به گزارش سرمایه گستران ، مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست گفت:کره جنوبی راه صنعتی شدن را با ایران در دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد و نخستین کارخانه خودروسازی در ایران با عنوان ایران ناسیونال سال ۱۹۵۸ و در کره جنوبی سال ۱۹۶۱ فعالیتش را شروع کرد.
وی تاکید کرد:صنعت خودروسازی کره یکی از صنایع پیشرو این کشور شناخته می شود که توانسته در مدت ۵۰ سال به عنوان یکی از برندهای معتبر در این عرصه شناخته شود.
وی رمز موفقیت کره جنوبی در مسیر توسعه را استفاده از امکانات موجود دانست و گفت:این کشور در دهه ۱۹۶۰ با اتکا بر توانایی های موجود توانست ظرفیت صادراتش را در بخش های مختلف افزایش دهد.
رییس کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان افزود:استفاده از تجربیات کره جنوبی در توسعه اقتصادی می تواند به ایران در رسیدن به اهداف اقتصادی خود کمک کند.
وی دولتی بودن اقتصاد ایران را یکی از چالش های مهم این بخش برشمرد و گفت:کره جنوبی بر پایه شرکت های بخش خصوصی توانست مسیر توسعه اقتصادی را سریع تر از سایر کشورها طی کند.
کون هیونگ لی مدیرگروه پژوهشی آفریقا و خاورمیانه و عضو اتاق فکر دولت کره جنوبی در مطالعات تجاری و منطقه ایی دراین نشست گفت:کره از سال ۱۹۶۰ برنامه توسعه اقتصادی را آغاز کرد و در دهه ۱۹۶۰ با صادرات محصولات سبک صنعتی و در دهه ۱۹۷۰ با صادرات محصولات سنگین صنعتی وارد بازارهای بین المللی شد.
هیونگ لی تاکید کرد:برنامه ریزی صادراتی و صنعتی سازی بخش های تولیدی مهمترین عامل توسعه اقتصادی کره جنوبی است که با همکاری دولت و بخش خصوصی امکان پذیر شد.
وی درآمد سرانه کره را در سال ۱۹۵۴ را برابر ۷۰ دلار و در سال ۲۰۱۶ ،۱۰۴۷ دلار اعلام کرد و گفت:تولید ناخالص داخلی (G.D.P) کره در سال ۱۹۵۴ ،۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ به ۱۴۰۰ میلیارد دلار رسید.
تولید بر مبنای صادرات ،رویکرد اصلی شرکت های کره ایی است
وی مهمترین عامل توسعه اقتصادی کره را توجه به صادرات محصولات کالا و خدمات برشمرد و گفت:رویکرد تولید در کره صادرات و فروش در بازارهای جهانی است و بر این اساس تولیدکنندگان باید کالایی تولید کنند که بتوانند آنرا صادرکنند.
وی برنامه ریزی راهبردی دولت برای افزایش صادرات را نخستین عامل موفقیت اقتصادی این کشور عنوان کرد و گفت:دولت کره مهمترین وظیفه خود را نظارت بر اجرای این برنامه تعریف کرد و بخش خصوصی به خوبی این برنامه را عملیاتی کرد.
وی ارتباط دو طرفه دولت و بخش خصوصی را از دیگر عوامل موفقیت این کشور در عرصه اقتصادی برشمرد و گفت: برقراری مکانیسم پویا و فعال بین بخش دولتی و بخش خصوصی عامل موفقیت یک کشور است زیرا بخش دولتی زمینه توسعه بخش خصوصی را فراهم می کند.
وی تاکید کرد:دولت کره همواره مراقب بخش خصوصی بوده و بخش خصوصی همواره برای رسیدن به اهداف صادراتی مورد نظر دولت تلاش می کرده است .
وی تاکید کرد:شرکت هایی که می توانستند به برنامه دولت در صادرات و تولید صنعتی عمل کنند از مالیات معاف می شوند و این بهترین مشوق برای شرکت های کره ایی است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم و اثرگذار نوآوری سازمانی در شرکت های کره ایی اشاره کرد و گفت: شرکت های کره ایی در اندازه کوچک تا بزرگ به ایجاد واحد تحقق و توسعه اهتمام می ورزند.
هیونگ لی با تشریح مسیر رشد صنعت خودروسازی کره گفت:در دهه ۱۹۵۰ کره جنوبی با واردات خودرو ،در دهه ۱۹۶۰ با مونتاژ خود را به شیوه S.K.D و C.K.D وارد مسیر خودروسازی شد.
وی خاطر نشان کرد: تولید خودرو به دو روش تولید قطعه و مونتاژ در کره آغاز شد و در قالب یک سیستم مدون از مونتاژکاری قطعات ژاپنی به تولید تمام قطعات رسیدیم.
وی افزود: دولت با برنامه ریزی مدون توانست تعداد خودروسازان کره ایی را از ۱۰ شرکت به ۳ شرکت کاهش دهد و مقیاس تولید این شرکت ها را افزایش دهد .
هیونگ یاداور شد:برقراری ارتباط بین قطعه سازان و مونتاژکاران خودرو و افزایش کمی و کیفی قطعات و پلتفورم های جدید باعث موفقیت صنعت خودروسازی کره شد.
وی از سرمایه گذاری مشترک برخی از خودروسازان مطرح جهان مانند فولکس واگن،میتسوبشی،فورد و GM با خودروسازان کره ایی طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت:این سرمایه گذاری های باعث انتقال تکنولوژی و حضور در بازارهای جدید شد.
در سال ۲۰۱۲ ،۳ میلیون خودرو کره ایی به بازارهای جهانی صادر شد
وی تصریح کرد:در سال ۲۰۰۳ بیش از ۸/۱ میلیون خودرو و در سال ۲۰۱۲ ،۳ میلیون خودرو از کره جنوبی به بازارهای جهانی صادر شده است .
سید کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این نشست از برگزاری نشست های مشترک بین دانشگاه های کره جنوبی و دانشگاه اصفهان در زمینه توسعه اقتصادی خبر داد و گفت:کره جنوبی یکی از کشورهایی است که می توان از تجربیات ان در مسیر توسعه صنعتی ایران بهره گرفت.