اقتصاد کلان

مرکز نفس محلات از ۳۳ مورد سقط جلوگیری کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود مظلومی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یاد شهدا، رزمندگان و ایثارگران، اظهار کرد: در بازه زمانی یک سال و نیم تا دو سال گذشته، عملیات اجرایی بیمارستان جدیدالاحداث محلات با کمک خیر که تا مرحله‌ای از احداث را تقبل کرده است، آغاز و با توجه به شرایط زمین، گودبرداری آن حدود ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است و اسکلت بنای آن اکنون نزدیک به سقف اول آن رسیده است.

وی افزود: بیمارستان در زمینی به مساحت ۳ هکتار و با ۱۲ هزار متر بنا احداث خواهد شد. علاوه بر گودبرداری، تا کنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال توسط پیمانکار هزینه شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات با اشاره به آغاز توسعه اورژانس سرپایی بیمارستان محلات از سال گذشته، تصریح کرد: این اقدام با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال توسط خیرین انجام شد و ابتدای امسال بهره‌برداری شده و در یک ماه آینده با قول مساعد دانشگاه علوم پزشکی اراک مبنی بر جذب نیرو، به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم خواهد بود.

وی گفت: توسعه بخش تریاژ بیمارستان که یکی از مولفه‌های اعتبارسنجی بیمارستان است نیز با هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال انجام شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی به منظور توسعه بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان محلات، اظهار کرد: پرازدحام ترین بخش بیمارستان محلات با ضریب اشغال حدود ۸۰ درصد، این بخش است و اکنون ۴ تخت ICU و ۴ تخت CCU در بیمارستان وجود دارد.

مظلومی دادمه داد: با وجود محدودیت‌های فیزیکی بیمارستان و اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که تا دو ماه آینده، ۹ تخت به این بخش‌ها افزوده شود و در آینده شاهد وجود حداقل ۱۴ تخت در این بخش‌ها باشیم.

مظلومی ادامه داد: از پارسال تاکنون ۲ پروژه بزرگ بهداشتی شامل پایگاه سلامت حضرت معصومه (س) با اهدای زمین و ۷,۵۰۰ میلیون ریال توسط خیر و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی و بودجه‌های ملی و مرکز خدمات جامع سلامت فاطمه‌الزهرا (س) در زمینی به مساحت ۲ هزار متر و حدود ۵۰۰ متر بنا در دو طبقه شامل مرکز و سوییت جهت اسکان پزشکان با هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان افتتاح شد.

افتتاح پد بالگرد اورژانس هوایی تا پایان سال

وی با اشاره به مشکلات فنی برای فرود بالگرد اورژانس هوایی در محلات، افزود: با توجه به ایرادات هوانیروز نسبت به پد فرود بالگرد، پس از بررسی‌های انجام شده، زمینی برای احداث پد در کنار بیمارستان جدیدالاحداث در نظر گرفته شد و اقدامات اولیه و جانمایی آن به همراه الزامات و تائیدیه هوانیروز اصفهان اخذ شد و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مجدد مجتمع عالی سلامت محلات در بهمن‌ماه سال گذشته، تصریح کرد: این مجتمع حدود سه سال پیش فعالیت خود را با جذب تعدادی دانشجوی کاردانی بهداشت آغاز کرد اما اکنون این مرکز فعالیت ندارد و با پیگیری‌های انجام شده این رشته به کاردانی فوریت‌های پزشکی و پرستاری تغییر پیدا کرد و در حال حاضر ۲۰ دانشجوی کاردانی فوریت‌های پزشکی و کارشناسی پرستاری در آن مشغول به تحصیل هستند و بهمن‌ماه سال جاری نیز مجدد نسبت به جذب دانشجو اقدام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: به دنبال افزودن رشته اتاق عمل یا مامایی به این مجتمع هستیم تا در صورت راه‌اندازی به دانشکده ارتقا پیدا خواهد کرد تا شرایط بهتری در این حوزه حاکم شود و تلاش می‌شود تا با رفع موانع و اصلاح ساز و کار قانونی، دانشجوی بین‌الملل نیز در این مجتمع جذب شود که اقدامی درآمدزا خواهد بود.

مظلومی گفت: خوابگاه‌های این دانشگاه در حال راه‌اندازی بوده و ساختمان سابق مرکز جامع سلامت امین با کمک خیرین به عنوان خوابگاه دختران تجهیز و راه‌اندازی شده است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: خرید دستگاه CRM به منظور تصویربرداری به لحظه حین عمل جراحی و دستگاه تصویربرداری رادیولوژی پرتابل با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال انجام شده است. اقدامات پیش نیاز لازم جهت بهره‌برداری از دستگاه‌ها و اخذ تاییدیه‌های لازم در حال انجام است همچنین سال گذشته یک دستگاه فیکو جهت اعمال جراحی چشم با هزینه‌ای بالغ در ۱۵ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی ادامه داد: تجهیز و بازسازی سوئیت پزشکان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، تعویض ایزوگام بیمارستان توسط خیرین و موسسه غدیر، خرید دستگاه انکواتور، پمپ تزریق سرنگ، ۱۰ دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی با هزینه ۲ میلیارد ریال و خرید تخت بیمارستانی از اقداماتی بود که سال گذشته انجام شده است.

فعالیت پنج مرکز جامع سلامت در محلات

مظلومی اظهار کرد: در حال حاضر ۵ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی و ۷ پایگاه سلامت و ۷ خانه بهداشت در سطح شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر حضور پزشک اتباع در یکی از مراکز درمانی شهر، ادامه داد: این شخص از افراد مجوزدار مجاز بوده که در ایران درس خوانده و دارای شماره نظام پزشکی است.

وی با اشاره به پیگیری‌های لازم به منظور احداث نانوایی با آرد کامل در شهرستان، افزود: در صورت راه‌اندازی این واحدها، از بسیاری از بیماری‌های گوارشی پیشگیری شده و روی بهبود بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به انجام پیگیری برای احداث پایگاه اورژانس ۲ شهری محلات، گفت: سال گذشته ۲۹۶۸ مورد ماموریت توسط پایگاه اورژانس ۱۱۵ محلات انجام شده و در سال جاری نیز تاکنون ۱۶۱۸ مورد ماموریت جاده‌ای، ترافیکی و شهری انجام شده است.

وی اظهار کرد: میانگین جهانی در ماموریت‌های شهری اورژانس ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه و در حوزه جاده‌ای، ۱۵ دقیقه است که میانگین سال گذشته شهرستان ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه بوده است و طبق مقاله علمی، هر یک دقیقه برای افراد حاضر در صحنه اورژانسی، حدود ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه به نظر خواهد رسید و دلیل طول کشیدن برخی ماموریت‌ها ناشی از آدرس نادرست است.

مظلومی تصریح کرد: در حال حاضر ۹ پزشک عمومی، ۱۴ دندانپزشک عمومی، ۱۰ متخصص در حوزه‌های مختلف و ۶ دندانپزشک متخصص در بخش خصوصی و مطب در شهرستان فعال هستند. ۷ داروخانه، ۳ کلینیک ترک اعتیاد، ۲ درمانگاه دندانپزشکی، دو درمانگاه خصوصی و تامین اجتماعی و ۶ واحد دندانسازی در محلات فعال هستند که سال گذشته ۳ واحد دندانسازی غیرمجاز، پلمپ شد.

وی گفت: بازدیدهای دوره‌ای به صورت دو ماه یکبار انجام می‌شود و در صورت انجام تخلف نیز مراجعه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به راه‌انداری مرکز نفس محلات از سال گذشته، اظهار کرد: این مرکز تاکنون از ۳۳ موردسقط جلوگیری کرده که ۲۸ مورد آن منجر به تولد فرزند شده است که دلیل برخی از این سقط‌ها مسائل فرهنگی و مالی است و نیاز است تا خیرین در این حوزه وارد شوند چرا که علاوه بر کمک به یک خانواده بی‌بضاعت، به فرزنداوری نیز کمک کرده اند.

رتبه نخست چاقی دانش آموزان استان در محلات

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات ادامه داد: آمار بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون در شهرستان بالا است و در زمینه چاقی دانش‌آموزان به صورت تقریبی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است که سبک زندگی و مسائل فرهنگی در این موارد نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به رتبه سوم استان مرکزی در پیری جمعیت، افزود: شهرستان محلات از شهرستان پیر استان محسوب می‌شود و اگر همین روند ادامه پبدا کند، طی دهه‌های آینده شرایط مطلوب نخواهد بود.

واکسیناسیون اتباع دارای پاسپورت انجام می‌شود

وی تصریح کرد: واکسیناسیون اتباع قانونی که دارای پاسپورت هستند، انجام می‌شود اما مشکل بهداشت و درمان محلات اتباع غیرقانونی هستند که نه قابل شناسایی بوده و نه برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و این اقدام نیز برای حفط سلامت جامعه و جلوگیری از بیماری‌های واگیردار انجام می‌شود.

مظلومی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۵۰ مورد، سال گذشته ۵۶۴ مورد و در سال جاری تا کنون ۲۵۰ مورد تولد در شهرستان ثبت سده و نرخ باروری شهرستان ۱.۳ است و نرخ باروری مورد انتظار ۲.۱ است. افزایش این نرخ نیازمند فرهنگ‌سازی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها است.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا