اخبار استان ها

لازم‌الاجرا شدن قانون «اجرای ثبت رسمی معاملات» کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمانشاه، سجاد حسن‌پور ظهر امروز _دوشنبه اول مرداد_ در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اظهار کرد: این قانون بیست‌وششم اردیبهشت امسال در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید و ۱۳ خردادماه ابلاغ و ۱۷ خردادماه امسال در روزنامه رسمی منتشر شد و از سوم تیرماه امسال اجرایی شده است.

وی افزود: بر اساس آمار مراجع قضائی بیشترین پرونده‌های مطرح، مربوط به اختلافات ملکی است که سرمنشأ بیشتر این اختلافات به اسناد قولنامه‌ای برمی‌گردد.

معاملات املاک با اسناد عادی پس از سوم تیر در محاکم قضائی بدون اعتبار است

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان کرمانشاه ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را در راستای هویت دادن به اسناد مردم دانست و تاکید کرد: از مورخه سوم تیرماه جاری هرگونه نقل‌وانتقال در املاک اموال غیرمنقول باید به‌صورت رسمی و از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود چون معاملات املاک با اسناد عادی پس از تاریخ مذکور در محاکم قضائی فاقد اعتبار است.

حسن‌پور اضافه کرد: مردم به هیچ‌گونه نگرانی برای اسناد عادی و قولنامه‌ای خود نداشته باشند، قانون‌گذار مهلت کافی، حداقل دو تا سه سال برای تعیین تکلیف این اسناد قولنامه‌ای در نظر گرفته، اطلاع‌رسانی‌های لازم دراین‌خصوص انجام خواهد شد و مردم فرصت کافی برای ثبت‌اسناد قولنامه‌ای خود در سامانه ثبت رسمی اسناد خواهند داشت.

مشاوران املاک به سامانه اسناد رسمی دسترسی دارند

وی با اشاره به ساماندهی مشاورین املاک با الزام قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، تاکید کرد: بنگاه‌های معاملاتی مشاورین املاک طبق این قانون صرفاً می‌توانند بین طرفین معامله؛ خریدار و فروشنده تفاهم ایجاد کنند و با دسترسی که سازمان ثبت‌اسناد به مشاوران املاک می‌دهد پیش‌نویس را آماده و مفاد قرارداد را وارد و برای دفترخانه اسناد رسمی ارسال می‌کنند،.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه اضافه کرد: مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملاتی دیگر حق تنظیم سند نخواهند داشت و تنظیم سند تنها در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

حسن‌پور تاکید کرد: زمانی که پیش‌نویس سند تنظیم می‌شود، بلافاصله پیامی از طریق سامانه به بانک‌های اطلاعات جامع املاک ارسال و مانع هرگونه سوءاستفاده و کلاهبرداری و فروش مال غیر خواهد شد.

افزایش ضریب امنیت معاملات با الزام به ثبت رسمی

وی گفت: با الزام قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، موانع رفع و صدور اسناد تسهیل می‌یابد چرا که در برخی از املاک از جمله اراضی کشاورزی محدودیت‌ها و موانع قانونی وجود داشت که در این قانون به آن اشاره شده و آن موانع برای صدور اسناد برداشته شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه از بستر امن این سامانه سخن گفت و اضافه کرد: هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با این سامانه وجود ندارد و تمام زیرساخت‌های لازم برای اجرایی‌شدن قانون در بستر امن فراهم شده است.

حسن‌پور سازمان ثبت‌اسناد و املاک را یکی از سازمان‌های پیشرو در گذر از ثبت‌اسناد سنتی به فرایند الکترونیکی معرفی کرد و افزود: هر سند حدنگاری که از سوم تیر صادر شده است، نباید نقل و انتقالش به‌صورت عادی بلکه باید به‌صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی یا توسط مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات (به‌صورت پیش‌نویس سند تنظیم شده) انجام شود تا معاملات غیرمنقول در قالب سند رسمی تنظیم شوند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا