اخبار استان ها

رویکرد اخذ مالیات از کسب و کارهای کوچک، تسهیل گرایانه باشد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از خراسان جنوبی، حسین هاشمی امروز یکشنبه -۲۷ خرداد- در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیران واحدهای تابعه وزارت اقتصاد و دارایی استان با بیان اینکه پیشنهاد می کنم که جلسات این شورا با موضع های دیگر برای استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای موثر بودن استان در کشور برگزار شود، اظهار کرد: آماده همکاری بر اساس تعامل موجود در استان، برای پیگیری مسایل مربوط به حوزه های مختلف در وزارتخانه های مربوط را دارم.

وی با بیان این مطلب که باید مقررات بومی برای هر استان پیش بینی شود تصریح کرد: در این حوزه هم نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد و باید جلسات تخصصی تری برای رفع ناترازی موجود در شبکه بانکی برگزار شود.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: چون میزان درآمد مردم در استان پایین تر است باید برای کاهش فشار بر کسبه از محل های دیگر مالیات اخذ شود و در مالیات های مستقیم و غیر مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی وجود دارد که چون عمده کسبه خراسان جنوبی کسبه جز و کسب و کارهای کوچک هستند، باید در قانون مالیات ها فکری شود.

وی تاکید کرد: رویکرد مالیاتی نسبت به کسبه جز باید تسهیل گرایانه باشد که این مشکل ناشی از اشکال در قوانین است و یک جلسه اختصاصی در زمینه بررسی مشکلات مالیاتی هم باید برگزار شود.

هاشمی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی شایستگی برخورداری از معافیت های مالیاتی را دارند، افزود: گمرک با توسعه استان به طور مستقیم ارتباط دارد و باید تلاش کنیم تا به سمت فعال کردن بازارچه های مرزی و ایجاد منطقه آزاد در خراسان جنوبی پیش برویم و موفقیت منطقه ویژه در بازارچه ماهیرود می تواند الگوی برای دیگر سازمان ها باشد.

وی تصریح کرد: مردم گلایه مندی به حق در خصوص عملکرد بازار بورس دارند که در جلسه تخصصی باید موضوع های مربوط را به خوبی بررسی کنیم.

مرتضی ذاکریان، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و مالیاتی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: نرخ رشد اقتصادی استان ۴.۴ درصد، نرخ بیکاری ۵ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۹.۶ درصد، میزان اشتغال در زمستان ۳۷.۶ درصد، نرخ تورم سالانه ۳۹.۷ درصد و ضریب چینی استان ۳۵ درصد است که در این زمینه جزو استان های آخر کشور هستیم.

وی افزود: درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ در استان باوجود خشکسالی ۲۰ سال گذشته و نبود صنایع مهم در استان، ۱۱۲ درصد رشد داشته است که بیش از میانگین کشور و باری بر روی دوش مردم خراسان جنوبی در این زمینه گذاشته شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: کل اعتبار سال ۱۴۰۲ استان ۵ همت بود که ۴ همت آن تخصیص یافت که دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن نقدی و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر آن هم اسناد خزانه بود.

وی گفت: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حساب دستگاه های استان است و یکی از مشکلاتی که سبب این موضوع شده تخصیص نامنظم اعتبارات است.

ذاکریان افزود: عملکرد مولد سازی خراسان جنوبی ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان غیر منقول و ۶۰ میلیارد تومان هم منقول بوده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای تشکیل استان یک میلیارد و ۶۸۷ میلون دلار سرمایه گذاری در ۳۸ پروژه بوده است که در ۱۷ پروژه خراسان جنوبی سرمایه گذاران خارجی سرمایه گذاری کرده اند که بیشترین آن در خوسف با اجرای ۶ پروژه است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرمایه گذاری در این پروژه ها را بیشتر چینی ها و افغانستانی ها انجام داده اند و تاکنون ۱۳۵ لایه اطلاعاتی را برای تدوین اطلس سرمایه گداری خراسان جنوبی جمع آوری کرده ایم، تصریح کرد: سال ا ۱۴۰ هشت هزار و ۵۳۸ مجوز و در سال ۱۴۰۲، ۲۸ هزار و ۵۹۵ مجوز و در سال جاری تاکنون ۱۲۶ هزار و ۴۶ مجوز برای استان توسط درگاه صدور مجوزهای کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۴۹ هزار و ۷۷۹ مجوز تاکنون برای خراسان جنوبی در این خصوص صادر شده و ۶۵.۶ درصد درخواست های مورد نظر منتهی به صدور مجوز شده است.

ذاکریان گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰، ۱۱ هزارو ۲۱۴ میلیارد تومان بود که ۶۳ درصد آن جذب شد و برای هدایت خراسان جنوبی به سوی توسعه باید چند صنعت بزرگ در استان داشته باشیم.

وی افزود: بعضی از ناترازی های موجود در بانک ها ناشی از تعهدات تکلیفی است که دولت آنها را ابلاغ می کند و مطالبه گری بیش از حد از بانک ها سبب ایجاد مشکلاتی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تاکید کرد: مصوب شده که کلیه حساب های برندگان مناقصات دستگاه های اجرایی باید در استان باشد و گردش مالی این پروژه ها هم باید در خراسان جنوبی باشد که دو هزار میلیارد تومان قرارداد در سه ماهه تابستان گذشته داشته ایم.

به گزارش سرمایه گستران، در ادامه این جلسه هر یک از مدیران واحدهای تابعه وزارت اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گزارشی از آخرین وضعیت حوزه کاری خود، مشکلات موجود و راهکارها برای رفع آنها را ارائه کردند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا