اخبار استان ها

لزوم بومی‌سازی قانون ساماندهی مشاغل خانگی در یزد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از یزد و به نقل از روابط عمومی شهرداری یزد، فخرالسادات خامسی اظهار کرد: ضرورت دارد قانون و دستورالعمل جامع ساماندهی مشاغل خانگی بومی‌سازی و اجرایی شده و شهرداری یزد نیز بر اساس ماده ۱۱ این قانون و ماده ۳۰ دستورالعمل آن، برای فعال‌سازی بیشتر بازارچه‌های موقت اقدام کند.

وی افزود: شهرداری به تناسب تعداد و تنوع کسب و کار خانگی، مکان‌های مناسب (بازار محلی موقت) بیشتری را برای عرضه محصولات صاحبان مشاغل مذکور اختصاص داده و از طریق رسانه‌های عمومی اعلام کند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: خوشبختانه در ابتدای فعالیت شورای ششم و چند سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه برگزاری بازارچه‌ها و حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست انجام شد به گونه‌ای که شاهد رشد هفت برابری برگزاری بازارچه‌های مشاغل خانگی در سطح شهر بودیم.

خامسی تصریح کرد: اما متأسفانه در سال جاری، بازارچه‌های موقت، تقریباً تعطیل شده و بازارچه خدمت کاهش ظرفیت داشته است. بوستان خانواده که اختصاص به برپایی بازارچه‌های مشاغل خانگی یافته عملاً فعالیتی ندارد و خانه مشاغل سنتی یزد نیز در حال حاضر با مشکلات حقوقی در اجرا روبرو است.

وی گفت: از طرفی بازارچه‌های دیگر ارگان‌ها مثل اوقاف در امامزاده سید جعفر محمد (ع) نیز به دلیل طرح توسعه برچیده شده و برای محل جدید نیز هزینه‌های بالایی در نظر گرفته شده که از توان این قشر خارج است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد افزود: تسهیلات مشاغل خانگی نیز شامل حال بخش عمده‌ای از این قشر نشده و از اقدامات حمایتی دولتی خاصی برخوردار نیستند.

خامسی گفت: به نظر می‌رسد انسجام و هماهنگی تعریف شده‌ای بین دستگاه‌ها و نهادها و مؤسسات متولی وجود ندارد و فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده باعث عدم تأثیرگذاری مطلوب برنامه‌های حمایتی مشاغل خانگی شده است.

وی تأکید کرد: راه معیشت بسیاری از بانوان سرپرست خانوار از طریق عرضه و فروش محصولات خانگی است، بنابراین درخواست دارم کمیسیون‌های مرتبط شورای شهر به موضوع ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و رفع و کاهش مشکلات و موانع موجود در این حوزه توجه جدی داشته باشند و بومی سازی و اجرایی شدن قانون و دستورالعمل ساماندهی مشاغل خانگی و همچنین ارتقای کمی و کیفی بازارچه‌های مشاغل خانگی را در دستور کار خود قرار بدهند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا