مستند پژوهشی “گوشههای اصفهان” رونمایی شد
به گزارش سرمایه گستران ،این مستند اثر غلامرضا مُهیمن یکی از جذابترین مستندهای تاریخی است که به تاریخچه ۹۰ ساله موسیقی اصفهان و دوران استاد تاج اصفهانی تا امروز میپردازد.
در این مستند میتوان صحبتهای ویژه اساتید مختلف مانند علیاصغر شاهزیدی، ناهید داییجواد، محمدتقی سعیدی، نعمتاله ستوده از اساتید آواز و موسیقی دیار نصفجهان با همراهی چند اصفهانشناس و جامعهشناس که به بررسی دلایل شکلگیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن زمان و ریشههای فرهنگی و اجتماعی آن میپردازند را مشاهده کرد.
“گوشههای اصفهان” پس از اکران در یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران، این بار به همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای علاقهمندان در کتابخانه مرکزی اصفهان به نمایش گذاشته شد.
غلامرضا مُهیمن، سازنده این مستند با اشاره به درگذشت استاد ناهید دایی جواد، او را یکی از خوانندگان برجسته اصفهان معرفی کرده و گفت: در این مستند او به عنوان یکی از برجستهترین مثنویخوانان ایرانی در رادیو گلها معرفی میشود، گرچه امروز او در بین ما نیست اما باید گفت داییجواد از شخیصتهای برجستهای است که داشتن آن برای اصفهان افتخاری بزرگ محسوب میشود.
وی با اشاره به مستند” گوشههای اصفهان” تحقیق و پژوهش را لازمه ساخت یک مستند ایدهآل عنوان کرده و ادامه داد: اما تمام این مستند به پژوهش و تحقیق خلاصه نمیشود، چرا که پژوهشهای بسیاری در رابطه با مکتب اصفهان شده است. با این حال، هدف اصلی ما یادآوری عناصر فرهنگی گذشته و روشن کردن چراغ رابطه نسل امروز موسیقی با نسل گذشته بوده است.
مُهیمن با تأکید بر ایجاد فضای رقابت برای ورود به این عرصه خاطرنشان کرد: به عنوان یک مستندساز در تلاش هستم تا با ایجاد یک فضای مناسب، امکان ورود دیگران را به این عرصه فراهم کرده تا مخاطب بتواند با ورود به این عرصه به راحتی و بدون دغدغه به قضاوت بپردازد.
وی سینمای مستند را سینمای راستی معرفی کرده و افزود: بهتر است بدون هیچگونه قضاوت و پیشداوری به مخاطب اجازه دهیم تا آزادانه قضاوت کرده و به نتیجهگیری بپردازد.
** بازدید از گالری های هنری نیازمند فرهنگسازی است
متاسفانه گالریهای نقاشی مورد غفلت قرار میگیرند و کمتر کسی به سراغ بازدید از گالریها میآید که نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است.
جمعی از هنرجویان خانه جوان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برآن شدند تا برپایی نمایشگاهی، آثار هنری خود را به عرصه نمایش بگذارند.
وارد کتابخانه که میشوی، راهرو گالری شماره یک را پشت سر میگذاری و زمانی که در چارچوب ورودی گالری شماره ۲ قرار گرفتی از همان ابتدا رنگهای تند و درهم نقوش بوم ها تو را برای تماشا و لذت هرچه بیشتر فرا میخواند. از همان ابتدا چشمت به تابلویی با طرح مینیاتوری و تکنیک پاستل گچی میافتد که در کنارش تابلوهای دیگری با تکنیکهای رنگ و روغن و سیاه قلم وجود دارد.
همین تابلو میشود نقطه آغاز سفر شما در دل این گالری هنری و هرچه جلوتر بروید با طرحهای متنوع که برخی از آنها از دل طبیعت بیرون آمده، برخی دیگر که حیات وحش را تصویر کرده و بعضی با نقوش اسلیمی و بازی شخصیتها اشعار نظامی را به خاطر شما میآورد و تعدادی دیگر با اقتباس و ایده گرفتن از نقاشان بزرگ حالا توانستهاند قابی کوچک برای خود پیدا کنند، مواجه میشوید.
سمانه داوودی؛ یکی از هنرجویانی که حالا نقاشیاش بر دیوار این گالری چشمک میزد، در ارتباط با برگزاری این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه آثار هنرجویان خانه جوان در سبکهای پاستل گچی، رنگ و روغن، سیاه قلم و مینیاتور به صورت گروهی به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: درحال حاضر نزدیک به ۶۰ تابلو از ۱۴ هنرمند در این گالری موجود است و برای نقاشی نیز موضوعات آزاد بود و هرکس به تناسب علاقه شخصی خود دست به تولید اثر زد.
این هنرجو ادامه داد: علاقه مندان در کنار بازدید از نمایشگاه هرکدام از تابلوها که مورد پسندشان بود را با قیمت پیشنهادی که زیر تابلو درج شده خریداری کردند و یا برای خرید آن سفارش دادند.
طاهره زنجیرهای؛ یکی دیگر از هنرجویان این نمایشگاه اظهار داشت: متاسفانه گالریهای نقاشی مورد غفلت قرار میگیرند و کمتر کسی به سراغ بازدید از گالریها میآید که نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است. هرچند نقش هنرمندان را نمیتوان نادیده گرفت اما فرهنگ مردم در رشد هنر نقاشی بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه فضای باز برای بیان آنچه در ذهن هنرمند است وجود ندارد به همین علت بسیاری از هنرمندان آنچه میخواهند بگویند را در گالری شخصی خود مدفون میکنند یا اصلا بر روی بوم جاری نمیسازند.
سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تلاش است تا با توجه بیشتر به هنرمندان جوان اصفهان، زمینه ارتقای آنها را فراهم ساخته و به دنبال حمایت از هنرمندان بر آید.