اخبار استان ها

قیمت تمام شده ساخت ملاک آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن مرکزی

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از مرکزی، علی عسگری صبح امروز _دوشنبه نهم مهر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای قانون جهش مسکن تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است.

وی افزود: بنیاد مسکن متعهد به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، ۲۰۰ هزار واحد مسکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحد جهش تولید مسکن در کشور است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: پروژه‌های نهضت ملی مسکن با تزریق تدریجی تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان ساخته می‌شود که سهم آورده متقاضیان بر اساس قیمت تمام شده ساخت متغیر خواهد بود.

عسگری تصریح کرد: تعهد دولت در طرح نهضت ملی مسکن، تأمین زمین رایگان، هزینه عوارض پروانه ساخت با ۵۰ درصد تخفیف و هزینه صدور نقشه طرح توسط نظام مهندسی با ۵۰ درصد تخفیف و هزینه آماده سازی واحدها بر عهده متقاضیان است.

وی از ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد بنیاد ساخت در استان مرکزی خبر داد و گفت: با توجه به تورم و برخی مشکلات، انبوه سازی به صورت گروه ساخت برای ما در اولویت قرار گرفته است زیرا از نظر هزینه و زمان ساخت برای متقاضیان به صرفه‌تر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی با اشاره به مشکلات پروژه ۶۰۰ واحدی غدیر کوی کوثر اراک اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ بنا بر تصمیماتی مقرر شد، این طرح را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نیابت از راه و شهرسازی بر عهده گیرد، زمانی که زمین به بنیاد مسکن تحویل داده شد، بلافاصله بنیاد برای اخذ پروانه و سایر مقدمات، کار را آغاز کرد و با پیگیری‌های صورت گرفته، مشکلات ابتدایی این طرح رفع شد.

عسگری ادامه داد: متقاضیان ۳۸۴ واحدی از این طرح در ۹ مرحله از ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال واریز وجه داشته‌اند و به طور میانگین هر متقاضی تاکنون چهار میلیارد ریال واریزی داشته است.

وی تصریح کرد: این طرح فازبندی و به سه قسمت تقسیم و به پیمانکار ارائه شد که در فاز نخست ۲۱۶ واحد بود که هم اینک ۹۵ پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی هم بین ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه علی‌الحساب ۱۱۷ میلیون ریال قیمت هر مترمربع تعیین شده است گفت: قیمت آماده‌سازی، تعدیل، خدمات مدیریت و ۹ درصد هم به قیمت هر واحد اضافه می‌شود.

عسگری ادامه داد: با وجود اینکه طرح ۲۱۶ واحدی تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، برخی از متقاضیان مانع واریز وجه سایر متقاضیان شده‌اند.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح، منوط به واریز وجه متقاضیان است خاطر نشان کرد: در طرح ۶۰۰ واحدی غدیر اراک ۳۸۴ نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در اعتراض به بهای تمام شده حاضر به واریز وجه نیستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: بیش از چهار ماه است که متقاضیان از پرداخت وجه خودداری کرده‌اند که با ادامه این رویه امکان دارد پیمانکار عملیات اجرایی را متوقف کند.

عسگری افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تلاش است تا در هزینه آماده‌سازی، تخفیف اعمال کند تا قیمت نهایی برای متقاضیان کاهش یابد.

امید فتحی معاون مسکن اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی هم اظهار کرد: از ۶۰۰ نفر متقاضی این طرح تنها دو نفر مبلغ شش میلیارد ریال واریز وجه داشته‌اند، در صورتی که تکمیل وجه انجام شود، سه بلوک فاز اول ۲۱۶ واحدی آماده واگذاری است و سه بلوک دیگر تا ۴۵ روز آینده تحویل می‌شود.

وی افزود: بنیاد مسکن، کیفیت ساخت را فدای قیمت تمام شده نکرده است و در این طرح به اندازه تمام واحدها، انباری و پارکینگ تأمین شده و از بهترین مصالح استفاده کرده‌ایم.

معاون مسکن اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی برای این واحدها هدف‌گذاری شده تا سقف آورده متقاضی را تا شش میلیارد ریال تکمیل کند.

فتحی با بیان اینکه قیمت تمام شده این طرح بالا نیست و شاید پایین‌تر از قیمت شخصی ساز تمام شده باشد گفت: ساخت طرح اقدام ملی مسکن از منابع مالی، تسهیلات بانکی و آورده متقاضی استفاده می‌شود و بانک بر اساس پیشرفت فیزیکی، مرحله به مرحله، پول واریز می‌کند و متقاضی هم در چند مرحله باید واریز وجه داشته باشد.

وی اضافه کرد: بنیاد مسکن در اجرای این طرح، ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر کار انجام داده و به فروشندگان مصالح ساختمانی بدهکار است و باید متقاضیان نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا