اخبار استان ها

عید قربان، یادگار ابراهیم(ع)؛ نفسی که به قربانگاه می‌رود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمان، همه چیز به روزی بر می‌گردد که فرمان حق برای ذبح حضرت اسماعیل (ع) توسط حضرت ابراهیم (ع) بنده فرمان‌بردار خداوند صادر شد و دیری نپایید که ابراهیم خلیل‌الله با اثبات بندگی‌اش در مقابل خالق یکتا از آزمون الهی سربلند بیرون آمد و سنت حسنه قربانی شکل گرفت.

لبیک حضرت ابراهیم (ع) به فرمان قربانی از جانب پروردگار، دهم ذیحجه را به یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان مبدل ساخت تا حاجیانی که همه ساله در سرزمین الهی گرد هم می‌آیند به پاسداشت این سنت نیکو، مبارزه با نفس و خواسته‌های دنیوی را مقدمه‌ای بر تسلیم امر الهی بدانند و آداب قربانی کردن را به جا آورند.

بندگان مخلص خدا هم‌زمان با ایام عید قربان به تأسی از حضرت ابراهیم (ع) به زیارت خانه خدا می‌شتابند و پس از قرائت دعای عرفه در روز نهم ذیحجه، با خواندن دعای منسوب به امام حسین (ع) از خدا طلب آمرزش کرده و سپس به سمت سرزمین منا حرکت می‌کنند و به هنگام بالا آمدن آفتاب تا قبل از ظهر مراسم قربانی را ادا می‌کنند.

پویشی ۱۰ ساله برای ادای نذر قربانی

سفارش قربانی کردن از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام موجب شده است آنان که توفیق حضور در سرزمین وحی را نیافته‌اند، برای بهره‌مندی مستمندان از خوان الهی، حیوان حلال گوشتی را ذبح و به دست نیازمندان برسانند یا فدیه‌ای به قصد تقرب تقدیم پیشگاه باری‌تعالی کنند و از این طریق به کسب ثواب بپردازند.

پویش «نذر قربانی» مؤسسه خیریه کوثر مهر رفسنجان یکی از همان قدم‌هایی است که متولیان این مجموعه عام‌المنفعه به تأسی از دستورات دین مبین اسلام، برای احیای روحیه ایثار و فداکاری برداشته‌اند تا هم‌زمان با اعیاد ذیحجه، سنت قربانی را ترویج و برای تأمین بخشی از معیشت مددجویان و اطعام نیازمندان و کمک به فقرا دست به کار شوند.

محسن اسماعیلی مدیرعامل خیریه کوثر در گفتگویی در کرمان می‌گوید: ما اعتقاد داریم که روز قربان باید به نیت اموات یا برای سلامتی اعضای خانواده حیوانی را ذبح و قربانی کنیم، در اکثر مواقع خانواده‌ها به دلیل وضعیت مناسب مالی، نیازی به توزیع گوشت نذری در بین فامیل نداشتند و به خیریه مراجعه می‌کردند تا آن را به دست نیازمندان واقعی برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتیم پویش «نذر قربانی» را راه‌اندازی کنیم تا ضمن دریافت و جمع‌آوری کمک‌های نقدی، تمام امور مربوط به خرید، ذبح و توزیع گوشت را انجام دهیم که الحمدالله طی سال‌های متوالی با اعتماد عمومی مواجه شد و خیرین و مردم به خوبی از آن استقبال کردند.

عید قربان، یادگار ابراهیم(ع)؛ نفسی که به قربانگاه می‌رود

سنت حسنه قربانی و بهره‌مندی ۳۰۰ خانواده نیازمند از گوشت گرم

مدیرعامل خیریه کوثر با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌های جامعه هدف توانایی خرید گوشت در طول سال را ندارند، اضافه می‌کند: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش خیریه امکان خرید و مصرف گوشت را ندارند که با توزیع دوره‌ای گوشت نذری در میان آنان، تا حدود زیادی به رفع مشکل کمک کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند با هر توان مالی در این پویش سهیم شده و نذر خود را ادا کنند، اضافه می‌کند: هر سال به طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ گوسفند معادل ۶۰۰ کیلوگرم گوشت برای ادای نذر قربانی خریداری یا در اختیار خیریه قرار می‌گیرد که در میان حدود ۳۰۰ خانواده تحت پوشش توزیع می‌شود.

در شهر که چرخی بزنیم، مؤسسات و خیریه‌های دیگری نیز به چشم می‌خورد که با فرارسیدن عید قربان با هدف جلب رضای پروردگار، برای کمک به فقرا پیش‌قدم شده‌اند تا ضمن گرامیداشت سنت حسنه قربانی، خوشحالی و سرور را به خانواده‌هایی که از توانایی مالی برخوردار نیستند، عیدی بدهند.

همان‌هایی که پیش از قربانی برای کمک به نیازمندان، نفس خود را به قربانگاه برده‌اند و برای دیگرانی که دستشان به خانه کعبه نمی‌رسد، آستین بالا می‌زنند و در جدال با نفس در مسیر معنویت قدم می‌نهند و چه سعادتی بالاتر از آنکه فدایی پروردگار یکتا شوی و دست از دنیا بشویی.

گزارش از بهناز شریفی خبرنگار سرمایه گستران در کرمان

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا