اخبار استان ها

طراحی و راه اندازی سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول در معادن کشور

محمد رضایی دشتکی دانشجوی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به طرح “سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌های معدنی” در قالب پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۷ نمونه پایلوت این سامانه ساخته و پس از انجام آزمایش‌های موفقیت آمیز در سال ۹۸ این سامانه با موفقیت بر روی ۱۰ شاول معدن مس سرچشمه نصب و راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ دستگاه بیل و شاول در صنایع معدنی به کار رفته افزود: این دستگاه قبلا از کشور‌های دیگر همچون چین، ژاپن و ایالات متحده می‌شد که با بکارگیری این سامانه، امکان ارزیابی واقعی بهره‌وری و کنترل میزان تولید در چرخه اقتصادی معادن قابل مشاهده و اندازه گیری است.

محمد رضایی دشتکی با اعلام اینکه قابلیت‌های مدیریتی این سامانه با سیستم‌های گران قیمت خارجی برابری می‌کند افزود: قیمت مناسب در ازای نقش استراتژیکی که در برنامه ریزی‌های معادن دارد، بازار مناسبی را برای مشتریان داخلی و خارجی بخصوص کشور‌های همجوار همچون عربستان و ترکیه فراهم ساخته است.

دانش آموخته مهندسی معدن با بیان اینکه این سامانه قابلیت نصب بر روی هرگونه بیل و شاول در صنایع سدسازی و راه‌سازی را نیز دارد گفت: وجود ۷۰ معدن بزرگ مقیاس در ترکیه و معادن عربستان زمینه صادرات سامانه و ارز آوری برای کشور را به طور قطع فراهم می‌سازد.

رضایی دشتکی با اشاره به اینکه حداقل هزینه وارد کردن یک شاول از چین ۱۲ میلیون دلار است اعلام کرد: برای پیشگیری از خروج ارز و هزینه سرمایه گذاری کلان، اولویت با ارتقاء بهره‌وری و استفاده از سامانه‌های پایشی است.

وی با بیان اینکه به دنبال توصعه این طرح است گفت: در طرح توسعه این محصول، علاوه بر به‌روز رسانی سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌ها، پایش هوشمند بهره‌وری بر روی دامپ تراک‌های معدنی نیز درحال انجام است.

سامانه هوشمند پایش بهره وری شاول، تاکنون رتبه اول فناوری‌های معدنی از سومین جشنواره ایده‌های ارزش آفرین بخش معدن و صنایع معدنی) اینوماین ۳ در سال ۱۴۰۰ و پایان نامه برتر دومین جشنواره استارپوزال در سال ۱۳۹۹ را کسب کرده است.

شاول یک ماشین معدنی بزرگ است که به صورت ثابت نصب  و با دهانه‌ قیچی مانند خود  خاک را جمع کرده تا به نقاط بارگیری مانند کامیون منتقل شود.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا