اخبار استان ها

رشد ۳ برابری خرید فرآورده‌های کشاورزی در گلستان

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران در گلستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون روستایی استان، محمدرضا جامی اظهار کرد: در سال‌جاری بر اساس مصوبات ملی و استانی، اتحادیه تعاون روستایی گلستان به عنوان کارگزار خرید گندم و دانه‌های روغنی (کلزا و کاملینا) با قیمت تضمینی تعیین شد که این اتحادیه نسبت به ایجاد مراکز خرید محصول در استان اقدام کرد و مدیریت تعاون روستایی به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد اتحادیه در خرید این دو محصول ایفای نقش داشت.

وی افزود: همچنین خرید محصول جو و سیب‌زمینی کشاورزان به مدیریت تعاون روستایی محول شد و در مجموع ۳۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی (گندم، کلزا، کاملینا، جو و سیب‌زمینی) خریداری کرد که مشخصات آن در سامانه‌های اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی و مدیریت تعاون روستایی استان ثبت شده است.

مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: در همین راستا، خرید مباشرتی گندم برای غله در ۴۹ مرکز به میزان ۲۴۹ هزار تن از ۲۵ هزار و ۶۰۶ کشاورز و خرید مباشرتی کلزا برای بخش خصوصی در ۴۵ مرکز به میزان ۱۰۱ هزار تن از ۱۱ هزار و ۱۱۳ کشاورز و خرید مباشرتی کاملینا برای بخش خصوصی در دو مرکز به میزان ۳۹۴ تن از ۸۵ کشاورز انجام شده است.

جامی با بیان اینکه خرید تضمینی جو برای سازمان تعاون روستایی در ۹ مرکز به میزان ۳۵ هزار و ۹۷۶ تن از دو هزار و ۱۰۶ کشاورز و خرید سیب‌زمینی در ۹ مرکز به میزان شش هزار و ۷۰۷ تن از ۲۸۳ کشاورز انجام شده است، یادآور شد: وجوه محصول گندم توسط اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان پرداخت می‌شود.

وی آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران استان را تشریح کرد و گفت: ۵۶ هزار تن از دانه‌های روغنی کلزا و کاملینا به مبلغ ۱۹ هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی با مباشرت اتحادیه تعاون روستایی استان خریداری شد که از این میزان ۹۹.۵ درصد مطالبات آن پرداخت شده است اما خرید ۴۵ هزار و ۶۵ تن باقیمانده با پیگیری استاندار و مجمع نمایندگان گلستان به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان واگذار شد که براساس آخرین پیگیری‌ها، تاکنون ۸۰ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت شده و بقیه در آستانه پرداخت قرار دارد.

مدیر تعاون روستایی گلستان با بیان اینکه شرکت‌های بخش خصوصی خریدار کلزا و کاملینا توسط جهاد کشاورزی معرفی شده است و در قبال خرید محصول کشاورزی از مشوق‌های وارداتی (دانه، کنجاله و روغن خام) بر اساس شیوه‌نامه بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: در جو و سیب‌زمینی نیز تاکنون سه هزار میلیارد ریال از خواسته کشاورزان معادل ۷۵ درصد کل پول پرداخت شده و بقیه در آستانه پرداخت قرار دارد.

جامی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی جهاد کشاورزی در سال‌جاری بیش از ۲۰ هزار تن دانه سویا در گلستان تولید می‌شود، گفت: خرید این محصول نیز بر اساس معرفی‌نامه‌های صادره برای خریداران بخش خصوصی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و مصوبات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان و با مباشرت اتحادیه تعاون روستایی استان به‌زودی انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فرایند انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها و اتحادیه‌های شهرستانی و استانی تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی استان توضیح داد: اعضای هیئت مدیره برای مدت سه سال در مجامع عمومی عادی انتخاب می‌شوند و مدیران عامل پیشنهادی هیئت مدیره در جلسه هیئت مدیره که با دعوت‌نامه رسمی در مکان و زمان مشخص انجام می‌پذیرد از بین فرد یا افراد واجد شرایط و دارای دانش و تجارب مرتبط با امور تعاونی‌ها انتخاب شده و به تعاون روستایی شهرستانی یا استان پیشنهاد می‌شوند.

به گفته مدیر تعاون روستایی گلستان، صلاحیت نامزدهای هیئت مدیره و مدیران عامل پیشنهادی به تعاون روستایی بر اساس آئین‌نامه احراز صلاحیت افراد مصوب در مجمع عمومی شرکت توسط کمیته سه نفره بررسی شده است و پس از انطباق و اخذ تاییدیه از مراجع ذی‌ربط، برای انجام عملیات ثبتی ارجاع داده می‌شود.

جامی، سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت بر تعاونی‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه را وظایف اصلی سازمان تعاون روستایی برشمرد و گفت: این سازمان بخش عمده‌ای فعالیت‌های خود از جمله فنی، بازرگانی، آموزش و حسابرسی را به واسطه تعاونی‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه انجام می‌دهد.

به گفته وی، مدیریت تعاون روستایی گلستان در سال‌جاری سه برابر سال گذشته محصولات کشاورزی استان را توسط شبکه تعاونی‌های تحت پوشش خریداری و این فرایند در کمال دقت و سلامت و با رعایت قوانین و مقررات انجام شده و اطلاعات محصولات خریداری‌شده در سامانه‌های مربوطه توسط مراجع ذی‌صلاح قابل رؤیت و ارزیابی است.

مدیر تعاون روستایی گلستان تاکید کرد: شفافیت در عملکرد و فعالیت‌های سازمان و شبکه را از اصول مهم کاری خود می‌دانیم و به آن پایبند هستیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا