اقتصاد کلان

رشد ۲۳ درصدی بودجه عمومی کشور

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تامین مالی در اقتصاد بخش اصلی و پیش نیاز رشد اقتصادی است  بنابراین باید روش هایی به کار بگیریم که این پیش نیازها را تامین کند گفت:  انتشار و استفاده از اوراق گام  یکی از روش ها برای رشد اقتصادی کشور بوده که نیاز اصلی کشور است و این فرآیند به تامین مالی کوتاه مدت کمک می کند.

وی افزود: سیستم فکتورینگ یک مطالبه اقتصادی بوده و پرداخت مطالبات را از طریق  یک الگوی مناسب فراهم می کند همچنین آیین نامه فکتورینگ برای طرح های عمرانی هم  تصویب شد ه و دستورالعمل آن موجود است.

منظور بیان کرد: امسال سیستم فکتورینگ به یک شیوه تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی تبدیل شده است.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: طبق برآوردی که انجام شده  ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مسائل فرهنگی تصویب شده و منابع توسعه فرهنگی به طور کلی امسال تامین می شود.

منظور در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق های دولتی گفت: اجرای قانون از ابتدای سال است و هر زمان دستورالعمل ها اصلاح و احکام ابلاغ شود اجرا می شود.

منظور بیان کرد: در قانون بودجه پیش بینی شده با توجه به آنکه منابع صندوق بازنشستگی جوابگو نباشد دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های قبلی را پرداخت کند و در مورد نحوه پرداخت این ۱۳۰ هزار میلیارد تومان ابزار های مختلفی پیش بینی شده است .

 منظور با بیان اینکه  بازنشستگان دستگاه های دولتی با افراد هم رتبه خودشان همسان سازی می شوند گفت: در قانون بودجه امسال نیز این منابع دیده شده است.

وی اظهار کرد: در بخش دولتی پیش بینی کردیم که منابع پایداری تامین شود تا این پرداخت ها اتفاق بیفتد.

منظور با بیان اینکه یک درصد ارزش افزوده صرف بازنشستگی صندوق های دولتی خواهد شد گفت: با ابلاغ بودجه به صندوق ها اعلام کردیم که احکام را تنظیم کنند‌ و درحال تدوین نحوه دستورالعمل احکام هستیم.

 وی افزود: در مورد تامین بودجه بازنشستگان تامین اجتماعی فرایند مشابهی وجود دارد و سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با صدور احکام همسان سازی اقدامات لازم را انجام می دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه  با بیان اینکه بودجه عمومی امسال  رشد ۲۳ درصدی داشته  است گفت: در سال های گذشته رشد بودجه به ۵۰ درصد رسیده بود که به گونه ای دارای ابهام بوده است اما امسال نگرانی نسبت به کسری بودجه نداریم و در بودجه سال ۱۴۰۳ سهم منابع پایدار از جمله مالیات ها ، سود گمرکی و منابع حاصل از دارایی های دولت یک افزایش قابل ملاحظه ای داشته  است و با افزایش سهم منابع پایدار و بودجه نا اطمینانی را از بین برده ایم.

وی افزود: سهم خالص اوراق در تامین مالی دولت به ۵.۵ درصد کاهش یافت.

 منظور با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبارات عمرانی امسال  رشد معناداری داشته است گفت:  در سال  ۱۴۰۲ ،۳.۹ همت اعتبار به پروژه های عمرانی تخصیص دادیم که نسبت به سال های گذشته  رشد بسیار چشم گیری داشته است.

وی افزود: همچنین علاوه بر این تخصیص اعتبارات  در طرح های عمرانی  در سال ۱۴۰۲ از طریق تخصیص قیر و سایر بخش ها  را در نظر گرفتیم که میزان آن به  ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می رسید و این میزان جهش تخصیص  اعتبار زمینه ساز افتتاح  ۲هزار پروژه  کوچک و بزرگ  عمرانی که سال ها نیمه تمام باقی مانده بودند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا