حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری مسافر قطار با ۲ میلیارد ریال سنگ قیمتی قاچاق/کشف۵۰کیلوگرم تریاک درشهرضا/سرعت عمل پلیس سارقان را غافلگیر کرد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان،  سرهنگ “منصور نیت خواه”  اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مقابله با قاچاق کالا، طرح بازرسی و کنترل مسافرانی که قصد تردد با قطار را دارند اجرا شد.

فرمانده پلیس راه آهن استان تصریح کرد: ماموران به فردی مشکوک و در بازرسی از وسایل وی یک هزار و ۱۳۹ عدد “راف سنگ”، “سنگ قیمتی”، “گردنبند”، “انگشتر” و “دستبند” خارجی فاقد مدارک گمرکی کشف کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به توقیف اموال کشف شده و دستگیری یک نفر در این رابطه بیان داشت: ارزش اموال کشف شده توسط کارشناسان ۲ میلیارد ریال اعلام شده است.

سرهنگ نیت خواه در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با برهم زنندگان نظم اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

***کشف بیش از ۲ میلیون مترمربع زمین خواری در اصفهان به ارزش ۶۳۴ میلیارد ریال

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی استان گفت: با تلاش کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی این فرماندهی بیش از ۲ میلیون متربع زمین خواری به ارزش ۶۳۴ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال کشف شد.

سردار” مهدی معصوم بیگی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در زمینه برخورد با زمین خواران موفق شدند طی ۹ ماهه سال جاری ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۲۸۱ متر مربع زمین متعلق به منابع طبیعی و اراضی ملی را که به تصرف افراد زمین خوار در آمده بود را کشف کنند.

فرمانده انتظامی استان ارزش این زمین ها را برابر اعلام کارشناسان مربوطه ۶۳۴ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: در این خصوص ۲۷ متخلف نیز دستگیر و همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

این مقام ارشد انتظامی استان اصفهان از افزایش ۴۲ درصدی کشف زمین خواری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: افراد متخلف با علم و آگاهی کامل اقدام به تصرف این زمین ها و تغییر کاربری بر روی آنها کرده بودند که با اشراف اطلاعاتی واقدام هوشمندانه ماموران پلیس کشف و به اراضی ملی و منابع طبیعی بازگردانده شدند.

سردار معصوم بیگی تصریح کرد: مبارزه با پدیده زمین خواری در دستور کار پلیس آگاهی تمامی شهرستان های استان  قرار گرفته و به صورت ویژه هرگونه تغییراتی که مظنون به زمین خواری باشد به مرجع قضائی منعکس و با هماهنگی مقام قضائی پیگیری لازم برای بازگرداندن آن‌ها به اراضی ملی انجام می شود.

فرمانده انتظامی استان خاطر نشان کرد: پدیده زمین خواری ضمن اینکه باعث وارد آمدن خسارت عمده به دولت و بیت المال می شود در عرصه های طبیعی نیز خسارت های مادی و معنوی زیادی ایجاد می کند و بسیاری از عرصه های منابع طبیعی با تغییر کاربری و زمین خواری ممکن است آسیب دیده و از بین برود به همین خاطر سعی کردیم با همکاری سازمان های مسئول از این پدیده جلوگیری کنیم.#

***کشف۵۰کیلوگرم تریاک درشهرضا

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از کشف۵۰کیلوگرم تریاک و دستگیری یک نفردراین خصوص خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین باباکلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا و ماموران مستقر در ایستگاه بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” ،حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه وانت نیسان آرین مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این وانت، مقدار ۵۰کیلوگرم موادمخدر ازنوع تریاک کشف و راننده و سرنشین نیز دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

***سرعت عمل پلیس سارقان را غافلگیر کرد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از دستگیری ۳ سارق موبایل و وجوه نقد حین تقسیم اموال سرقتی خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی شکایت چندین شهرون مبنی برسرقت موبایل و وجوه نقد توسط ۳ سارق که با یک سواری ۴۰۵ تردد می کنند ، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت .

این مقام انتظامی گفت:ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند هر ۳ سارق را شناسایی و هنگامی که سارقان در حال تقسیم اموال سرقتی بودند دستگیر کنند.

وی با اشاره به ای موضوع که رده سنی این سارقان بین ۲۲ تا ۲۷ سال است اذعان کرد: متاسفانه والدین نظارتی در رفت و آمد و شد فرزندان خود نداشته و می بایست بیشتر دقت لازم را در خصوص مسائل تربیتی لحاظ کنند.

رئیس پلیس مرکز استان اصفهان افزود: د راین خصوص پرونده تشکیل و هر ۳ متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان ضمن تقدیر از همکارانم که بار دیگر در این پرونده سربلند بیرون آمده و پرونده این سارقان را بستند خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با اینگونه افراد برخوردی قاطع و بدون اغماض خواهد داشت و هرگز اجازه جولان به آنان داده نخواهد شد.

***برگزاری ۴۵۶ جلسه آموزش همگانی در کاشان

گروه استان ها _ فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از برگزاری ۴۵۶ جلسه آموزش همگانی با حضور کارشناسان این پلیس در مراکز گوناگون سطح شهرستان در ۹ ماهه سال جاری خبر داد.

سرهنگ ” علی پورکاوه ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : انجام عملیات های فیزیکی از سوی پلیس به تنهایی چاره مقابله با معضلات اجتماعی نیست و آموزش همگانی و پیشگیری زمینه ساز کاهش جرایم در جامعه خواهد بود .

ور در ادامه تصریح کرد : در این خصوص طی برنامه ریزی بعمل آمده در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۴۵۶ جلسه آموزش همگانی در سطح محافل عمومی در این شهرستان برگزار شده است.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این خصوص تعداد ۱۸۸ جلسه در سطح مدارس ، ۱۴۲ جلسه در سطح مساجد ، ۹۰ جلسه در سطح اصناف ، ۵ جلسه در مراکز کارگری ، ۲۴ جلسه وِیژه کارکنان دولت و ۷ جلسه در دانشگاه برگزار شده است .

سرهنگ پورکاوه ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۵ نمایشگاه با موضوعات امنیت اجتماعی و اخلاقی ، پیشگیری از اعتیاد ، پیشگیری از آسیب های فضای مجازی و ماهواره در سطح مدارس و مساجد نیز برگزار شده است .

بررسی امنیت اجتماعی از دیدگاه شهروندان

گروه استان ها_اصفهان_ امنیت و میزان آن برای کلیه نظام های سیاسی وشهروندان ، صرف نظر از سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی و نوع ایدئولوژی مهم ترین و با اولویت ترین مسئله و به مثابه یک آرمان و واقعیت ، به عنوان یکی از حقوق اساسی مردم مطرح است .

در نهایت برآیند مجموعه ای از تعاملات و نیز تعاون و سازگاری بین اجزاء مختلف نظام اجتماعی می باشد. بی تردید هیچ عنصری برای پیشرفت ، توسعه و تکامل یک جامعه و همچنین شکوفایی استعدادها مهم تر از عنصر امنیت امنیت و تامین آرامش در جامعه نبوده و توسعه اجتماعی ، خلاقیت و فعالیت ارزشمند بدون امنیت امکان پذیر نخواهد بود.

اصولا انسان برای رسیدن به یک درجه موفقیت در زندگی و برای رسیدن به اهداف والای انسانی بعد از برآوردن نیازهای فیزیولوژیکی که اساس موجودیت اش را تشکیل می دهد ، نیاز به وجود امنیت و احساس امنیت دارد.

نیاز به امنیت پس از نیازهای فیزیولوژیکی انسان به عنوان یکی از ساختارهای اساسی و پایه ای تشکیل دهنده شخصیت فرد قلمداد می شود ، و تا زمانی که فرد درزندگی روزمره خود احساس امنیت نکند ، هیچ پیشرفتی در طول ساختار شخصیتی نخواهد کرد.

مهم تر از امنیت ، ((موضوع احساس امنیت )) است، وجود امنیت در یک جامعه به همان اندازه مهم است که احساس امنیت و امنیت روانی در آن جامعه ، و حتی بعضی از کارشناسان احساس امنیت را در یک جامعه ، مهم تر از وجود امنیت در آن می دانند .

چون ممکن است در جامعه ای امنیت از لحاظ انتظامی و پلیسی وجود داشته باشد ولی فرد احساس امنیت نکند. در این خصوص باید به بررسی مسایل فردی در زمینه امنیت بپردازیم .، هرچند بررسی این بعد از امنیت به معنای نادیده گرفتن سایر سطوح آن از جمله امنیت ملی و منطقه ای و یا بین المللی نخواهد بود.

می توان گفت موضوع امنیت از فرد شروع شده و به خانواده و جامعه و در نهایت نظام بین المللی منتهی می شود. با این وجود باید گفت تامین امنیت و احساس امنیت فردی در درجه اول به فرد بر می گرددو فرد ممکن است به دو دلیل احساس نا امنی کند.

یکی به دلیل عدم تربیت صحیح درخانواده که اساس و پایه شکل گیری شخصیت را تشکیل می دهد (ناامنی روانی ) و دیگری ممکن است این احساس ناامنی به خاطر موقعیت و وضعیت خاص حاکم بر یک جامعه باشد و فرد به خاطر وجود پاره ای از عوامل مخل امنیت ، در جامعه احساس نا امنی کند.

نتیجه می گیریم که احساس امنیت اگرچه با میزان جرم یا ضریب امنیتی موجود در جامعه ارتباط دارد ، ولی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که از جمله آنها می توان به قدرت و توان پلیس ، رسانه ها ، مجازات مجرمان و…. اشاره کرد.

مفهوم امنیت

گام اول در تحلیل هرپدیده ای تعریف آن است. امنیت از جمله مفاهیمی است که به سختی می توان آن را تعریف کرد مگر آنکه به واسطه نا امنی تعریف شود.

تعاریف گسترده ای از امنیت ارائه شده است ، تعاریف لغوی عبارتند از :

حفاظت در مقابل خطر (امنیت عینی )، احساس ایمنی (امنیت ذهنی ) و رهایی از تردد (اعتماد به دریافت های شخصی ) می باشد. (بوزان ، ۹۸۳، ص ۵۲)

امنیت به تعبیر باری بوزان یک مفهوم توسعه نیافته است و جا دارد تا به عنوان مفهوم قدرتمندتر و مفیدتر از شان و منزلت فعلی آن شناخته شود . (فریدمن ، ۱۳۷۵)

در یکی از کامل ترین تلاش ها جهت تحلیل این مفهوم آرنولد ولفرز امنیت را یک (نشان و سمبل مبهم) توصیف کرده و به وجود پتانسیل ابهام و استفاده سیاستمداران از آن اشاره دارد. (فریدمن )

امنیت از نظر لارونی مارتین عبارت است از ((تضمین رفاه آتی )).

احساس نا امنی ، زمینه ها ، پیامدها و شیوه های مقابله :

امنیت نه تنها از وظایف اصلی دولت و نمایندگان عالی آن در مناطق مختلف کشور است بلکه بستر اجرای سیاست های دولت در کشور می باشد .

در طول تاریخ پس از انقلاب و در فراز و نشیب های امنیت و حوادث تلخی که بر امنیت داخلی گذشت ، هیچ گاه امنیت با اهداف و نیات مختلفی که مطرح می شود و به اندازه امروز عمده نگردیده است .

امنیت ، در یک کشور زمانی ایجاد می شود که امنیت روانی وجود داشته باشد ، و امنیت روانی خود نیز ناشی از احساس امنیت است و احساس امنیت نمایشی از تلاش همگانی برای اداره جامعه سالم است . یکی از دغدغه های مهم دولت جمهوری اسلامی ، ایجاد امنیت برای شهروندان است ؛ چرا که بستر توسعه موزون و همه جانبه ، جز با وجود این اکسیر فراهم نمی شود.

احساس نا امنی یا ناشی از فرد است و یا ناشی از محیطی که فرد در آن زندگی می کند. بعضی گفته اند عدم وجود جلوه هایی از قدرت مرکزی در محیط و همچنین عملکرد بعضی رسانه های گروهی می تواند از جمله عوامل احساس نا امنی باشد.

عوامل ایجاد احساس نا امنی

۱- کاهش باور عمومی نسبت به مجریان برقراری و حفظ نظم

کاهش باور عمومی با ایجاد تصویر ذهنی منفی در افراد جامعه به عنوان عامل احساس نا امنی مطرح می شود به گونه ای که مردم اقدامات مثبت در جهت بر قراری و حفظ نظم را باور نمی کنند و این خود ، زمینه ساز بروز یک بیماری فرهنگی در جامعه می شود.

۲- وجود فرهنگ شفاهی با کارکرد قومی ایجاد شیعه در میان مردم

که با توجه به برخی ویژگی های منفی روانی ، از جمله زود باوری ، برخوردهای احساسی ، عاطفی پرگویی ، اغراق و غیبت ، سبب تولید و بروز مجموعه رفتارهایی می گردد که احساس نا امنی را به دنبال دارد.

۳- فقدان نظام آموزشی و اطلاع رسانی فعال جهت ارتقاء دانش و بینش امنیتی جامعه

بی اطلاعی ، نا آگاهی و یا در اختیار داشتن اطلاعات ناکافی و یا ناصحیح که بر اثر شایعه و یا برخی ویژگی های منفی روانی ایجاد می شود. عامل مهم احساس نا امنی است. همان گونه که ((وست چرچمن )) درکتاب ((نبرد با استقلال )) می گوید ، وقتی می توانیم در یک جامعه از وجود احساس امنیت ، اطمینان حاصل کنیم که مردم آن جامعه آگاه باشند.

پیامدها و تبعات وجود یا گسترش احساس نا امنی در جامعه

۱- ایجاد حالت انفعال در مردم ؛

۲- از میان رفتن خلاقیت ها ؛

۳- بروز بی تفاوتی و رفتارهای مبتنی بر بی اعتمادی به قدرت مرکزی ؛

۴- خدشه دار شدن امنیت اجتماعی ؛

۵- بروز رفتارهای فردی و جمعی مبتنی بر طرفداری از شدت عمل دولت و نظام توسط دستگاه عدالت کیفری ؛

۶- عدم سرمایه گذاری در مناطق مختلف و ایجاد مانع در فرآیند توسعه و اقتصادی ؛

۷- از دست رفتن فرصت تصمیم گیری عقلانی از سوی مسئولین . (بلندیان ، ۱۳۷۹، ص ۲)

امنیت در این مطالعه دارای سه بعد است : امنیت جانی ، ناموسی ، مالی . اما جنبه دیگری از امنیت مربوط به ((فضای اجتماعی )) است و ممکن است که جان و مال و ناموس فرد در جامعه به مخاطره نیفتد ، اما فضای اجتماعی دارای امنیت لازم نباشد.

نتیجه گیری :

نیاز به امنیت یکی از نیازهای اساسی بشر به شمار می رود . در حقیقت مرتفع شدن بیشتر نیازهای مهم آدمی حتی نیازهای زیستی نیز به نوعی تابع میزان امنیت است. امنیت پدیده چند بعدی است و مطالعه میزان امنیت در یک جامعه به لحاظ عوامل مختلف اقتصادی سیاسی و اجتماعی امکان پذیر است .

اما عموم صاحب نظران بر این باورند که میزان احساس امنیت در یک جامعه به اندازه وجود آن اهمیت دارد ، چون واکنش هایی که فرد در جامعه، در قبال عدم امنیت بروز خواهد داد، تابع میزان دریافت و ادراک او از امنیت خواهد بود و لذا احساس امنیت ، متغیری کلیدی در این خصوص محسوب می شود.

نکته دیگر در مورد احساس امنیت و یا نا امنی ، واقعی یا کاذب بودن آن است که تشخیص آن حائز اهمیت فراوانی است ، در این مطالعه ، امنیت در حوزه فردی مد نظر قرار گرفته است و در این حوزه به ابعادی که ارتباط تنگاتنگ با حیات روزمره فرد دارند ، پرداخته شده است .

اگر به جرات می توان گفت که حد بالایی از متوسط افراد در زندگی روزمره خود دچار نوعی از احساس ناامنی می باشند و این نتیجه برای مسئولان حائز اهمیت خواهد بود که در ایجاد احساس امنیت در افراد که یکی از عناصر مهم نظم اجتماعی به حساب می آید ، اقدامات و برنامه ریزی ها و نیز اطلاع رسانی مقتضی صورت گیرد.

گردآوری توسط سرگرد علیرضا زارعان سرپرست اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی پلیس اصفهان

آیا می دانید؟

گروه استان ها_اصفهان_ آیا میدانستید بیشترین تصادفات رانندگی، هنگام «جابجایی از یک لاین به لاین دیگر»، «گردش به چپ یا راست» و نیز «سبقت به دلیل عدم توجه به نقاط کور» رخ می‌دهد.

 آیا میدانستید طبق بررسی‌ها، کاهش دید عامل بسیاری از حوادث رانندگان بالا ۶۰ سال است. (افراد پس از ۴۵ سالگی دچار ضعف در نزدیک‌بینی می‌شوند و در نتیجه، باید از عینک‌های طبی برای دید بهتر اعداد و عقربه‌های داشبورد استفاده کنند.)

 آیا میدانستید معمولاً ۳ ساعت رانندگی در شب، سبب کاهش دقت راننده و افزایش احتمال خطا می‌شود. بعد از ۷ ساعت، احتمال حادثه بیشتر می‌شود و پس از ۹ ساعت، آگاهی و هوشیاری راننده کمتر شده و کنترل عضلات وی کاهش می‌یابد.

 آیا میدانستید در برابر هر ۱۰ کیلومتر سرعت، معادل ۶ متر از میزان حوزه بینایی کاسته می‌شود.

 آیا میدانستید «خوردن» در هنگام رانندگی به اندازه «شماره‌گیری تلفن همراه»، موجب حواس‌پرتی است.

 آیا میدانستید طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، به ازای هر یک کیلومتر کاهش سرعت، متوسط تعداد تصادفات حدود ۲ درصد کاهش می‌یابد.

 آیا میدانستید بررسی‌ها نشان می‌دهد که بطور متوسط ۲۵ درصد رانندگان به علت پوشیدن کفش‌های نامناسب هنگام رانندگی، کنترل کامل خودرو را در اختیا.ر ندارند.

آیا میدانستید بخش قابل توجهی از تصادفات به وقوع پیوسته، به دلیل رعایت نکردن فاصله لازم با وسیله نقلیه جلویی است.

 آیا میدانستید مدت زمان واکنش (مدت زمان مشاهده خطر تا آغاز واکنش) برای یک راننده عادی، حدود ۷۵ صدم ثانیه می‌باشد.

 آیا میدانستید گوش دادن به رادیو پخش با صدای بلند و غرق شدن در آهنگ مورد علاقه، موجب تأخیر ۵۰ صدم ثانیه در واکنش، هنگام بروز خطر می‌شود.

 آیا میدانستید انجام هر فعالیتی هنگام رانندگی نظیر برداشتن اجسام از کف خودرو،‌تنظیم سیستم صوت، نوشتن پیامک، تمیز کردن عینک و غیره، موجب تأخیر در واکنش می‌شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا