اخبار استان ها

سند ۱۰ ساله امنیت غذایی با ۲.۶ میلیون تولید آبزی‌پروری در کشور

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مازندران، سیدحسین حسینی بعدازظهر امروز _جمعه بیستم مهر_ در مراسم جشن ملی آغاز بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران، با تاکید به سیاست‌های مقام معظم رهبری در امنیت و حکمرانی غذایی و همچنین در توسعه دریا محور به نقش آفرینی شیلات اظهار کرد: با ایجاد فضاسازی و بسترسازی نقش آفرینی شیلات، فضایی را ایجاد کنیم که بتوانیم در مسائل توسعه سواحل و تحقق برنامه توسعه دریا محور، اشتغال و تولید و غذا فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه آبزی پروری در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارد، افزود: آبزی‌پروری با پوشش دادن به جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، شرایط توسعه پایدار را ایجاد و اهداف اشتغال‌زا را نیز فراهم می‌کند.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه در برنامه هفتم در بحث امنیت غذایی اهداف به لحاظ کمی و کیفی تعریف شده است، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن تولید آبزیان با ۶۴۰ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری و ۷۷۷ هزار تن در حوزه صید و صیادی را در کشور شاهد هستیم.

حسینی از پیش‌بینی سند ۱۰ ساله امنیت غذایی با تولید ۲.۶ میلیون خبر داد و مطرح کرد: قابلیت قدرت مانور صنعت شیلات و فراهم آوری محصول آبزی پروری در کشور بسیار دیده می‌شود و در زمینه‌های زمین‌های شالیزاری، زراعی، زمین‌های لم‌یزرع، دمای گرم و سرد، آب‌های شور تا شیرین و سخت را دارد.

وی با بیان اینکه به لحاظ ارگانیک و غنی‌سازی خاک و آب در آن اتفاق می‌افتد، افزود: مازندران در طی دو سال اخیر به ضریب رشد ۶.۵ درصدی رسیده است که از ضریب رشد ۵.۸ کشور بالاتر بوده است.

رئیس سازمان شیلات کشور با تاکید بر اینکه سیاست‌های توسعه دریا محور بر مفهوم فقط فعالیت در دریا نیست، اظهار داشت: مفهوم نگرش کلی به سمت فعالیت دریا محور است که شیلات و آبزی پروری در این سیاست نقش‌آفرینی زیادی دارند.

حسینی خوداتکایی در صنعت شیلات را عدم وابستگی غذایی به بیرون از کشور اعلام کرد و گفت: اجرای طرح بیوتکنولوژی و تکثیر و رهاسازی ماهی آزاد این گونه ارزشمند در استان یک انقلاب و اتفاق خوشایند است.

وی با اعلام اینکه مازندران ۱۷ درصد آبزی‌پروری کشور را به خود اختصاص داده است، مطرح کرد: کشور سه درصد از کل صید دریای خزر را انجام می‌دهد، ضریب رشد جهان در آبزی پروری به ۲۲۳ میلیون تن رسید یعنی چهار درصد؛ اما رشد آبزی‌پروری ایران ۵.۸ است که ۱.۸ از میانگین کشوری در جهان سرعت بیشتری داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مازندران که در حوزه تولید تخصص دارد باید در حوزه فرهنگ‌سازی مصرفی و ارزان سازی تلاش بیشتر و نقش آفرینی کند تا بتوانیم گرم پروتئینی مصرفی را از ۹ به ۱۲ گرم پروتئین حیوانی برسانیم، یادآور شد: باید سهم آبزی پروری در کنار پروتئین‌های قرمز و طیور در سفره مصرفی را بالا ببریم و سرانه مصرف از ۱۴ کیلوگرم را باید به میانگین کشور به ۱۷ کیلوگرم برسانیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا