به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،مهدی نجات نیا در کارگاه آموزشی اصول نوین تجارت بین الملل با رویکردی بر کشور عراق در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: برای دسترسی به بازار جهانی لازم است که ابتدا دارای یک تولید و یا محصول باشیم و این تولید را به حجم انبوه رسانده سپس برابر استانداردهای جهانی بسته بندی کرده و بعد از تعیین قیمت صادراتی روانه بازار کنیم.
نجات نیاتصریح کرد: قیمت صادراتی برمبنای قیمت بازار یا قیمت تمام شده محصول تعیین خواهد شد.
رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق افزود: برای یافتن کشور هدف که قصد صادرات محصول به آنرا داریم اطلاع از فهرست واردات آن کشور، چگونگی روابط سیاسی، تحقیقات بازار و بررسی کشور هدف، تبلیغات و اطلاع رسانی کالا و خدمات، یافتن تجار وارد کننده از طریق مشارکت در نمایشگاه ها، عقد قرارداد و صدور پروفورما، انجام امور بانکی از طریق LC، فاکتور فروش کالا، قرارداد یا پروفورما اینویس، بارنامه دال بر حمل کالا تا مقصد توافق شده در قرارداد، حمل ،بارگیری ، ترخیص، بیمه و خدمات بعد از فروش و مدیریت مشتری ضروری است .
این کارشناس بازارعراق گفت: مهم ترین سیستم ارتباطی در عراق ایمیل است، امکان سفر هوایی به بغداد و اربیل از تهران به منظور بازدید بازار و ملاقات با تجار،اهمیت آشنایی با زبان کردی و عربی، خرید نقدی درب کارخانه در ایران و با تحویل مرز گمرکی توسط تجار عراقی روش های رایج و مورد درخواست بازار عراق است.
نجات نیا افزود: ماشین آلات صنعتی، گندم، برنج، روغن، قند و شکر، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، لوازم منزل و پوشاک عمده ترین اقلام وارداتی عراق از سراسر دنیاست.
وی کشورهای ترکیه، ایران، چین، آمریکا، آلمان و کره جنوبی را عمده صادر کنندگان کالا به عراق معرفی کرد.
نجات نیا در ادامه راه برگزاری نمایشگاه های بین المللی در این کشور را مراجعه به اداره کل نمایشگاه های بین المللی وزارت تجارت عراق، ارایه درخواست برگزاری نمایشگاه بر اساس تاریخ و عنوان متمایز، ارایه اسناد ثبت شده شرکت در عراق، ارایه cv و سوابق شرکت متقاضی ذکر کرد.