج صندلی تصمیم گیری
استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به نمایش عبور از چالش های زندگی که توسط جمعی از دانشجویان دانشکده روان شناسی اجرا شد،گفت:هر انسان در فرایند تصمیم گیری و واکنش به رویدادها و قضاوت انسان ها در پنج صندلی ذهن،منطق،کشف،ارزش و شفقت می نشیند .
وی اظهار داشت:انسان های در صندلی ذهن خیلی سریع به محرک ها واکنش نشان می دهند و به سرعت بی حوصله می شوند و این رفتار باعث می شود که به مرور زمان اطرافیان ازما دور شوند.
وی منطق را دومین صندلی اعلام نظر و تصمیم گیری انسان برشمرد و گفت: همه اتفاقات و انسان ها از لنز منطقی دیده می شود و فرد بر اساس منطق خودش با دیگران برخورد می کند.
عابدی کشف را سومین صندلی تصمیم گیری نام برد و گفت:در این جایگاه انسان ارزش های خود را شناسایی و بر اساس ارزش ها و انتظاراتش تصمیم می گیرد .
وی چهارمین صندلی را ارزش نام برد و گفت: برای اینکه در صندلی چهارم بتوانیم بشینیم باید از صندلی ۱ و ۲عبور کنیم .
رییس دانشکده علوم تربیتیو روانشناسیدانشگاه اصفهان تصریح کرد: در صندلی ۱ و ۲ فرد خود را دانشمند می داند .در صندلی ۳ و ۴ فرد همواره پرسش می کند به دنبال کشف است و اطلاعات می گیرد و در پاسخ گویی عجله نمی کند.در صندلی ۵ فرد دانشمند نیست رنج دیگران را رنج خودش می داند و شرایط دیگران را درک می کند .
وی صندلی ذهن و منطق رادرگیر ذهن،صندلی کشف وارزش را درگیر خود و صندلی شفقت را درگیر همه انسان ها برشمرد .
عابدی افزود:پس از صندلی شفقت شاهد نوعی اتصال هستیم که از اتصال درونی شامل ذهن و آگاهی آغاز به سپس اتصالی بیرونی شامل باید های بیرونی می رسد و سپس بهاتصال معنوی شامل عبودیت و بندگی است پس از برقراری این اتصال ها شخصیت فرد در این مرحله تثبیت می شود و می تواند به عنوان پیر و مرشد به تربیت دیگران بپردازد.
وی افزود:وقتی فرد از فرد دیگر انتقاد می کند طرف مقابل برای پاسخگویی به اعتراض روی می آورد و سپس به مقابله و جنگ کشیده می شود.
راضیه ایزدی استادیار موسسه آموزش عالی صفاهان در این همایش گفت: عبور از نیازهای امنیت،استقلال و خود مختاری،ابراز وجود ،احترام و عزت نفس و ارتباط و نیاز به محدودیت از چالش های انسان امروز است .
وی عبور از هیجانات ،خشم ،دلسوزی ،غم ،اضطرای،غرور ،ناامیدی ،بی حوصلگی ،دلتنگی ،حسادت و ترس رابخشی از مسیر تصمیم گیری از منظر پنج صندلی عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد:عبور از باورها در مورد گذشته ،آینده ،خود،دیگران و زندگی مهمترین مسیر تربیتی یک فرد محسوب می شود.
ایزدی تاکید کرد:کشف ارزش های خود و دیگران ،کشف رسالت های خود و دیگران ،کشفماموریت خود و دیگران، کشف رنج ها و پیام ها همواره در پنج صندلی تصمیم گیری مهم و موثر به شمار می آید.
این همایش به همت کمیسیون سیاست گذاری و پایشاتاق بازرگانی اصفهان با همکاری کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی و معاونت اموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد.