پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

طرح “موزه و مدرسه” فرصتی برای آشنایی کودکان با مفاهیم موزه و تاریخ هنرهای معاصر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این طرح که از ابتدای مهرماه سال جاری و با حضور دانش آموزان مدارس مختلف استان اصفهان در حال اجرا است، روزها با تعدادی دانش آموز از یک مدرسه در فضای موزه هنرهای معاصر اصفهان برای آشنایی با این فضا برنامه ریزی شده است.
آشنایی کودکان با معنی واژه هایی چون موزه، تاریخ، نمایشگاه، گالری و هنرمعاصر
این برنامه برای کودکان بالای ۶ سال یعنی دانش آموزان اول ابتدایی به بالا تا سنین نوجوانی طراحی شده است، در ابتدای ورود دانش آموزان، بچه ها با معنی واژه هایی چون موزه، تاریخ، نمایشگاه، گالری و هنرمعاصر روبرو خواهند شد و از آن ها پرسش هایی برای شناخت و درک بهتر این کلمات پرسیده می شود، در ادامه اگر موضوع نامفهوم و غیرقابل درکی وجود داشته باشد آن موضوع توسط متخصص و کارشناس این برنامه توضیح و شکافته می شود تا در فضایی کودکانه با زبان کودک قابل فهم شود.
بحثی دیگر که کودکان در مورد آن سوال می پرسند، مبحث «هنرمند کیست؟» بوده که به خوبی با توضیحات کافی کارشناس برنامه برای کودکان توضیح داده می شود.
حضور دانش آموزان در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و موضوع بحث با آن ها بستگی به نمایشگاه ها و ۶ گالری موجود در موزه دارد که دانش آموزان در آذرماه ۳ گالری با موضوعات کاریکاتور، عکاسی و خطوط خاموش، در نیمه اول دی ماه امسال با ۲گالری از هنرمندان و آثارشان با موضوع صلح و دست بافته های “کاترین میسان” بانوی هنرمند فرانسوی بازدید کردند و با آثار و روش کار این هنرمندان آشنا شدند.
آموزش بازدید از آثارهنری و رعایت قوانین موزه ها بخشی از آموزش است
موضوع مهم و قابل اهمیتی که جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز دارد آموزش بازدید از آثار هنری و رعایت قوانین موزه ها است، در این بحث آموزشی به کودکان آموزش داده می شود که فاصله خود را با آثارهنری و آثارباستانی حفظ کنند و از دست زدن به این آثار در موزه به طور جدی خودداری کنند.
طی بازدید از موزه هنرهای معاصر و تماشای آثاری که به روش هنرهای سنتی و بومی ایرانی پدید آمده است کارشناس موزه در مورد نگارگری، گلیم بافی و طرح های سنتی دیگر به دانش آموزان توضیح کافی را خواهد داد و جای شبهه ای برای آن ها نخواهد گذاشت.
توضیح و تفسیر هنرهای کلاسیک و مدرن و مسایل روز جهان و تاثیر آن روی برداشت های هنری و آثار موزه بخش آموزشی دیگر این برنامه است.
آموزش ساخت یک اثرهنری بخشی از برنامه است
بخش پایانی و قابل اهمیت برنامه “موزه و مدرسه” کارهای دستی و آموزش ساخت آثارهنری شبیه به آثار حاضر در موزه هست که بر اساس نمایشگاه های در حال نمایش در موزه از قبیل تاپستری یا دست بافته ها اثر کاترین میسان فرانسوی از کاموا و بر اساس آثار حاضر در موزه صلح از مقوا، کاغذ و رنگ استفاده می شود تا کودکان و دانش آموزان حاضر در این برنامه با بخشی کوچک از روش ساخت یک اثر هنری آشنا شوند و ذهنیت خود را آماده  برداشت های آزاد هنری بکنند.
برنامه “موزه و مدرسه” از سوی موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با هدف آشنایی کودکان با مفهوم کلی موزه و جذب آن ها به اتفاق خانواده ها به سوی موزه و آثار تاریخی ملی برنامه ریزی شده که در این طرح بخشی از کار هنری نیز به کودکان آموزش داده می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا