ساخت ۷ فرودگاه بینالمللی در کشور/ تعداد صندلی هواپیماها در قراردادهای جدید، بیش از کل صندلیهای پروازی فعلی
گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، عباس آخوندی در نشست علنی روز سهشنبه، ۱۳بهمن ماه مجلس شورای اسلامی، در تشریح قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه در حوزه صنعت هوایی کشور گفت: مهمترین اقدام صورت گرفته انعقاد دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بود به طوری که در یکی از قراردادها با شرکت ایرباس ۱۱۸ فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک با اعتباری حدود ۱۰٫۵ میلیارد دلار برای ایران خریداری شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۴۵ هواپیما خریداری شده از شرکت ایرباس از نوع A320، ۴۵ ایرباس از نوع A330، ۱۶ هواپیما از نوع A350 و ۱۲ فروند از سری A380 بوده که این هواپیماها برای برد متوسط و قارهپیما استفاده می شود.
وی ادامه داد: همچنین قراردادی با شرکت ATR برای خرید ۲۰ هواپیمای جت ملخی با ظرفیت ۷۰ نفر منعقد شد؛ از جهت تعداد صندلی، میزان قرارداد مربوطه بیش از کل صندلی های پروازی موجود در ایران است و با این قرارداد ظرفیت ناوگان هوایی ایران به بیش از دو برابر افزایش پیدا می کند.
آخوندی تصریح کرد: در رابطه با نحوه تحویل هواپیماها براساس قرارداد منعقد شده قرار است که از سال جاری (۲۰۱۶ میلادی) تحویل هواپیماهای ایرباس آغاز شده و به مدت ۸ سال به تدریج آنها به ایران عرضه شود همچنین هواپیماهای ATR در مدت ۳ سال به ایران تحویل داده می شود.
وی ادامه داد: قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و منابع اولیه اعتباری توسط خود شرکت ایرباس و شرکت ATR به میزان ۱۵ درصد تأمین شده است؛ از طرف دیگر برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت جمهوری اسلامی دریافت نشده و تضمین بازگشت منابع اعتباری همان عملکرد هواپیماها است ودولت هیچ تضمین رسمی نداده است.
آخوندی با بیان اینکه انعقاد قرارداد میان ایران و فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری یک اتفاق بی نظیر و بی سابقه در تاریخ مالی ایران است تصریح کرد: در کنار بحث خرید هواپیما، ۳ یادداشت تفاهم میان ایران و فرانسه امضا شد که اولین یادداشت در رابطه با توسعه فرودگاه امام خمینی و ساخت یک ترمینال سریع ظرف مدت یک سال با منابع سرمایه گذار بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته همزمان یک ترمینال با عنوان ترمینال سلام در حال ساخت است که تا پاییز سال آینده به بهره برداری می رسد و به تبع آن ترمینال موجود فرودگاه امام خمینی از فعالیت خارج شده تا بازسازی و نوسازی شود؛ از طرفی دیگر در شرایط کنونی ظرفیت استاندارد فرودگاه امام ۶ میلیون بوده که هم اکنون سالانه حدود ۸ میلیون مسافر تردد دارند که براساس برنامه های صورت گرفته با نوسازی ترمینال اصلی ظرفیت آن به ۱۲ میلیون مسافر می رسد.
وی افزود: همزمان با ساخت این ترمینال ها قرار است که ترمینال ایرانشهر در فرودگاه امام با ظرفیت ۳۰ میلیون مسافر ساخته شود که با ساخت ۴۰ ماهه آن ظرفیت فرودگاه امام به ۴۵ میلیون مسافر در سال می رسد همچنین همزمان با این مسئله یک یادداشت تفاهم برای نوسازی فرودگاه مشهد برای افزایش ۴٫۵ میلیون نفری منعقد شده است.
آخوندی تصریح کرد: همچنین یادداشت تفاهمی برای توسعه فرودگاه اصفهان تنظیم شده تا با توجه به زیرساخت های گردشگری اصفهان این فرودگاه به یک فرودگاه بین المللی و گردشگری تبدیل شود؛ همچنین قرار است ۴ فرودگاه بین المللی دیگر در تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز ساخته شود از این رو ما امیدواریم با مجموعه قراردادها بتوانیم ۷ فرودگاه بین المللی را در ایران بسازیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات و برنامه ها نوسازی کل سیستم ناوبری ایران است زیرا ایران دارای یک کریدور طبیعی بوده اما از سال ۸۳ تا کنون سیستم ناوبری بازسازی نشده و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این موضوع با اعتباری حدود ۲۵۰ میلیون میلیون یورو انجام می شود.
وی ادامه داد: امروزه اتفاق مهمی در صنعت هواپیمایی در حال شکلگیری است؛ اگرچه ما حدود ۲۵۶ هواپیما در کشور داریم، اما تنها حدود ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال با عمر حدود ۲۰ سال داریم.
آخوندی تصریح کرد: هماکنون ۵۴ فرودگاه در کشور موجود است، ولی ۸۰ درصد پروازها تنها در ۸ فرودگاه صورت میگیرد و ۸۰ درصد پروازهای بینالمللی نیز تنها از طریق ۳ فرودگاه انجام میگیرد؛ درآمد فرودگاه امام خمینی (ره) به تنهایی برابر کل ۵۳ فرودگاه دیگر است که این نشان از عدم تعادل مطلق در وضعیت هوانوردی ایران و عدم تعادل جغرافیایی و عدم توجه به مناطق محروم است.
این عضو کابینه دولت یازدهم درخصوص برنامههای وزارتخانه خود برای بهبود این وضعیت گفت: ایران مرکز تعادل منطقه است و برخی قدرتهای بزرگ و برخی بیتدبیریهای داخلی تلاش کردند تا به صورت تصنعی این مرکز را از تعادل خارج کنند، به گونهای که ایران باید مرکز هاب هوایی باشد، اکنون این هاب هوایی از ایران جابجا شده است که ما باید ایران را بهعنوان هاب هوایی منطقه بگذاریم.
آخوندی با توضیح اینکه این قراردادها به صورت درازمدت است، بیان کرد: دوره تحویل ایرباس ۸ سال طول می کشد و ۸ سال دوره بازگشت خرید؛ که این بدان معنا است که دنیا پذیرفته با ایران یک قرارداد ۱۶ ساله برمبنای عملکرد هواپیماها انعقاد کند که این بزرگترین نشانه برای آن است که دنیا پایداری و سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفته است.
وی یادآور شد: دوره بازپرداخت قرارداد نوسازی فرودگاه امام خمینی(ره) حداقل ۲۰ سال طول میکشد؛ لذا شرکتی که ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری را میپذیرد و می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند نشان دهنده پایداری جمهوری اسلامی است که توسط تمام قدرت های جهانی پذیرفته شده است.
آخوندی افزود: ما می خواهیم در سطح منطقه و جهان رقابت کنیم و سهم ایران را از سهم بازار جهانی داشته باشیم؛ برآورد سازمان هواپیمایی کشور آن است که ایرانیان از سال ۹۰ تا ۹۳ بیش از ۱۲ میلیارد دلار از شرکت های هواپیمایی خارج تنها بلیت خریده اند و برآورد شرکت هما از عملکرد سالانه آن است که سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ایرانیان برای پرواز از ایران به جهان و از جهان به ایران تنها از شرکت های خارجی بلیت می خرند؛ در حالی که سهم هواپیماهای جنوب خلیج فارس از پروازهای این منطقه ۸۸ میلیون مسافر از سال است که سهم ایران ایر تنها ۴٫۶ میلیون است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اینکه باید قدرت اول منطقه باشیم یعنی آنکه باید برگردیم به اینکه سهم ما از زنجیره جهانی، و ارزش افزوده جهان افزایش یابد.
وی افزود: ما در حال حاضر برای ۱۲ فروند ایر، ۳۸۰ قرارداد می بندیم تا سهمی از زنجیره ارزش تجارت جهانی در صنعت هوانوردی داشته باشیم؛ این اتفاق رخ داده ایران را سرافراز می کند و ما می توانیم سهم خود را از صنعت هوانوردی جهان داشته باشیم.
آخوندی یادآور شد: در چهارسال گذشته ۱۲ میلیارد دلار ارز این کشور به کشورهای خارجی تنها برای پرواز داده شد که ما می خواهیم این ها را در مدت ۸ سال پرداخت کنیم کافی است ما تنها ۴۰ درصد این سهم را وارد بازار ایران کنیم آن زمان خواهید دید که تا چه اندازه حجم اشتغال صورت می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم جزو اهداف این وزارتخانه است و از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت آن است که ۲۰ فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم و تلاش داشتیم تمام این ۵۴ فرودگاه را فعال کنیم و به دنبال آن هستیم که شبکه پروازی را ایجاد کنیم و امید است با این قرارداد ناوگانی تنها ویژه مناطق محروم تاسیس کنیم.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه مناطق محروم کشور هستیم، سریعترین و ارزانترین راه، توسعه صنعت هوانوردی کشور است. به دنبال آن هستیم که ایران را به ۵ الی ۶ منطقه تقسیم کنیم تا سیستم هوانوردی گسترده در کشور ایجاد شود، قرارداد برای ATR عمدتاً یک شبکه هوانوردی برای توسعه کشور است و برنامه ما نوسازی ۵۰۰ هواپیما در ایران است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به دنبال تشکیل یک شرکت کمپانی ملی هستیم، تصریح کرد: شرکت لیزینگ هواپیمایی محدودیتش این است که ۲۰۰ هواپیما اضافه کند و در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دهد، ATR و ایرباس را تشویق کردیم که از صندوق توسعه ملی به آنان تسهیلات خواهیم داد تا برای توسعه شرکتهای خصوصی اختصاص دهند؛ حال همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرباس بستهایم که مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال تمامی هواپیماها در تهران انجام شود و پیشنویس این قرارداد را امضا کردهایم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از تعلیق تحریمها ۲ هفته گذشته است، تصور اینکه همه اجزای قرارداد ۱۰٫۵ میلیارد دلاری تدوین و نهایی شود، گزافهگویی است. این امر بسیار طبیعی است که برای قراردادهای بزرگ در ابتدا یک پیشنویس قرارداد را امضا میکنند و سپس مراحل آن طی میشود