سامانه مودیان مالیاتی؛ راهنمای ثبت نام و ارسال صورتحساب ها
طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبتنام در نظام مالیاتی هستند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر نموده و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحسابها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی مذکور ارائه کنند. عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمهای معادل دودرصد(۲%) مبلغ مورد معامله میشود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش هایی که تعیین میشود مشمول جریمهای معادل یکدرصد( ۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می شود.
فرآیند انجام قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر است:
-
صدور صورت حساب الکترونیکی توسط اشخاص مشمول بر اساس معیارها و استاندارهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور
-
ارسال صورتحساب ها بر اساس دستورالعمل ها و شیوه نامه های مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور
-
درج صورتحساب ها در کارپوشه اشخاص(فروشنده – خریداری-مصرف کننده نهائی)
-
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به صورت سیستمی
-
میزان خرید و فروش برای اظهارنامه عملکرد
سامانه مؤدیان
سامانه مؤدیان تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور است که در آن به هر مودی، کارپوشه ویژه ای اختصاص می یابد و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصراٌ از طریق کارپوشه انجام می شود و به کلیه مؤدیان که ثبت نام کامل در نظام مالیاتی را انجام داده اند، کارپوشه ای تخصیص داده می شود. مودیان می توانند با استفاده از هر گونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن اتصال داده شده باشد به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان است. نشانی برای ورود به کارپوشه Tp.tax.gov.ir است.
در وبسایت sepina.ir از قسمت سامانه مؤدیان سپینا می توانید ویدئوهای آموزش صفر تا صد سامانه مؤدیان مالیاتی را ملاحظه فرمایید.
حافظه مالیاتی
نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مؤدی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد (۶ کاراکتر) و از قسمت عضویت در کارپوشه قابل اخذ شود.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی
شناسه ای است یکتا دارای مقداری ثابت و منحصر به فرد که به هر حافظه مالیاتی در سطح کشور اختصاص داده می شود. این شناسه از مولفه های تشکیل دهنده شماره مالیاتی است که پس از درخواست مؤدی در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت. در وبسایت sepina.ir از قسمت سامانه مودیان مالیاتی می توانید نرم افزار تولید امضای دیجیتال سامانه مؤدیان سپینا را به صورت رایگان دانلود و به سادگی از آن استفاده نمایید.
صورتحساب الکترونیکی: صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
شماره مالیاتی: شماره ای است یکتا در سامانه مودیان که به ازای هر صورتحساب تولید شده و به صورت منحصر به فرد به آن صورتحساب تخصیص داده میشود. (۲۲ کاراکتر)
گام های اصلی اتصال به سامانه مودیان و صدور صورتحساب:
-
ثبت نام در نظام مالیاتی از طریق ورود به نشانیmy.tax.gov.ir
-
تهیه سامانه صدور صورتحساب یا پایانه فروشگاهی
-
اخذ گواهی امضاء الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در نشانی rca.gov.ir موجود است.
-
ورود به کارپوشه و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به نشانی tp.tax.gov.ir این مرحله شامل ورود به کارپوشه، انتخاب پرونده، انتخاب بخش عضویت و تکمیل اطلاعات، انتخاب روش ارسال اطلاعات، بارگذاری گواهی امضاء الکترونیک و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی می شود.
-
پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی مطابق استانداردهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان به نشانی intamedia.ir .
-
اخذ شناسه کالا / خدمت جهت صدور صورتحساب الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت
-
دریافت فهرست شناسه کالا / خدمات تخصیص داده شده به همراه نرخ/مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده از سامانه دریافت شناسه کالا/خدمات به نشانی stuffed.gov.ir
-
صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی حسب ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور (اسناد مرتبط با آن در درگاه سازمان به نشانی intamedia.ir بارگذاری شده است)
-
ثبت (ارسال) صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان
صحت اطلاعات ثبت شده و نحوه ورود به حسابرسی مالیاتی
طبق ماده ۴ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اصل بر صحت اطلاعات ثبت شده مؤدی در سامانه مؤدیان است، مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالیاتی، جز در مواردی که مؤدی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده و یا به ترتیبی که در ماده (۹) ذکر شده، اثبات شود که در ثبت اطلاعات خود در سامانه مؤدیان تخلف نموده است، حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارند. علاوه بر این، مؤدی متخلف مشمول جریمه های موضوع ماده (۲۲) این قانون خواهد بود.
جمع بندی
در سامانه مؤدیان مالیاتی، مؤدیان میتوانند به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته، نسبت به ارسال مستقیم اطلاعات خود به سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند و اطلاعات صورت حساب های فروش کالا و خدمات خود را به صورت آنلاین برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و از وضعیت صورتحساب های خود آگاه شوند و در صورتی که صورتحساب ها دارای خطایی باشند، مودی می تواند نسبت به اصلاح آن اقدام نماید. از طرفی پس از ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان، خریدار می تواند نسبت به تائید یا رد آن اقدام کند و مودیان از مزایا و بخشودگی های مالیاتی برخوردار شوند. در صورت عدم ارسال اطلاعات بهصورت الکترونیکی از طریق سامانه مالیاتی نه تنها از بخشودگی ها نمی توانید بهره مند شوید بلکه مشمول جرائم هم می شوید. گروه شرکت های سپینا در راستای مسئولیت اجتماعی خود نسبت به تولید نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان مالیاتی اقدام نموده است که فیلم های آموزشی آن را می توانید در سایت sepina.ir در صفحه سامانه مؤدیان ملاحظه نمایید. همچنین ابزار ساخت کلیدهای عمومی، اختصاصی و csr بصورت رایگان در سایت قرار داده شده است که مودیان و کاربران عزیز به راحتی می توانند از این ابزار استفاده نمایند.
منبع خبر : خبر آنلاین