اخبار استان ها

روابط عمومی پیوند مطالبه‌گری و ‌پاسخگویی است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از اصفهان، مجتبی راعی _پنجشنبه یازدهم بهمن_ در نشستی با ریاست انجمن روابط عمومی ایران و اعضای انجمن روابط عمومی ایران نمایندگی کاشان با اشاره به ارتباط تنگاتنگ این حوزه با حرفه خبرنگاری، اظهار کرد: روابط عمومی نه‌تنها پوشش‌دهنده رسالت خبرنگاری است، بلکه بُعد پاسخگویی را نیز در بر دارد.

وی افزود: خبرنگاران در جایگاه مطالبه‌گران جامعه قرار دارند، اما کارشناسان روابط عمومی باید هم مطالبه‌گر باشند و هم پاسخگو باشند که این نقش دوسویه، مرز حساسی را شکل می‌دهد و تعامل هوشمندانه میان این دو حیطه را ضروری می‌کند.

فرماندار ویژه کاشان با اشاره به تحول سریع دنیای اطلاع‌رسانی، عنوان کرد: در گذشته، رسانه‌ها در مرحله وب ۱ بودند، اما امروز اطلاع‌رسانی لحظه‌ای و پویا شده است.

راعی اضافه کرد: اگر لحظه‌ای از این فضا غفلت کنیم از جریان اطلاعات عقب می‌مانیم، رسانه‌ها نه‌تنها در سطح ملی، بلکه در عرصه بین‌المللی به یک قدرت اثرگذار تبدیل شده‌اند و این جایگاه باید پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه رسانه امروزه به صنعتی با گردش مالی و اقتصادی تبدیل شده است، تصریح کرد: رسانه ابزار انتقال اطلاعات نیست، بلکه یک صنعت اقتصادی است که هزینه و درآمد دارد، این موضوع ایجاب می‌کند که نگاه ما به اطلاع‌رسانی تغییر کند و آن را به‌عنوان یک ابزار قدرت بشناسیم.

فرماندار ویژه کاشان بر اهمیت مدیریت صحیح افکار عمومی تأکید و عنوان کرد: دیگر تنها تنویر افکار عمومی مطرح نیست، بلکه مدیریت آن اهمیت ویژه‌ای دارد، روابط عمومی‌ها باید بدانند چه زمانی از ابزار قدرت استفاده کنند و چه زمانی کوتاه بیایند. عدم شناخت زمان و جایگاه مناسب می‌تواند منجر به بحران شود.

راعی با اشاره به ضرورت به‌روز بودن کارشناسان روابط عمومی افزود: در گذشته مهارت‌های هفت‌گانه رایانه‌ای اهمیت داشت، اما امروز استفاده از ابزارهای نوین از جمله هوش مصنوعی، ضروری است و تسلط به زبان‌های بین‌المللی به‌ویژه انگلیسی و عربی، برای موفقیت در این عرصه اهمیت دارد.

وی با اشاره به نقش روابط عمومی در معرفی ظرفیت‌های کاشان، عنوان کرد: به‌جای درخواست مداوم برای استان شدن کاشان، باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه را به شکلی حرفه‌ای به نمایش بگذاریم تا تصمیم‌گیران کشوری به این نتیجه برسند که کشور به این قابلیت‌ها نیاز دارد و روابط عمومی‌ها می‌توانند نقش کلیدی در این زمینه ایفا کنند.

جایگاه روابط عمومی در نظام سازمانی کشور همچنان نامشخص است

خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط عمومی ایران نیز اظهار کرد: مسئولان سازمان‌های دولتی هنوز جایگاه روابط عمومی را به درستی درک نکرده‌اند و این امر چالش‌هایی جدی برای نظام اداری کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت تخصص و دانش کارشناسان روابط عمومی، ادامه داد: یک کارشناس روابط عمومی باید شناخت کاملی از سیستم خود داشته باشد.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران تصریح کرد: اگر فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند، بر فرایندهای سازمان خود احاطه نداشته باشد، قادر نخواهد بود به درستی آن را معرفی کرده و از عملکردش دفاع کند.

رفیعی با انتقاد از بعضی تصمیم‌گیری‌ها در سازمان‌های دولتی اظهار کرد: شاهدیم که در بعضی نهادها، افرادی بدون تخصص در حوزه ارتباطات در سمت‌های روابط عمومی منصوب می‌شوند، برای مثال، در وزارت اقتصاد نباید انتظار داشته باشیم فردی با مدرک حسابداری بتواند نقش یک کارشناس ارتباطات را ایفا کند، این وظیفه نیازمند دانش و مهارت ویژه‌ای در زمینه ارتباطات و اطلاع‌رسانی است.

وی بر پیچیدگی این حرفه تأکید و اضافه کرد: برخلاف بعضی مشاغل فنی که افراد می‌توانند با یادگیری مهارت‌های مشخص به آن‌ها تسلط پیدا کنند، روابط عمومی یک حوزه تخصصی و چندبعدی است.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران گفت: کارشناسان این رشته باید همواره در دسترس باشند، زیرا نقش آن‌ها تنها یک شغل نیست، بلکه یک تعهد و عشق به اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباط مؤثر است.

رفیعی ابراز امیدواری کرد: کارشناسان روابط عمومی در شهرستان‌ها از جمله کاشان، بتوانند با فعالیت‌های حرفه‌ای خود الگوی مناسبی در این حوزه باشند و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف ارتباطی و اطلاع‌رسانی ایفا کنند.

وی با تقدیر از تلاش‌های اعضای انجمن در کاشان، بر اهمیت تعامل با رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: رسانه‌ها نقش کلیدی در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی دارند و باید از رسانه‌های منصف و حرفه‌ای حمایت کنیم.

بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های کاشان

سجاد ایجادی، مسئول روابط عمومی اداره برق کاشان و رئیس انجمن روابط عمومی ایران نمایندگی کاشان نیز در این دیدار به بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های کاشان پرداخت و گزارشی از اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه کاشان دهمین نمایندگی انجمن روابط عمومی در کشور است، افزود: این انجمن با بیش از ۷۰ عضو از ادارات مختلف شهرستان، تلاش می‌کند تا روابط عمومی را از حالت شعاری و فرمالیته خارج کرده و به جایگاه واقعی خود برساند.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران نمایندگی کاشان به نقش کلیدی روابط عمومی در ایجاد ارتباط مؤثر بین سازمان‌ها و مردم اشاره کرد و افزود: هدف اصلی ما جمع‌آوری نیروهای متخصص و فعال در حوزه روابط عمومی است تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم و رضایت آن‌ها را جلب کنیم.

انجمن روابط عمومی کاشان از سال ۱۴۰۰، با تأیید وزارت کشور، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و همواره در تلاش بوده است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات مشورتی، سطح کیفی روابط عمومی در ادارات و سازمان‌های شهرستان را ارتقا دهد.

نشست انجمن روابط عمومی کاشان با حضور فرماندار، رئیس انجمن روابط عمومی ایران و اعضای هیئت‌مدیره انجمن کاشان در فرمانداری کاشان با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه روابط عمومی و ارتقای جایگاه این بخش در ادارات و سازمان‌های شهرستان برگزار شد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا