اخبار استان ها

ریزش سن غلات در مزارع شهرستان مرند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری ظهر امروز _پنجشنبه دهم خرداد_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مبارزه با آفت سن مادری در سطح ۶۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان انجام شد، اظهار کرد: کشاورزان با توجه به توصیه‌های ارائه شده توسط واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی و کارشناسان شبکه‌های مراقبت مستقر در مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و کلینیک‌های گیاه پزشکی، در اولین فرصت نسبت به تهیه سموم مورد نیاز و سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی با اعلام لزوم مبارزه با آفت سن در مرحله مادری به منظور جلوگیری از طغیان آفت سن در مرحله پورگی، افزود: تاکنون در سطح ۶۹۰ هکتار مبارزه شیمیایی بر علیه سن مادری در مزارع گندم و جو شهرستان صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند سطح مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در مزارع گندم (آبی و دیم) شهرستان را ۶۴۰۰ هکتار و سطح مبارزه با علف‌های هرز مزارع جو (دیم و آبی) را ۱۲۰۰ هکتار اعلام و تصریح کرد: بر اساس گزارش بازدیدهای کارشناسی انجام شده از مزارع گندم و جو دیم روستاهای شهرستان، در بعضی مزارع گندم و جو به ویژه مناطق کوهپایه‌ای و آفتاب‌گیر روستاهای شهرستان، سن مادر غلات ریزش کرده است.

الهیاری گفت: با توجه به ریزش این آفت مهم و خطرناک در سطح مزارع و از طرفی شرایط آب و هوایی مساعد برای فعالیت آفت، پیش‌بینی می‌شود جمعیت سن غلات در مزارع زود کاشت گندم و جو با رشد رویشی بهتر و رطوبت مناسب به صورت کانونی ظاهر و باعث بروز خسارت شود.

وی تاکید کرد: رصد و پایش مزارع غلات همه روزه توسط کارشناسان شبکه مراقبت شهرستان مرند صورت و اطلاع‌رسانی از طرق مختلف به بهره‌برداران انجام می‌شود.

شهرستان مرند دارای ۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم (آبی و دیم) و ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار جو (آبی و دیم) است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا