اخبار استان ها

شکست بن بست ترانزیتی کشور با استفاده از ظرفیت‌های فارس

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از فارس، ناصر رضایی ظهر امروز_ چهارشنبه سیزدهم تیر_ در نشست خبری خود با حضور اعضای شورای هماهنگی راه و شهرسازی فارس در تشریح گزارش عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: فارس، اولین استانی بود که در قالب تعریف شهرک‌های دولتی مصوبات لازم را دریافت کرد و هفته گذشته آغاز عملیات اجرایی شش شهرک دولتی که بالاترین میزان شهرک‌های دولتی کشور به تعداد ۵۷ هزار واحد بود در مدار تأمین زمین نهضت ملی مسکن، جوانی جمعیت و سایر نیازهای جمعیتی و واحدهای مسکونی برای توسعه، قرار گرفت.

وی همچنین از تخصیص، افتتاح و واگذاری ۱۱۰ هزار قطعه زمین واحد مسکونی در روز عید سعید غدیر خم به شهروندان استان خبر داد و افزود: این اقدام امید آفرینی برای مردم فارس بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس همچنین به تشریح یک گزارش در حوزه موقعیت استراتژیک استان در کشور اشاره و تصریح کرد: استان فارس یک شاهراه ترانزیتی در آینده کشور خواهد بود و با توجه به ابلاغ مجموعه شورایعالی معماری و شهرسازی وزارت راه مبنی بر تدوین و تعریف ۲۷ پهنه ساحلی در کشور که به هر استان یک پهنه اختصاص می‌یابد تا توسعه و آینده صادرات استان‌ها با مجموعه سرمایه گذارانی که دارد تأمین کند، با برگزاری جلسات یک نقطه به عنوان فضای توسعه استان فارس انتخاب شد و هم اکنون در حال طی کردن روند قانونی این طرح هستیم.

رضایی اضافه کرد: فارس به عنوان نقطه استراتژیک اتصال و ترانزیت کشور به پهنه جنوب و مرکز کشور، طی ماه‌ها و سال‌های آتی احداث پروژه‌های آزاد راه شیراز بوشهر، بندرعباس کرمان، خطوط راه آهن شیراز به گل گهر و بوشهر را خواهد داشت و این بن بست ترانزیتی که در کشور ایجاد شده است، می‌تواند توسط استان فارس شکسته شود.

وی خاطر نشان کرد: در مجموعه وزارت راه یک برنامه جامعه تعریف شده است که در مجموعه‌های مختلف آزاد راه، بزرگراه، فرودگاه، راه‌ها، خطوط ریلی و عناصر وابسته که تأمین کننده اقتصاد آینده است بتواند تأثیرگذار باشد.

فارس؛ بام ریلی ایران

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در تشریح اطلاعات محور ریلی فارس اضافه کرد: مرتفع‌ترین ناحیه ریلی کشور در راه آهن در منطقه فارس به ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا است و ۴ درصد خطوط ریلی کشور در این استان واقع شده است.

رضایی همچنین ادامه داد: در دولت سیزدهم در حوزه جا به جایی بار رشد پنج درصدی و در جا به جایی مسافر ۴۵ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص میانگین درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی حوزه راه آهن، خاطر نشان کرد: در دولت سیزدهم حوزه درآمد غیر عملیاتی رشد ۳۴۳ درصدی و حوزه درآمد عملیاتی ۹۸ درصد رشد داشت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس اظهار کرد: راه آهن استان فارس در دولت سیزدهم در عملکرد بهره وری لکوموتیوهای راه آهن ۶ درصد رشد داشته است.

بهره برداری از مسیر ریلی یزد اقلید، جا به جایی بار گندم از طریق محور ریلی، اجرای ۱۰۰ درصدی طرح افزایش ایمنی واگن‌های باری، و انجام مطالعات مکان یابی دهکده لجستیک شیراز و جهرم از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در عملکرد راه آهن فارس در دولت سیزدهم بود.

افزایش ۱۵ درصدی اعزام و پذیرش مسافر بین المللی در فرودگاه شیراز

در ادامه این نشست همچنین فخرالدین کشاورز مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس در تشریح عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی اظهار کرد: در پهنه جغرافیایی استان فارس ۸ فرودگاه وجود دارد که از این تعداد فرودگاه‌های شهید دستغیب شیراز، لارستان و لامرد عملیاتی هستند و سایر فرودگاه همچون داراب، جهرم، فسا و آباده و زرقان قابلیت انجام پرواز را دارند.

وی افزود: طی دو سال گذشته اصلی ترین موضوعی که به آن پرداخته شد برنامه ریزی به جهت توسعه زیر ساخت‌های این ۸ فرودگاه بود تا بتوانیم یک شبکه حمل و نقل درون استانی برای آنها تشکیل شود که در این راستا پروژه‌های توسعه‌ای برای این فضاها تعریف شد.

مدیر کل فرودگاه‌هایی استان فارس تصریح کرد: در این راستا برای پروژه‌های توسعه فرودگاهی شهرستان‌های جهرم ۲۲۰ میلیارد تومان، داراب ۸۵ میلیارد و فرودگاه شمال فارس ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و اقدامات لازم صورت گرفت.

کشاورز همچنین از افزایش ۱۵ درصدی اعزام و پذیرش مسافر بین المللی در فرودگاه شیراز خبر داد و خاطر نشان کرد: تعداد مسافران بین المللی فرودگاه شیراز طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ۱۱۸ هزار و ۴۱۱ مسافر به ۱۳۵ هزار و ۹۶۱ مسافر افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در این مدت، تعداد پروازها نیز با افزایش ۱۵ درصدی از یک هزار و ۹۴ پرواز به یک هزار و ۲۵۷ پرواز رسیده است.

مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس ادامه داد: در مدت مذکور، سه هزار و ۱۲ تن بار در مسیر خارجی جا به جا شده است که حاکی از افزایش ۱۴ درصدی دارد.

شکست بن بست ترانزیتی کشور با استفاده از ظرفیت های فارس

۲۵۵ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شد

در این نشست همچنین سید علیرضا حمیدی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اظهار کرد: فارس رتبه نخست کشور در تأمین زمین نهضت ملی مسکن را دارد و با مشارکت منابع طبیعی و راه و شهرسازی، بیشترین تأمین قطعات زمین را در کشور انجام داده است.

وی افزود: سهمیه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای فارس ۳۰ هزار قطعه است.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس تصریح کرد: در سطح استان فارس تعداد ۱۹ هزار و ۲۶۶ پروژه با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۱۰۰ در حال اجرا است و طی مدت گذشته ۳۸۳ واحد تکمیل شده رسمی به متقاضیان تحویل داده شده است.

حمیدی خاطر نشان کرد: در این مدت همچنین حل مشکلات ساختمان‌های مسکن مهر که تعداد ۲ هزار واحد از آنها با مشکلاتی همچون نداشتن دیوار محوطه، نداشتن آسانسور، سیستم فاضلاب و عدم اتمام وضعیت واحدها مواجه بودند، رفع مشکلات با تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن روستایی ۷ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن به متقاضیان تحویل داده شد و ۲۵۰۰ واحد دیگر آماده تحویل است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به اینکه تا پایان شهریور ماه سال جاری تحویل ۷۵۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تا امروز قریب به ۲۵۵ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شده است و در حوزه عملکرد بازسازی نیز در سیل و طوفان و زلزله بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۵ فرآیند بازسازی انجام شده است.

شکست بن بست ترانزیتی کشور با استفاده از ظرفیت های فارس

حذف ۱۷۴ نقطه پر خط و پر تصادف جاده‌های استان فارس

در ادامه همچنین عبدالمجید دستاران معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در تشریح عملکرد هزار روزه دولت سیزدهم در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس، اظهار کرد: در این حوزه ۴۲۰۰ کیلومتر از راه‌های شریانی، اصلی و فرعی استان عملیات روکش آسفالت، لکه گیری، بهسازی و درزگیری شده است. همچنین ۱۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط کشی راه‌ها انجام شده است.

وی افزود: در این مدت همچنین حذف ۱۷۴ نقطه پر خط و پر تصادف صورت گرفت و بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایمن سازی شبکه راه‌ها انجام شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اضافه کرد: طی این مدت همچنین خرید ۲۰ دستگاه ماشین آلات ناوگان راهداری، ۶۱۹ دستگاه احداث و مقاوم سازی ابنیه فنی راه‌ها، بهره برداری از ۱۴ باب مجتمع خدماتی و رفاهی بی راهی و اجرای عملیات احداث ۱۵ باب مجتمع رفاهی دیگر صورت گرفته است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا