قطار سریعالسیر تهران -قم- اصفهان در دستورکار دولت قرار دارد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، هوشنگ بازوند ظهر امروز _شنبه سوم خرداد_ در نشست بررسی وضعیت راههای استان مرکزی اظهار کرد: برای راهاندازی قطار سریعالسیر اصفهان به قم تاکنون حدود ۱۳ و نیم میلیارد یوان، تأمین اعتبار شده است.
وی افزود: برای راهاندازی قطار سریعالسیر اصفهان از ظرفیت ۱۰ صنعت خود استفاده کرده و پذیرفته است تا ایستگاه مسافربری قطار را عملیاتی کند و در این پروژه مشارکت داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه راه اندازی خطوط سریعالسیر ریلی یکی از مهمترین اقداماتی است که برنامه هفتم هم به آن اشاره شده است گفت: راه اندازی قطار برقی سریعالسیر از قم به تهران با سرمایهگذاری دولت در دستور کار قرار دارد.
بازوند تصریح کرد: پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد که با راه اندازی این پروژه مسیر تهران- اصفهان در مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهد شد.
وی با بیان اینکه سرعت قطار سریعالسیر ۳۰۰ کیلومتر و سرعت قطار برقی ۲۵۰ تا ۲۷۰ کیلومتر است، افزود: استان مرکزی دارای واحدهای صنعتی صاحبنام و بزرگی است که میتوانند در این زمینه سرمایهگذاری کنند و یا نقش پشتیبانی داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد: طول پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر است و این پروژه میتواند سالانه ۱۶ میلیون نفر را جابجا کند.
بازوند ادامه داد: کاهش زمان سفر و کاهش ترافیک و سوانح بین شهری، افزایش ظرفیت و گسترش شبکه ریلی در جابجایی مسافر و کاهش مصرف سوخت از جمله اهداف و مزایای راه آهن سریعالسیر تهران – قم- اصفهان است.
وی اظهار کرد: توسعه قطارهای سریعالسیر میتواند نقش بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی ایفا کند، توجه به این نیازها و برنامهریزی برای ارتقا زیرساختها میتواند به بهبود کیفیت زندگی و جلب رضایت عمومی بیانجامد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به وضعیت راههای شهر خمین گفت: با وجود تلاشهای صورت گرفته، کمربندی به زادگاه امام متصل نشده و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی این مهم را در اولویت امور قرار دادهاست.
بازوند ادامه داد: تقویت حمل و نقل ریلی بار و مسافری یکی از اولویتها و نیازهای اساسی در بخش حمل و نقل عمومی است که باید به آن توجه شود و با توجه به ترافیک مسافری که در این بخش وجود دارد برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد که باید به مورد توجه قرار گیرد.
آزادراه اراک به تهران باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود
نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: آزادراه اراک به تهران باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود تا سرمایهگذار آن مشخص شود.
وی با بیان اینکه تصمیم امروز برای آزادراه اراک- تهران یک اقدام ماندگار است افزود: امید میرود از همه امکانات برای ساخت این آزاد راه استفاده شود البته این مهم درخواست تمام نمایندگان مردم استان است زیرا شهرهای شازند، اراک، فرمهین، آشتیان، تفرش و ساوه را به هم متصل میکند.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: آزادراه اراک به تهران دیگر مطالبه جدی مردم استان مرکزی است و همگرایی ما در استان را به شدت افزایش میدهد چراکه حمل و نقل در هر استانی یک فرصت است و باید برای توسعه آن تلاش شود.
منبع خبر : ایمنا