اخبار استان ها

در انتظار تهیه سند برش استانی برای حل مشکلات حوزه درمان و مافیای دارو هستیم

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی _دوشنبه بیست‌وسوم مهر_ در نشست اعضای هیئت اندیشه‌ورز سند جامع علمی استان مازندران با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه ما واقعاً باید طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله رتبه اول منطقه را داشته باشیم، اما هنوز در پیچ و خم تهیه سند هستیم، فرصت هم که تا یک سال دیگر تمام می‌شود، اظهار کرد: اولویت‌های هر استان باید متناسب با مسائل همان استان باشد، مثلاً ما هم قطب کشاورزی هستیم هم مشکلات زیادی در این زمینه داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری به‌خصوص از دانش‌بنیان شدن کشاورزی اسم بردند، اما ما هنوز در الفبای کشاورزی ماندیم، هفت الی هشت میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم، اما صنایع تبدیلی نداریم که یک ساندیس از این همه محصولات درست کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه هنوز پول گندم کشاورزان را ندادند، اظهار داشت: برای تهیه ماشین‌آلات، سوخت، کود و سم کشاورزی مافیا وجود دارد، در سر تولیدات کشاورزی در فصل برداشت می‌زنند، اما دو ماه بعد قیمت به آسمان می‌رود.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه هنوز زمین را به بازار، صنعت و دانش وصل نکردیم و الگوی کشت متناسب نداریم، مطرح کرد: در مسئله جنگل هیرکانی با قدمت میلیونی، از یک طرف قاچاقچیان، ویلاسازان، املاک‌فروشان و … و از سمت دیگر بابت منابع طبیعی و… مشکل داریم.

وی با اعلام اینکه در حوزه پسماند زمین‌های به این با ارزشی هنوز یک زباله‌سوزی که منسوخ شده را نداریم، گفت: در حوزه دامداری که شغل بومی و اصلی مناطق کوهستانی مازندران بود و کشاورزی کمتر، الان دامداری صرفه ندارد، علوفه‌اش گران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه صنعت پنبه و نساجی مازندران را زمین زدند برای اینکه راه برای واردات باز شود، تصریح کرد: درحال حاضر پوشاک و البسه ترک بازار مازندران را گرفته در حالی که چیت‌سازی بهشهر یک برند بود.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت چای را عمداً زمین زدند تا سوژه‌ای برای واردات شود، افزود: برنج را هم همین کار می‌کنند، درحالیکه آن‌قدر ما و دلسوزان داد زدیم.

محمدی‌لائینی با تاکید بر اینکه در حوزه زیرساخت صادرات بسیار مشکل داریم، یادآور شد: روسیه تقاضا زیاد دارد و می‌گویند هر چه دارید ما می‌خریم، اما باند واردات نمی‌گذارند که زیرساخت ارتباط ما با روسیه که همسایه است جان بگیرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با ابراز نارضایتی از مشکل پایین بودن نرخ ازدواج و زاد و ولد، عدم عملگرایی در ارائه مشوق‌ها، مشکل فرهنگی ادامه داد: در طرح توسعه فرهنگ هفت کلان‌مسئله تهیه شده که باید دنبالش برویم، باید دید که کف خیابان و بازار چند مشکل را حل کردیم، هیئت اندیشه‌ورز و اتاق فکر باید مشکلات را حل کند.

وی ابر چالش را الگوی مصرف برشمرد و گفت: هم در زمینه سوخت و هم غذا، یک‌سوم مواد در استان دورریز است که تا حدودی به مسئله فرهنگ مربوط می‌شود.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه حرف‌درمانی دیگر بس است باید به‌دنبال اجرا برویم، خاطرنشان کرد: باید دنبال حل مسئله برویم نه بیان آن، مشکلات حوزه درمان، مافیای دارو، تعارض منافع باید حل شود، در انتظار تهیه سند برش استانی و آمدن به کف میدان هستیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا