اخبار استان ها

مراسم بیل‌زنی ظهر عاشورای خوسف با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال + فیلم

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از خراسان‌جنوبی، امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم تیر_ وجود مراسم‌ها و مناسبت‌های مذهبی و ملی نشان از عشق و ارادت مردم خراسان جنوبی به اعمه و اعتقادات دینی است.

مردم خطه کویری جنوب خراسان سنت‌های مذهبی و دینی را سینه به سینه نقل می‌کنند تا آیندگان بدانند عشق به اهل بیت فراموش‌نشدنی است.

یکی از این مراسم‌ها که قدمتی بیش از ۲۵۰ ساله دارد و همه ساله در تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود، مراسم بیل‌زنی خوسف است.

احمد برابادی، معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: این مراسم که با نخل‌گردانی و به هم زدن بیل‌ها برگزار می‌شود، نشان از ارادت به اهل بیت (ع) و اعتقاد به اینکه برکت به محصولات کشاورزی و روزی حلال به واسطه امام حسین (ع) و طلب آن از خداوند متعال است.

وی افزود: در این مراسم که همراه با نوحه‌سرایی، مرثیه‌خوانی و نخل‌گردانی است، به این صورت است که ۴ دسته ۱۵ نفره افراد بیل‌های خود را به آسمان گرفته و دایره‌وار حرکت می‌کنند و با زدن بیل‌ها به یکدیگر هم‌صدا و هم‌نوا حیدر علی می‌گویند.

برابادی ادامه داد: گروه دیگری کجاوه‌ای بزرگ که به آن نخل می‌گویند و نماد تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) است و گهواره‌ای کوچک که نماد تشییع پیکر طفل شیرخوار را به حرکت در می‌آورند و با نوحه‌خوانی به عزاداری می‌پردازند و از هیئت حسینی این شهرستان به سمت قتلگاه حسینیه صاحب الزمانی (عج) حرکت می‌کنند.

کارشناس میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: این مراسم که فقط مختص شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی است، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده و نوعی شبیه‌سازی شده از مراسم طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا