شاخص های ایمنی در وضعیت حمل و نقل و راهها مشخص شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، در گزارشی که توسط دبیر جلسه ارائه شد و طبق سند آمایش سرزمین استان ، سازمانها ونهادهایی که می توانند دربخش حمل ونقل استان موثر باشند شامل زیرمجموعه دستگاههای وزارت راه وشهرسازی، مجموعه وزارت کشور، نهادهای انتظامی و سایر نهادها و سازمانها از قبیل مرکز فوریتهای پزشکی ، شرکتهای بار ومسافر ، هلال احمر و صنایع بزرگی معرفی شده اند .
طبق این سند، اصفهان در ۵ کریدور شمال – جنوب که ارتباط کشورهای شمال اروپا و کشورهای حوزه اقیانوس هند را برقرار می کند ، کریدورآلتید که ارتباط کشورهای شمال شرق آسیا را با کشورهای ترکیه وشمال اروپا برقرار میکند ، کریدور شرق – غرب که همان جاده ابریشم نام دارد ، کریدور بزرگراه آسیایی که عبور از ۳۲ کشور آسیایی از آن طریق انجام می شود و کریدور ترانزیت شرق که از چابهار به باجگیران در شمال کشور واز جندق در استان اصفهان می گذرد قرار گرفته که راههای اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است .
در این سند ۱۹ شاخص به عنوان اولویت های مهم در وضعیت حمل ونقل و راهها موثر دانسته شده که شامل: افزایش آزادراه وبزرگراه، افزایش راه اصلی ، افزایش راه روستایی، تعریض راه، احداث کمربندی، بهبود کیفیت راه روستایی، افزایش ایمنی راه، ایجاد مسیر ویژه دوچرخه وعابرین، ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی کامل، ایجاد مجتمع های خدماتی ورفاهی سبک، ایجاد بنادر خشک، ایجادشهرکهای حمل ونقل، احداث پایانه های حمل ونقل ومسافر، ایجاد حمل ونقل ترکیبی مسافر، ایجادحمل ونقل ترکیبی بار، گسترش شبکه ریلی ، دوخطه کردن شبکه ریلی، ایجاد شبکه ریلی سریع السیر و راه اندازی قطار حومه ای می باشد .
حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در این باره گفت: این شاخصها نقشه راهی است تا بتوان در راستای آنها پروژه ها را تعریف و اولویت بندی نماییم .
وی درخصوص پروژه های مصوب شده در سفر ریاست جمهوری به استان گفت : درسال گذشته ۵۰ درصد اعتبارات تخصیص داده نشد ولی با این حال عملیات اجرایی پروژه ها نزدیک به ۱۰۰ درصد انجام شد که امید است با تامین اعتبارات لازم در سال ۹۵ بتوان این پروژه های تعریف شده را به بهره برداری رساند .
غلامی افزود: لازم است تا به مقوله ایمنی در جاده ها بیشتر توجه شود تا روند معمول کاهش تصادفات تغییر یابد و این کار با همکاری سایر دستگاهها انجام پذیر خواهد بود
مدیرکل راه وشهرسازی یکی از چالش های پیش رو در وقوع تصادفات را عدم وجود ورودی و خروجی های ایمن واستاندارد در جایگاههای سوخت و شهرک های صنعتی عنوان کرد وگفت: متاسفانه برخی ورودی وخروجی های جایگاههای سوخت در سطح راههای استان از ایمنی لازم برخوردار نیست و راههای دسترسی مناسبی ندارند که باعث وقوع تصادفات فوتی وجرحی شده که با توجه به مصوبات قبلی کمیسیون ایمنی راههای استان در صورت عدم اقدام لازم جهت ایمن سازی، اقدام قانونی لازم در اینخصوص انجام خواهد شد .
در پایان گزارشی از سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت راهها گزارش شد که طبق آمار علیرغم افزایش ۴ درصدی جمعیت و ۱۶ درصدی وسایل نقلیه، آمار کشته شدگان جاده ای ثابت مانده واین نشان از این است که اقدامات ایمنی ناجی جان انسانهاست .
طبق این گزارش ۵ عامل موثر در بحث وقوع حوادث رانندگی عبارتند از سرعت، مشروبات الکلی، کلاه ایمنی موتورسواران، کمربند ایمنی و صندلی محافظ کودک که نگاه وتوجه ویژه به آنها باعث کاهش آمار تصادفات می باشد.